Рафаел Маркес, един от най-добре познатите футболисти от състава на Мексико на световното първенство, изпъква в Русия. Само дето причината за това този път се крие далеч от терена.
Капитанът на „ла верде” е в черния списък на министерството на финансите на САЩ за хора, помагали на наркокартели в прането на пари. Включването на 39-годишния защитник в листата забранява на американски граждани, бизнеси и банки да имат каквото и да било общо с него.
По тази причина Маркес не пие от същата марка вода като своите съотборници, нито пък носи същата тренировъчна екипировка. Вместо да бъде начело в рекламните спотове на спонсорите при всяка възможност, какъвто нормално е случаят с известните футболисти, Рафа, както е познат, бива държан настрана.
Ако вземе да бъде избран за най-добър в даден двубой на националния си тим в Русия това лято, със сигурност няма да бъде обявен за Играч на мача на компанията „Бъдуайзър”. Неговото местоположение е следено най-внимателно, за да му бъде попречено да бъде на места с дори и най-малката връзка със САЩ, ако ще и това да значи да трябва да спи далеч от отбора си. Също така Маркес се е съгласил да не получава финансово възнаграждение, колкото и здраво да работи на терена. Защото банките може да попаднат в сложно положение…
ФИФА, която организира световното първенство, изплати дела на Мексико от 1,5 млн. долара за подготовка за турнира в евро чрез необвързани с финансовата система на САЩ банки. Корпоративните спонсори на Мондиала, особено американските, бягат възможно най-надалеч от Маркес.
Ветеранът е в черния списък на МФ на САЩ от август м.г. и няколко свързани с него бизнеси са обвинени в това, че са поставени лица на Раул Флорес Ернандес – заподозрян за водач на организация за наркотрафик. Макар че на Маркес не му бе предявено съдебно обвинение, финансовите му активи в САЩ и въобще обвързаните му с американската финансова система бяха замразени. Той твърдо отрича каквато и да било връзка с наркотрафиканти и нае екип от адвокати, който да го извади от черния списък и да успокои ядосаните му спонсори.
Един от защитниците му – Хосе Луис Насар, който действа и като говорител, заяви, че са „във фаза на честно и открито сътрудничество” с правителствени лица от САЩ, за да бъде решен този въпрос. Спонсорите обаче продължават все така да бягат надалеч от звездата.
Мексиканската футболна асоциация (МФА) и ФИФА знаеха за особеното положение на Маркес от месеци, но все пак му позволиха да бъде включен в състава за Мондиала. Всъщност и двете организации работиха в екип с цел да избегнат каквито и да било проблеми с МФ на САЩ, разкриват пожелали анонимност добре осведомени източници.
„ФИФА е наясно със ситуацията около футболиста Рафаел Маркес и сме в редовна връзка с Мексиканската футболна асоциация”, публикува изявление световната централа. МФА, която има големи бизнес интереси в САЩ (най-тече с изключителния си партньор в търговските права „Сокър Юнайтед Маркетинг”, откъдето отказаха коментар по случая), пък в свое комюнике посочи, че се е наложило да прави компромиси в името на своя капитан: „Ние гледаме сериозно на действията на министерството на финансите на САЩ и така структурирахме операциите си около участието на световното първенство, че да не нарушаваме американското законодателство в областта на санкциите.”
Присъствието на Маркес в Русия може и да носи усложнения за Мексико, ала вече докара и позитиви за отбора. Той помогна като късна смяна за задържането на шокиращата победа над световния шампион Германия в неделя и стана едва третият футболист в историята, играл на пет Мондиала. Това постижение можеше и да бъде повод за грандиозни чествания, ако се бе случило при различни обстоятелства.
След двубоя телевизионните канали не се надпреварваха да канят 39-годишният бранител за интервюта на терена. Това можеше да постави образа му около рекламните пана на спонсори на турнира, сред които са и компании от САЩ като „Visa”, „Coca-Cola”, „Budweiser” и „McDonald’s”. В началото ФИФА изобщо забрани на телевизиите да интервюират Маркес, ала после се поправи и позволи, стига камерите да не хващат спонсорските лога. Световната централа също така взе мерки и да предотврати превантивно контакта между ветерана и когото и да било от нейните служители с паспорт от САЩ. Ако например той се появи на прессъбитие на ФИФА, модераторът не може да е гражданин на САЩ.
Стъпки трябваше да бъдат предприети и още преди Мондиала. Маркес бе спрял да играе за клуба си Атлас Гуадалахара и бе изваден от националния тим за месеци, докато адвокатите му работеха по неговия случай. МФА го включи в групата за световното първенство малко преди изтичането на крайния срок и той изпусна контролата с Уелс в Пасадина, Калифорния, явно защото му е забранено влизането в САЩ. На тренировъчните лагери преди финалите и на самите тях пък на екипа му няма спонсорски лога. Също така и полетите трябваше да бъдат внимателно подготвяни, тъй като 39-годишният бранител не може да се качва при авиопревозвач от САЩ.
Незамесени в случая правни експерти казват, че някои от мерките на ФИФА и МФА може би са просто плод на прекомерна предпазливост, тъй като нормативните уредби на министерството на финансите на САЩ подлежат на широки тълкувания и не си струва рискът те да бъдат нарушавани. „Санкциите са твърде тежки за такъв род неща”, коментира Оливър Крикчик, адвокат в специализираната в областта кантора „GKG Law”. Дори неволното нарушение може да доведе до глоба от близо 1,5 млн. долара, а при умишлено тя се покачва до 10 млн. долара и евентуално до 30 години затвор.
Крисчик опитва регулациите като „неясно поле”. Рестрикциите са по-малки върху чуждестранните бизнеси. Ето пример: Маркес носи същата екипировка „Адидас” като своите съотборници, а базираната в същото германско село компания „Пума” поздрави в социалните медии изравнилия рекорда мексиканец (от двете марки отказаха коментар), докато такъв жест не направиха куп други брандове като „Ситибанамекс” и „Кока-Кола”. „Във всичките ни бизнес начинания се грижим да спазваме законите, включително тези на САЩ в областта на санкциите”, казаха в изявление от „Кока-Кола”.
Въпреки проблемите си, Маркес си запазва огромна популярност в своята родина, което не убягва от вниманието на ФИФА и на транснационалната корпорация „Anheuser-Busch InBev”, чиято марка „Бъдуайзър” спонсорира гласуваната от публиката награда Играч на мача на световното първенство. Свързването на името на Маркес с този приз (спечели го веднъж на Мондиал 2010), докато още е в черния списък, почти сигурно би нарушило законите на САЩ. Затова, твърдят запознати, се мисли за някакъв алтернативен вариант, в който при евентуален вот за ветерана да не му се връчва трофей с бранда на „Бъдуайзър”.
От „Аnheuser-Busch InBev”, свързани с националния тим на Мексико чрез марката „Естрейя Халиско”, отбиха този въпрос в посока към ФИФА, откъдето пък коментираха, че са „отдадени на това да спазват приложените спрямо г-н Маркес норми според изискванията на съответните власти”.
Тарик Панджа, „Ню Йорк Таймс”
Carlsberg "Домът на Феновете" е новата секция на Sportal.bg за игри. С регистрацията си Вие ще можете да персонализирате Вашето съдържание и да участвате в нашите игри за страхотни награди.