Националният отбор по парапланеризъм очаква Световното
Валери Цветанов лети с парапланер от 1995 година и от тогава до ден днешен е посветен на това занимание. Има щастието това да е и негова професия, като показва на хората красотата на полета, возейки ги с тандемен парапланер или научавайки ги да летят самостоятелно. Когато не е зает с инстукторска дейност, лети за собствено удоволствие и по този начин поддържа спортна форма. Състезава се за националния отбор на България в Световни и Европейски първенства и Световна купа. Държавен първенец през 2004, 2005 и 2012 година.
1. От 13 до 27 юли в Сопот ще се проведе Световен шампионат по парапланеризъм. Какво е значението на това състезание в Международния спортен календар?
- Световните първенства са най-силните състезания по парапланеризъм в календара на FAI (Mеждународната Авиационна Федерация). Те заедно с континенталните шампионати са единствените състезания Категория 1, което означава, че носят максимум точки за Световната ранг-листа. Провеждат се на всеки 2 години и участват пилоти почти от целия свят, или по-точно от държавите, в които се практикува спорта.
2. От кога се провеждат Световни първенства и в кои държави е имало до сега?
- Шампионатът в Сопот е 13 по ред. Първото Свтовно първенство е било през 1989 година в Австрия. Следват Франция (1991), Швейцария (1993), Япония (1995), Испания (1997), Австрия (1999), Испания (2001), Португалия (2003), Бразилия (2005), Австралия (2007), Мексико (2009), Испания (2011). Тази годона на нас ни се пада честта да сме домакин, а следващото Световно ще бъде в Колумбия през 2015 г.
3. Какви пилоти ще участват на шампионата в България?
- Всяка нация ще има отбор, съставен от най-успешните пилоти към момента, затова може да се каже, че ще видим най-добрите пилоти в световен мащаб над Сопот.
4. Кои нации са претенденти за титлата?
- Това е доста трудно да се прогнозира, но фаворити са: Швейцария, Франция, Италия, Австрия, но не е излючено и Бразилия и Венецуела да имат също добро представяне, а защо не и България.
5. Само мъже ли ще участват?
- Не, в нашия спорт се състезават и много жени, въпреки мнението на хората, че екстремните спортове са територия за силния пол. Дори при всички състезания се толерира участието на жените и 20 % от местата са запазени за тях.
6. Колко участници се очакват?
- От съображения за безопастност максималният брой пилоти е ограничен до 150. Това ще е и броят на участниците тук. Към момента всичките места са запълнени, като има и още регистрирани пилоти, които са в очакване, ако някой се откаже.
7. Колко ще са участниците от България?
- Нашият отбор е съставен от 4 човека. Това са Ясен Савов, който е настоящ Европейски шампион и 10- ти в Световната ранк-листа, Орлин Димов, Явор Плашилски и аз. За съжаления няма да има женско участие, защото нито една от жените ни не покрива критериите за участие.
8. От колко години се състезаваш и участвал ли си досега на Световни първенства?
- Започнах да се състезавам през 2000 година. На Световно първенство съм участвал един път в Бразилия през 2005 година.
9. Има ли нещо ново и интересно, което ще се случи по време на първенството в Сопот?
- Да, за първи път на състезание от такъв ранг ще се използва системата за проследяване на пилотите в реално време ”Livetracking”. Това е нововъведение от миналата година, което дава възможност да се следи цялата надпревара на монитор и интереса на публиката е много голям. Също така полетите ще могат да се следят и на живо в Интернет.
10. Как работи тази система?
- Благодарение на новите технологии това става много лесно. Използват се специални устройства, които предават сигнал за местоположението на пилота. На всеки пилот ще бъде предоставено такова устройство и той ще лети с него. Така във всеки един момент ще се знае къде се намира съответния пилот и как се движи по маршрута. Това ще повиши и в голяма степен безопастността.
11. Според теб ще изненадат ли с нещо специфично условията в Сопот състезателите?
- Условията за полети в Сопот през месец юли са много добри, но понякога малко силни. Не мисля, че ще ги изненадат, защото тук са се провели много състезания, включително и две световни купи и голяма част от пилотите познават мястото от предишни състезания.
12. Какво ще представляват състезателните полети?
- Всеки ден в зависимост от метеорологичните условия ще се дават различни маршрути, по които състезателите ще летят. Всички пилоти стартират едновременно използвайки виртуална линия за старт и започват да летят по маршрута. Целта е да се стигне пръв до финала, като се използват възходящите течения за набиране на височина и прелитане до съответните точки от маршрута. Зоната за полети е доста обширна, като на запад стига до Златица, на юг - Хисар и на изток – Казанлък, така че ще има доста интересни маршрути.
13. Как става класирането?
- Пилотите трупат точки от всяка една задача, като максимумът е 1000. Пилотът с най-голяма сума от всички задачи е победител. Минималният брой задачи за валидизиране на състезанието е 2 а максималният 12. Класирането по нации става като се съберат трите най-добри резултата на участниците от дадената държава.
14. За теб парапланеризмът повече спорт или начин на живот е?
- За мен парапланеризмът е начин на живот, защото започнах да летя от 13 годишен и летенето продължава да бъде тръпка за мен. Всеки полет е различно изживяване, което доставя позитивни емоции и ме зарежда.
15. Кои са най-важните качества, които пилота трябва да притежава, за да има успех в състезанието?
- Много е важно пилотът да може да лети бързо, като в същото време се съобразява с моментната метеорологична обстановка, а също така и да предвижда как ще се развие тя до края на полета.
16. Каква е твоята професия и как съвместявяш работата с участието по състезания?
- Когато не се състезавам и летя за удоволсвие воза хора с тандемен парапланер. По този начин помагам на мнозина да се докоснат до красотата на полета и всъщото време да превърна моето любимо занимание в професия.