“Сблъсък на егота” за 500 милиона паунда или нов разрив между новият собственик на Саутхамптън и президентът на Сърбия
Драган Солак не е като всички останали. Новият собственик на Саутхамптън, който пристигна внезапно в Премиър лийг през януари от сравнително неясния свят на сръбските медии и телекоми, е човек с репутация в родината си. За правителството на Сърбия той е трън в очите на тяхното авторитарно управление. Неговата поява в английския футбол начело на Саутхамптън изведнъж го постави в центъра на политическа драма с високи залози.
“Светците” на Ралф Хазенхютъл са допуснали само една загуба в Премиър лийг, откакто новият им собственик пое управлението, но историята има доста по-дълбоки измерения.
Солак, който наскоро бе посочен като третият най-богат човек в страната, е от град Крагуевац в централна Сърбия. В самото начало той натрупва богатството си с изграждането на първата кабелна телевизионна мрежа в страната в началото на новия век, след което се насочва към новинарски медии, спорт и развлечения чрез United Group, която той основа през 2007 г.
Богатите мъже в Източна Европа обикновено са свързвани от една обща черта и тя е, че са направили парите си чрез експлоатиране на политически връзки и чрез многото възможности за „бързо забогатяване“, предоставени от бързото прехвърляне на държавни активи в частни ръце след рухването на комунизма в началото на 90-те години. Но не това е историята на Драган Солак.
“Като цяло богатите хора станаха богати тук не чрез развитие на бизнеса си, а чрез приватизация на компаниите, в които са били на ръководни позиции или чрез добри политически връзки“, казва Марко Милосавлевич, ръководител на катедрата по комуникации в университета в Любляна в словенската столица. „Солак е различен, защото той изгради своето търговско дружество. Той не е нито бивш политик, нито бизнесмен, който е политически обвързан. Той не е използвал политически връзки, за да приватизира държавни активи на ниска цена, след което да се възползва от това, за да забогатее бързо."
Това е съществена разлика. Обикновено в бившите комунистически държави средствата, използвани за натрупване на богатство, диктуват начина, по който се упражнява властта впоследствие.
Солак, за разлика от тях, запази дистанция от управляващите политици и вместо това успя да превърна своите медии си в единствените в Сърбия, които работят без да са зависими от властта в страната. Сърбия е на 93-то място в Световния индекс за свобода на медиите в света, което до голяма степен е благодарение на Солак и United Group, чиито медии открито критикуват правителството. Ежедневникът “Нова” се печата в Хърватия, тъй като местни печатници няма да поемат тази работа.
Упоритостта на Солак от своя страна разроши репутацията на една от основните фигури на властта в Сърбия - самият президент Александър Вучич. Наближавайки петата годишнина от управлението му, президентството на Вучич се характеризира с пълзящ авторитаризъм, съчетан със склонност да се превърне в основна звезда на сръбските медии.
Медиен наблюдател изчисли, че между декември 2020 г. и април 2021 г. Вучич е натрупал 50 часа екранно време, 85% от които положително. Вучич, който е бивш министър на информацията в правителството на Слободан Милошевич, има „особен интерес към медиите“, казва Милосавлевич. „Той е човек, който наистина иска да установи контрол върху медиите, не само чрез държавната телевизия, но също в тези, които официално са частни телевизионни оператори и таблоиди.
„Той прави чести телевизионни изяви, които водят до прекъсване на програмите, а президентът говори само един час. United Group и Солак не обичат да дават подобно ефирно време на президента.
„Има две поговорки: връзката между независим журналист и политик е като тази между куче и улична лампа и всички реални новини, по дефиниция, са отрицателни, всичко останало са просто връзки с обществеността и пиари на властта. Има скептицизъм към свободните медии в Сърбия и в по-широкия смисъл от страна на политици и бизнесмени, които не са свикнали с този критичен и независим дух на журналистика, което определено не се толерира.”
Всичко това дойде до своя през 2021-а година. Основното оръжие на Вучич в медийните войни в Сърбия е държавната телевизия Telekom Srbija. В края на миналата година те откриха нов фронт, насочен към United Group, не в тяхното отразяване на новините, а в собствеността им върху телевизионните права за Премиър лийг в Сърбия и на Балканите. Висшата лига беше основната притегателна сила за спортната част на медийната група на Солак и 10-те канала на Sport Klub, които са управлявани от компанията.
През юли телевизионните права за Премиър лийг бяха измъкнати изпод носа им, което беше сериозен удар. Действие, което се приписва на Вучич, който по този начин изигра печелившата ръка и нанесе удар. И все пак на астрономическа цена от 600 милиона евро за шестгодишна сделка – увеличение от 700% спрямо предишната такава – никой в Сърбия не може да осъзнае сумите.
Служител на United Group на Солак в Белград, който пожела анонимност, заяви: „12 милиона евро на сезон, които United Group преди това плащаше за Премиър лийг, бяха твърде много от чисто бизнес гледна точка. Това им спечели доверие и популярност, но финансово нямаше смисъл. Сега Вучич и Телеком плащат 10 пъти повече”. Служителят заявява, че „това, което правят“, изглежда, сякаш „ има за цел да съсипе United Group и да ги изхвърли от пазара, не само в Сърбия, но и на Балканите“.
„Правата на Премиър лийг бяха основен коз за Sport Klub“, казва Игор Божич, редактор в белградския N1, дъщерно дружество на United Group. „Тогава Телеком ги взе от тях. Това действие на Телеком изглежда мотивирано не от друго, а именно, много критичният поглед на медиите на Солак към режима на Вучич, който включва Телеком. Следователно Солак е враг на режима на Вучич. Той отказва да играе според правилатоа на президента.
„Не мога да кажа точно какъв е смисълът да купувам Саутхамптън, но всички тук в Сърбия бяха изключително изненадани. Нямаше предположение, че това ще се случи. Реакцията сред критиците на Вучич е, че това е майсторски удар - Telekom плати всички тези пари, за да свали Премиър лийг от медиите на Солак, а сега трябва да гледат екипа му по своя канал.
“Това е много смешно за много хора. Съмнявам се, че обхваща е всички причини, но така се възприема тук. Част от тези 100 милиона евро, които Телеком е платил на Премиър лийг, ще си намерят път в джоба на Солак. „Изглежда президентът споменава Солак пет или десет пъти във всяко интервю и можете да видите разочарованието му.”
„United Group има репутацията на бизнес ефективност и контрол на риска и затова предполагам, че има точна математика зад покупката на Саутхамптън“, добавя Милосавлевич. „Би било твърде пресилено да се смята, че инвестиция от 100 милиона евро идва само като сблъсък на егота. Но със сигурност има и подобен отглас."
Това поставя Вучич и неговата “медийна ръка” да чистят доста обществен срам. Солак исторически е обвиняван, без доказателство, в сръбската проправителствена преса, че е придобил незаконно богатството си и в опит да свали президента от поста. В статия, публикувана от сръбския таблоид Informer през януари, дори се твърди, че покупката на клуба от Солак е част от британски заговор за подкопаване на Вучич и нанасяне на икономически щети на Сърбия. Сега “светците” се оказват нова пионка в борбите по върховете на сръбската политика.
„Другата страна се противопоставя и твърди, че Солак е купил Саутхамптън с парите на сръбския народ“, казва Божич. „Това е абсолютна глупост и част от правителствената пропагандна машина. И ние очакваме, че те ще тръгнат сега след Солак още по-настървено, отколкото преди."
Саутхамптън посреща тази вечер Уест Хам в мач от петия кръг на Премиър лийг от 21:30 българско време.