Маркетинговият директор на ПФК Левски Милена Модева напуска клуба. Това обяви самата тя в нарочна декларация, която идва в отговор на разпространената през вчерашния ден от страна на Националния клуб на привържениците (НКП), в която Модева бе обвинена в различни дейности в ущърб на клуба. Феновете зададоха десет въпроса към Модева и тя се възползва от правото си на отговор. След отговорите на госпожа Модева, такива на някои от въпросите трябва да даде и финансовият директор Константин Баждеков.
Ето какво пише тя:
През почти тригодишната си работа като Директор маркетинг в ПФК Левски натрупах ценен опит, знания и преживях незбравими моменти. Незбравими заради отбора, незбравими заради екипа, с който работих, заради нещата, които направихме заедно и най-вече заради „сините” фенове. Убедих се, че най-ценния капитал на Левски са неговите привърженици, великата му публика.
По тази причина и за доброто на клуба отговарям подробно на въпроси зададени към мен в позиция на НКП от 21.08.2014 г.
(Оставям въпросите, за да се избегне неяснота)
Въпрос:
Първо, защо г-жа Модева искаше да доведе Лацио в София чрез посредническа агенция, чийто хонорар бе от десетки хиляди евро.
Отговор:
В началото на 2014 година, съгласувано с ПФК Левски и НКП Левски и след предварително подготвен списък* с клубове, които са приоритет на феновете, стартирах кореспонденция с мениджърска агенция – Sport Five.
Наложена световна практика, демонстративните (приятелски) мачове да се организрат именно чрез подобни агенции,създадени за тези цели(във въпоросника изпратен от Барселона, на база на който се формира тяхната оферта, бе заложена графа за данните на посредника, менажиращ събитието).
След получаването на отговори и оферти от мениджърската фирма , съгласувахме параметрите и имената на клубовете, които имаха възможност и интерес да участват в такъв мач. Съвместно с НКП Левски и Фонд „Сектор Б” се насочихме към три от отборите, а именно:
Лацио, Атлетико Мадрид и Бенфика.
В цялата кореспонденция бе копиран официалния имейл на клуба (office@levski.bg), като от един момент нататък, тя бе поета изцяло от г-н Баждеков и юриста на клуба.
В момента в който се разбра, че Константин Папазов на база лични контакти може да установи пряк контакт с Лацио и договори по-ниска цена, всички преговори бяха прекратени.
*Списък с клубове, които ПФК Левски покани за приятелски мач по повод юбилея, подреден по приоритет: Реал Мадрид, Байерн Мюнхен, Милан, Лацио, Ювентус, Атлетико Мадрид, Челси, Бенфика.
Получени оферти от мениджърска агенция SportFive: Селтик - 200 000 евро, Хамбургер - 200 000 евро, Лацио – 230 000 евро, Бенфика – 300 000 евро, Атлетико Мадрид – 300 000 евро и в последствие вдигната до 500 000 евро. В диапазон 200 000 – 350 000 евро: Борусия Мюнхенгадбах, Байер Леверкузен, Вердер Бремен, Тотнъм, Уест Хям. В диапазон 300 000 – 400 000 евро: Валенсия, Севиля, Малага, Еспаньол.
В:
Второ, защото г-жа Модева искаше да набави средства за покриване на разходите по участието на Лацио и комисионната за посредника като осигури пари „напред” от фирма за разпространение на билети, която срещу тази си „добрина” щеше да прибере приходите от билетите за самия юбилей и забележете – щеше да получи ексклузивни права за разпространението на билетите за домакинските мачове на Левски за период от няколко години.
О:
Предложението от тикетинг компаниите, за авансиране на събитието бе получено в присъствието на г-н Баждеков в неговия офис от представител на една от компаниите. Предложената сума за авансиране бе в размер на 100 000 Евро. Практиката за префинансиране от въпросните тикет компании, позволява на организатора да покрие текущи разходи.След стартирането на продажбата, компанията задържа авансираната сума и започва да отчита пари на органзиатора след нейното покриване.
1.
Фирмата за билети щеше да разпространи и продава билетите на територията на цялата страна, срещу 6% от стойността на продадените такива. Като Фондацията запазва правото си, също да продава билети, върху които не се дължат въпросните 6%.
2.
Една от фирмите искаше да получи правото да се включи в продажбата на билети за домакинските мачове на ПФК Левски на Националния стадион, в срок от 1 сезон, като гаранция, в случай че авансираната сума не се покрие от продажбата на билети за събитието (приятелски мач)
В:
Трето, защото г-жа Модева уверяваше, че няма по-евтин вариант за чартърен полет за италианците, от този, който тя бе намерила. Оказа се обаче, че доброволците, работили за провеждането на юбилея, намериха двойно по-изгоден.
О:
Офертата за чартърния полет и престоя на отбора, както и нейната стойност бяха изискани от туристическа агенция от г-н Баждеков, който само ме уведоми за сумата. Както стана ясно по-късно за чартър организиран от Лацио , по силата на договора, бяха платени 80 584.11 лева.
В:
Четвърто, защото г-жа Модева водеше преговорите с генералния спонсор на събитието, чийто финансов ангажимент към юбилея остана висящ, което пък доведе до допълнителни усложнения, нерви и безсънни нощи за доброволците.
