На днешния ден се навършат точно осем години от смъртта на Жил Бианки. Талантливият френски пилот напусна този свят малко повече от девет месеца след зловещата си катастрофа в Гран При на Япония през 2014 година.
Бианки получи тежка черепно-мозъчна травма, след един нелеп инцидент в тежките метеорологични условия на „Сузука“. Тогавашният пилот на Маруся излетя на седмия завой на японското трасе и се удари в трактор, който беше в зоната за сигурност, за да отстрани разбития автомобил на Адриан Сутил. Германецът бе излетял на същия завой обиколка по-рано.
В резултат на случилото се с Бианки в Япония ФИА започна работа по подобряването на сигурността на пилотите и по-специално на техните глави. През 2018 година бе въведен ореолът, който през последните години спаси не един и два живота не само във Формула 1, но и в младежките шампионати.
Освен това сега бе въведена и виртуалната кола на сигурността, която се използва при някои по-леки инциденти, за да не се губи много време с излизането на реалната кола на сигурността.
За съжаление дори и след случилото се с Бианки във Формула 1 все още се допускат грешки, които водят до опасни ситуации за пилотите. Перфектният пример затова е миналогодишната Гран При на Япония, когато Пиер Гасли се размина опасно близко с трактор, който беше излязал на пистата, за да отстрани колата на Карлос Сайнц, отново в условията на много силен дъжд и намалена видимост на „Сузука“.
Пилотите във Формула 1 са бесни на ФИА след Гран При на Япония
Преди трагичния си инцидент Бианки бе спряган за следващата суперзвезда във Формула 1. Французинът бе първото попълнение в академията за млади пилоти на Ферари при нейното създаване през 2009 година. Той направи своя дебют във Формула 1 с тима на Маруся в началото на сезон 2013 и впечатли със своето темпо с един от най-слабите болиди на стартовата решетка.
Най-паметният момент в неговата кариера дойде в Монако през 2014 година, когато той се класира девети, печелейки първите си и за съжаление единствени точки във Формула 1. Представянето на Бианки в Маруся бе толкова добро, че тогавашният президент на Ферари Лука ди Монтедземоло открито заяви, че френският пилот е кандидат за място в Скудерията, ако ФИА задължи тимовете да имат по три коли от старта на сезон 2015. В противен случай през 2015 Бианки щеше да бъде пилот на Заубер, където да прекара една или две години преди да премине и във Ферари.
Съдбата обаче лиши всички фенове на този млад френски пилот да видят какви са неговите реално способности. В негова често Формула 1 извади от употреба №17. На този етап това е единственият състезателен номер, който е изваден от употреба в спорта. За щастие към днешна дата Бианки е последният загинал пилот във Формула 1.
Бианки е кръстник за сегашната звезда на Ферари – Шарл Леклер.
Снимки: Gettyimages