Да имаш камион днес вече е чисто и просто по-евтино
Спестяването на гориво и намаляване на емисиите на парникови газове е обект на политики, стандарти и регулации в ЕС и САЩ. Логично, технологиите за горивна ефективност, по които работят инженерните екипи на автомобилните гиганти, вече променят изцяло пазара на камиони и автобуси. А икономичността и рентабилността на движение винаги е била приоритет за купувачите на тежкотоварни автомобили.
Всъщност от 2002 г. насам тежките машини са намалили значително емисиите от твърди частици и опасните за здравето азотни оксиди (NOx), които изхвърлят в атмосферата. Днес около 80 камиона замърсяват толкова, колкото един камион, произведен през 2000 г., като същевременно икономията на гориво в новите модели се увеличава непрекъснато.
Това ще бъде един от акцентите на предстоящото международно изложение за тежкотоварни автомобили TRUCK EXPO 2018. От 7-ми до 9-ти юни на летище "Лесново" водещите автомобилни производители ще покажат нови нива за рентабилност на превозите и нисък разход на гориво, които бяха немислими само преди 10-ина години. Например влекачът на Mercedes-Benz за международен транспорт Actros 1845LS е с кабина StreamSpace с ширина 2.5м и със специално оформен аеро-покрив за минимално въздушно съпротивление. Оборудван е с 13-литров редови двигател от второ поколение Евро 6, с двуструен турбокомпресор и Common Rail X-pulse система с налягане на впръскване 2700 bar. 12-степенната му автоматизирана скоростна кутия има два ограничителя на скоростта: 85км./ч при режим Economy и 90км./ч при режим "Стандарт", както и режим Eco-roll за движение по инерция. Спомагателните агрегати - алтернатор, компресор за въздух, сервоусилвател, водна помпа - са с интелигентен електронен контрол и работят само при необходимост или при движение по инерция, което осигурява максимална горивна икономичност. Този влекач, както и MB Actros 1845LS, който също ще бъде изложен на летище "Лесново", имат комбинирани резервоари 1150л. дизел + 75л АдБлу, в комбинация със странични спойлери между осите. Т.е. към двигателя при двете машини се подават обратно собствените му отработени газове. Това намалява температурата на изгаряне при дизела, което редуцира образуването на вредните азотни оксиди и понижава потреблението на дизелово гориво в някои случаи с до 7 %.
Освен качествата на машините, на помощ в икономията на гориво идват и специалните конструкции при ремаркетата и полуремаркетата. За първи път на TRUCK EXPO 2018 ще видим австрийската марка бордови полуремаркета BERGER и френските хладилни полуремаркета CHEREAU. BERGER ще покаже екстемно олекотено бордово полуремарке със собствено тегло от едва 4.7 т. То е с почти 2 тона по-леко от стандартните продукти и е значително заздравено, като шасито и цялостната конструкция са произведени от стомaна S700. По-ниското собствено тегло естествено води до по-нисък разход на гориво, по-малко изгорели газове и възможност за транспортиране на до 7% повече полезен товар. Френският производител на полуремаркета CHEREAU предизвиква интереса на професионалистите с двутемпературно двуредово хладилно полуремарке с отлична изолация, което също понижава разхода на гориво и съответно - нивото на изгорели газове.