През последната седмица се разрази сериозна полемика какви са загубите на българските футболни клубове заради COVID-19 и дали изобщо имат такива. За съжаление прави впечатление, че надделяват доста некоректни и понякога откровено лъжливи мнения, които целенасочено злепоставят отборите, особено тези с по-големи бюджети и приходи като Левски, ЦСКА-София и Лудогорец. Към тях можем да причислим Ботев Пд и Локомотив Пд.
Мнозина твърдят, че всъщност родните тимове печелят, когато не играят мачове, защото така спестяват разходи за организация на двубоите, но е коректно да се добави, че не при всички е така. Определени медии стигат дори по-далеч, опитвайки се явно и тенденциозно да манипулират обществото по този въпрос, използвайки ширещия се негативизъм спрямо родния футбол.
Но да преминем по същество в търсене на най-важния отговор на въпроса губят ли клубовете в България от карантината и какви точно са техните поражения?
Малка, но много важна подробност, е, че COVID-19 удари точно тогава, когато предстояха плейофите в първата шестица. Т.е., когато поне пет от първите 6 клуба щяха да генерират най-високи приходи от билети. Това в особена степен важи за Левски и ЦСКА-София, а донякъде и за Локомотив (Пловдив), които водят люта битка за сребърните медали и местата, даващи право на участие в Лига Европа.
Да вземем последния мач между Левски и ЦСКА-София. По официална информация от „Герена”, сините са продали билети на стойност 207 656 лева и тук не влизат приходите от абонаментни карти. Това значи, че в двубой с по-голямо значение срещу този съперник сумата може да надхвърли 300 000 лева само от това перо. Докато се играеха първите пролетни шампионатни срещи, Левски обяви приходи от продажба на фенартикули на стойност 56 085 лева за две седмици. Дали сега тази сума може да бъде събрана?
Като прибавим, че петте домакински мача на Левски в плейофите ще са срещу Лудогорец, ЦСКА-София, Локо (Пловдив), Славия и Берое/Черно море, а този от полуфинала за Купата - срещу смърфовете, лесно можем да пресметнем, че загубите от непродажба на билети само за месец ще надхвърлят 1 милион лева. Т.е. пари, с които сините могат да покрият абсолютно всички заплати в клуба за въпросното време. А сега трябва да плащат възнаграждения, макар и намалени, но без да генерират никакви приходи.
Левски продаде 10 000 колекционерски билета за мача с Лудогорец
Горе-долу такава ще е ситуацията и при червените, стига те да успеят да убедят феновете си да се върнат на стадиона. Но потенциалът е налице.
Лудогорец неведнъж е показал, че срещу Левски и ЦСКА-София в Разград е събирал между 5 и 10 хиляди зрители, което при средна цена на билет от 15 лева е лесно да се пресметне, че разградчани със сигурност печелят от подобни сблъсъци.
Но като цяло най-големите загуби на клубовете идват от оттеглянето на спонсорите. Колкото и да се натрапва мнението, че те нямат рекламодатели или ако имат – им е наредено да наливат пари, това не е така. Поне що се отнася до спонсорските договори с букмейкърите. Те се сключват изцяло на бизнес основа, от която печелят и двете страни.
Сега, предвид факта, че не се играят мачове, букмейкърите не могат да рекламират своя бизнес чрез клубовете, защото в момента той е силно ограничен. И прибягват до оттегляне с цел да минимизират загубите. А за клубовете остава възможността или да направят компромис, съгласявайки се да не получават пари от договореното в рамките на няколко месеца, или да съдят собствените си рекламодатели. Нормално е при колегиални взаимоотношения да постъпят по първия начин, както са и направили.
Груби сметки показват, че загубите на Левски, ЦСКА-София и Лудогорец от оттегляне на рекламодатели за два месеца възлизат средно на около 400 000 лева за клуб. За останалите тимове от efbet Лига пораженията са по-малки по това перо, но пък те разполагат и с по-малки бюджети.
И стигаме до телевизионните права, които също са основно перо в издръжката на доста клубове. При по-малките те достигат до 15-20 % от бюджета.
Припомняме, че договорът за ТВ права е на стойност 6,5 млн. лева на година. Ако не се изиграят 30% от срещите, и то най-интересните, тимовете могат да загубят повече от 2 млн. лева.
Т.е. хипотетично ако предположим, че Левски – със своята фенска маса, има рекламните договори на Лудогорец (б.а. тук не включваме парите, които идват от братя Домусчиеви), то само за два месеца сините ще загубят малко под 2 млн. лева от липсата на мачове. Разходите за 12-те двубоя до края на сезона възлизат на около 360 000 лева.
Всеки сам лесно може да изчисли какви са пораженията за Левски. Идентично е положението и с ЦСКА-София, и с Лудогорец.
Така че когато определени медии се отнасят с пренебрежение спрямо загубите на българските клубове, би трябвало да прочетат отчетите им за приходи и разходи и да видят, че бизнесът е доста сериозен и важен за хиляди български граждани.
Защото можем да попитаме въпросните критици как ще се отрази на техния бизнес, ако 30-40% от рекламодателите им се оттеглят? Отговорът е повече от ясен – ще са на ръба на фалита.