Renault продава АвтоВАЗ за 2 стотинки
Renault продава дела си в руския автомобилен производител АвтоВАЗ и напуска Русия. Това е резултат от войната, която Русия започна срещу Украйна с нахлуването на нейна територия на 24 февруари и френският гигант е на практика последната голяма автомобилна компания, която се изтегля от Русия. Другите вече го осториха, но забавянето на Renault е обяснимо с оглед на ангажиментите на компанията в Русия.
Засега информацията се потвърждава само от официални руски източници, а реакцията на френската компания все още се чака. Министърът на търговията и промишлеността на Русия Денис Мантуров пръв обяви, че Renault продава акциите си на специализирания институт НАМИ, като цената ще е 1 рубла. С други думи, символична цена, като не става въпрос за класическа смяна на собствеността, тъй като, според руснаците, има уговорка “след 5-6 години” Renault да си върне контрола над автомобилния завод в Толиати. 1 рубла, сред срива на руската валута от началото на войната, се равнява на 0,026 лева или малко над 2 стотинки и половина.
“Да, Renault напускат, но с опция за пет или шест години, това е срок, в който те могат да решат да си откупят обратно акциите. А ако ние в тези години осъществим инвестиции, то те ще бъдат включени в цената. Няма да им правим подаръци”, обясни Мантуров.
Той не коментира какви автомобили ще се произвеждат в Толиати след изтеглянето на френската компания и допълни, че руското правителство не е разглеждало варианта АвтоВАЗ да бъде продаден на китайска или корейска автомобилна компания.
Според директора на анализаторската компания Автостат Сергей Целиков от Renault неслучайно са избрали НАМИ за прехвърлянето на акциите.
Renault дава 100 електромобила на “Ролан Гарос”
“Прехвърлянето на дела на Renault на Ростех е невъзможно, тъй като корпорацията попада под западните санкции. Затова са избрали НАМИ, институтът има някакво отношение към автомобилното производство и не попада в обсега на санкциите. В момента ми е трудно да намеря друго обяснение за това действие”, коментира Целиков.
Renault притежава 68% от АвтоВАЗ, другите 32 са на Ростех, която е обект на санкции.
Renault ще покаже Megane E-Tech Electric на салона в София
Изтеглянето на френската компания от Русия сигурно ще е болезнено за акционерите на Renault. От големите европейски компании точно Renault направи най-големия залог в Русия с покупката на АвтоВАЗ, като инвестира от 20 години на руския пазар, а в последните 10 години наля сериозни средства в предприятието от Толиати.
Благодарение на Renault производството на АвтоВАЗ достигна приемливо качество, бяха въведени нови платформи и модели, близки до тези на Dacia или техни копия, а това позволи забавянето на свиването на пазарния дял на Лада на руския пазар.
През януари миналата година Renault представи стратегическите си планове за развитие на компанията, включително и на АвтоВАЗ. Според тях, Dacia и АвтоВАЗ трябваше да работят в много тесен контакт, а бъдещите модели на двете марки да бъдат качени на една и съща платформа - CMF-B. Също така през лятото на миналата година стана ясно, че Лада планира да пусне пет нови модела, но сега това едва ли ще е възможно, а производството в Толиати вече беше спряно.