Нова ера за професионалното колоездене започва с Тур дьо Франс 2025, белязана от завръщането на гиганта в спортното облекло Nike. Компанията официално става спонсор на отбора Visma/Lease a Bike, подписвайки договор за 50 милиона евро годишно.
Nike отсъстваше от мъжкия WorldTour от 2011 г., когато приключи дългогодишното сътрудничество с Ланс Армстронг, запомнено с кампаниите Livestrong и екипите на US Postal, Discovery Channel и RadioShack. След повече от десетилетие компанията от Бийвъртън се завръща, за да подкрепи един от най-силните и структурирани отбори на международната сцена – Visma/Lease a Bike, с имена като Йонас Вингегор, Ваут ван Аерт, Сеп Кус и Матео Йоргенсон.
Все още неофициално обявената сделка бе разкрита от CyclingNews и потвърдена от първите снимки на Националния шампионат по колоездене на време в Нидерландия, където емблематичната „фанелка“ се появи на автомобилите на нидерландския отбор. Според WielerFlits, Nike първоначално ще осигурява ежедневното облекло и екипировката извън състезанията, но намерението е ангажиментът да се разшири през следващите месеци, като стигне и до официалните екипи.
Изборът на Visma не е случаен. Жълто-черният отбор е сред инициаторите на проекта OneCycling – консорциум от отбори, целящ радикална реформа в шосейното колоездене чрез създаване на своеобразна „суперлига“. Целта е единен и централизиран календар, по-привлекателен за спонсори и телевизионни оператори, подобен на този във Формула 1 или MotoGP. Амбициозен проект, който засега не се радва на подкрепата на UCI, но на който Nike очевидно залага, виждайки възможност за нова глобална видимост.
С този ход Nike се позиционира като стратегически партньор на един от ключовите играчи в бъдещето на колоезденето, потвърждавайки желанието си за структурирано завръщане в спорт, който еволюира както в търговски, така и в медиен аспект.
Влизането на Nike се случва в период на голям подем за нидерландския отбор, който през 2025 г. вече обяви завръщането на два исторически бранда – Rabobank и Skil, укрепвайки допълно финансовата си структура и имидж. Според източници, близки до отбора, и трите марки ще се появят официално на екипите, започвайки от Тур дьо Франс 2025.
За Nike това е постепенно, но значимо завръщане. Още през 2024 г. брандът започна да проучва отново колоезденето, спонсорирайки Деми Волеринг и женския отбор FDJ-Suez, за който разработи и нова линия състезателни обувки.
Съвременното колоездене е все по-глобално, а влизането на гигант като Nike потвърждава нарастващата търговска стойност на отборите и събитията. Инвестицията от 50 милиона евро годишно е една от най-високите, регистрирани някога за партньорство в колоезденето, и отваря пътя за нова динамика в брандирането, мърчандайзинга и международното развитие.
Тур дьо Франс 2025 ще бъде не само спортно предизвикателство за Вингегор и съотборниците му, но и витрина за глобалната спортна индустрия, където завръщането на Nike обещава да отбележи нова глава в историята на професионалното колоездене.
Снимки: Imago