Гребците от Neverest Ocean Row: Хюстън, имахме проблем!
Българските гребци от екипажа Neverest Ocean Row Стефан и Максим Иванови се сблъскаха с пореден проблем по време на мисията си да прекосят Атлантическия океан с гребане. Ето какво написаха баща и син в профилите си в социалните мрежи:
“Хюстън, имахме проблеми с руля, но за сега успяхме да го отстраним.
Системата на нашия рул включва:
а) перо от фибростъкло с аква-динамичен NASA профилб) пластмасова кутия, която прикрепя перото към кърмата на лодката посредством две метални осив) метална рамка, която прикрепя пластмасовата кутия към автопилота или въжетата за ръчно управление.
Купихме перото с пластмасовата кутия от иновативната Латвийска компания Dotan и до сега бяхме много доволни от тях. Направихме металната рамка сами по наш дизайн.
Това което се случи беше, че горната ос се отчупи и освен това, пластмасовата кутия се напука. Тъй като руля е критично важна част на лодката, бяхме си взели цяла резервна система включваща перо, пластмасова кутия и метална рамка.
Бързо сменихме системата с резервната и поправихме първата като:1) сменихме 4-те винтчета, които прикрепват пластмасовата плочка на оста към пластмасовата кутия с 4 болта с гайки, които би трябвало да държат оста по-здраво и2) сложихме 2 метални планки - по една от всяка страна между пластмасовата кутия и металната рамка за да легитимираме проблема с напуканата пластмасова кутия.
Междувременно, с втория рул се случи същия проблем - горната ос се отскубна (този път без да се счупи) и пластмасовата кутия се напука.
Предполагаме, че двата идентични инцидента бяха причинени от по-голямото странично напрежение върху руля причинено от системата за ръчно управление, която използва въжета за да фиксира руля в желан ъгъл спрямо корпуса на лодката. Когато използвахме автопилота, той бързо местеше руля наляво надясно за да поддържа курса на лодката с минимално отклонение и да намалява това напрежение. При ръчното управление ние правим тези настройки по-рядко и вероятно руля поема по-големи странични напрежения особено когато лодката е под голям ъгъл спрямо вятъра и вълните.
Поради това инсталирахме отново автопилота, но имайки в предвид напуканите пластмасови кутии, смятаме че ще трябва да избягваме да се движим под голям ъгъл спрямо вятъра и вълните за да намалим шансовете кутиите на руля напълно да се разпаднат. Разбира се това невинаги ще бъде възможно особено в по-бурно море, както и когато вятъра и вълните идват от различи посоки.
Това ще усложни навигацията и ще направи траекторията ни по-криволичеща, но ще трябва да направим максималното за да запазим работещ рул през оставащите около 1,500 морски мили (2,777км) от плаването ни.”