MAN представи камионите на бъдещето
Намирам се на пристанището в Билбао, най-големия град на Баската автономна област в Испания – красиво местенце, сгушено в планините, достигащи и потапящи се в океана. След малко ще имам възможността да се кача и да тествам новото поколение TGX товарни камиони на MAN. Вълнувам се, понеже това е рядко събитие, случващо се веднъж на десетилетие – толкова време мина от премиерата на миналото поколение камиони на баварския производител, а днес те отварят нова страница в богатата си история.
Ден по-рано се запознах с препълнената от нови технологии машина по време на официалното представяне, но сега двигателят работи, настанявам се удобно в кабината и започвам да минавам по полигона с интересни упражнения, изграден на самото пристанище.
Лесното управление, добрата видимост и маневреността са първите неща, които усещам. От пристанището пътуването започва по планинските магистрали на Баската област и първото нещо, което ми прави впечатление, е намаленият шум в кабината. Това е едно от основните неща, които подобряват комфорта на шофьорите и намаляват умората им в дългите работни дни. Новите LED фарове също помагат на водача при пътуване през нощта и подобряват сигурността при затруднена видимост.
При създаването на новата генерация камиони от MAN избират да следват четири основни задачи:
1. Кабината е създадена около шофьора;
2. Максимална ефективност и подобрена икономия на гориво;
3. Улесняване и подпомагане на транспортния бизнес;
4. Подобрена сервизна програма и оптимизирана работа с клиентите.
Проектът по разработката на новия MAN е най-амбициозният проект на компанията в последните 20 години. Огромен екип от над две хиляди специалисти работят в продължение на пет години, през които са изминати 4 милиона тестови километра, над 22 хиляди нови детайла са проектирани и внедрени в новото поколение камиони, а разходът на гориво е намален с 8%. Предлагат се осем размера на кабината в три хиляди цветови комбинации за сериите камиони TGX, TGS, TGM и TGL с допустима максимална маса от 7,5 до 41 тона.
Смарт селекторът заема централна роля в напълно обновения интериор на кабината в новия MAN. С него много удобно и интуитивно водачът може да избира функциите на менюто от дисплея. Същото при много от функциите на различните системи е възможно и от многофункционалния волан. Инструменталнато табло вече е напълно дигитално и с много високо качество на изображение, като същото се отнася и за големия централен дисплей. Със сигурност мога да кажа, че комфортът и технологиите в новата кабина на TGX вече са на нивото на автомобилите от луксозния клас.
Системите за сигурност подпомагат водача във всяка ситуация на пътя. Новият MAN TGX може да следи вместо водача за напускане на лентата, да поддържа скорост спрямо движещо се отпред друго превозно средство, както и напълно да спира и да потегля отново, достигайки зададената скорост на круиз контрола. Предупредителни светлини на предните колонки в кабината показват наличието на превозно средство в сляпата зона на огледалата за обратно виждане, което също подпомага сигурността при пътуване.
Селекторът за превключване на предавките е преместен на лостче вдясно до волана, което трябва допълнително да улесни работата на водача. Седалката на водача е много удобна, като същото се отнася и за пасажерската. Мястото за почивка зад тях е много функционално и приятно след дълги пътувания. Леглото е удобно и с възможност за настройка на опората за главата, осветлението е LED, има много места за зареждане на телефони и друга техника, скрити ниши за прибиране на лични вещи, както и хладилник.
Новият MAN TGX предлага три версии двигатели с богат избор от мощности. Топ версията е MAN D38 с мощност, достигаща 640 кс. Следва MAN D26, който разполага с мощност от 430 до 510 к.с. При него е постигната заветната цел от 8% намален разход на гориво с оптимизиран Евро 6d двигател, подобрена аеродинамика и двигателни мостове. За задачи с по-леки товари идеален избор е икономичният MAN D15 с мощност от 330 до 400 к.с.
Ефективността на новия MAN TGX се подобрява значително от новоразработена GPS система, която определя текущото положение и посоката на движение на камиона и свързва тази информация с пътната карта и маршрута, планиран в навигационната система. По този начин системата предвижда топографията на пътя и изчислява оптималната скорост и превключване на предавките, оптимизирайки максимално разхода на гориво.
Производството на новия MAN TGX вече стартира, като първите модели в България се очакват да са на разположение за тестове и поръчки в края на април и началото на май.