О:
Проекта с който кандидатствах пред Мтел за подкрепа на юбилея, бе на стойност 100 000 лева. Тяхното първоначално становище бе, че като дългогодишен спонсор на клуба, не се налага да дават допълнително пари за да се водят генерален такъв на събитието.
Впоследствие, за което съм много благодарна, те делегираха бюджет от 50 000 лева при определени условия. Срока на плащане, заложен във фирмената им политика, бе многократно съкратен по мое настояване. Вместо за 30 дни, 45 000 лв. от договорената сума, бяха преведени в рамките на 7 дни , след подписване на договора. Останалите 5000 лева, които по договор се дължат след отчитане на събитието, бяха преведени по-късно.
В:
Пето, защото г-жа Модева показа тотална некомпетентност при изработването и реализирането на пазара на хита сред фен-артикулите. Става въпрос за юбилейния малиново-жълт екип. Г-жа Модева поръчваше на производителя изключително малко бройки екипи, които не задоволяваха търсенето, което продължава и в момента.
О:
След съгласуване с екипа, работещ по този проект( маркетинг отдел на ПФК Левски, НКП Левски начело с г-н Владимир Владимиров, Фонд Сектор Б), решихме че трябва да се поръчат 5000 броя фланелки (по 2500 броя от цвят).Крайното решение за поръчаното количество бе взето от г-н Баждеков, въз основа финансовото състояние на ПФК Левски към момента.Държа да уточня, че никога не съм била упълномощавана да взимам крайните решения, свързани с финансиране и плащане.Тази функция се изпълнява от г-н Баждеков.
В:
Шесто, защото г-жа Модева е направила договора с фирмата за екипи така, че в клубната каса влиза минимална част от продажната цена на екипите. Да не говорим, че сумата от 85 лева е завишена в сравнение с тази, на която се продават екипи на други отбори от същата марка.
О:
От продажбата на юбилейните екипи, в клубната каса влиза сума равна на доставната т.е. тези продукти се продават със 100% надценка. Цената от 85 лв. на брой е съгласувана и е нормално ексклузивно изработените фланелки, да надвишават тези на каталожните такива.Отделно от това, всеки клуб сам определя ценовата си политика.В работата си, винаги съм се водила от вероюто, което вярвам споделяте, че Левски е над всички и не бива да бъде сравняван с останалите.
В:
Седмо, защото г-жа Модева буквално обсеби дейни хора от екипа на НКП, чиито наивитет бе впрегнат в нейна полза. Така например се стигна до ситуацията, в която отчетът на Фондация 100 години Левски все още не е напълно прозрачен с аргумента, че счетоводителката трябва да отговори. В същото време обаче по темата тече лъжлива информация в откровено жълти издания - изпитан модел на действие за отстраняване на опоненти от покровителите на г-жа Модева.
О:
За близо трите години прекарани в ПФК Левски, съм благодарна, че се запознах и работих с изключителни млади хора – Христо Василев, Ина Йорданова и момчета от Фонд Сектор Б , с които направихме доста хубави неща заедно.
Имала съм работни отношения с Фондация „Фонд сто години Левски”, единствено и само касаещи юбилея на клуба. Нямам отношение към финанси, отчети и администриране на дейността й.
В:
Осмо, защото от г-жа Модева администрацията на клуба се е видяла в чудо. Дамата не дава отчет на никого какво прави и защо го прави и откровено кадрува. Пример за последното е тотално безпричинното уволнение на дългогодишния служител и доказано „болен” левскар Гретиен Славов. Без обосновка Гретиен, който отговаря за издаването на програмката за всеки домакински мач, е бил освободен от клуба със заповед г-жа Модева.
О:
Изпълнителния директор на клуба г-н Баждеков, а в момента и спортния директор г-н Георги Иванов са редовно уведомявани за дейността на целия маркетингов отдел. Относно уволнението на г-н Гретиен Славов, както и той може да потвърди , то бе извършено от г-н Георги Иванов и в мое присъствие. Повода бе неизпълнение на служебни ангажименти свързани с новя спонсор – Лев Инс.
В:
Девето, защото г-жа Модева за близо тригодишния си престой на Герена не е довела нито един сериозен спонсор, което е основното задължение на маркетинговия директор. Нещо повече – големите фирми бягат от нея. Тя направи и всичко възможно за протакане на подписването на договора с Лев Инс, чиято реализация дори бе поставена под въпрос.
О:
Още с постъпването ми бе подписан договор с Пепси, фирма за техника с която оборудвахме офиса и верига спортни магазини, които освен че плащаха за реклама на стадиона ни, помогнаха да се освободим от залежалата стока на склад с печалба за клуба.
Многобройни са примерите в последствие, включително и организирания от мен детски футболен турнир, както и доведени рекломодатели за различни мачове. За справка: последния домакински мач на ПФК Левски, игран при затворени врата – 9 000 лв. от реклама, завъртяна на рекламните табла около игрището.
В:
Десето, г-жа Модева работи целенасочено по блокиране развитието на официалния сайт на ПФК и на електронния магазин към него, с цел пренасочване на информационния поток към сайтове, свързани с преките ѝ началници. Г-жа Модева даде администрирането на официалната страница на клуба (която е следена от почти 400 000 души) в социалната мрежа Фейсбук на външна компания, като всички новини, свързани с Левски, водят трафик (пари) на сайт, който няма нищо общо с Левски. Г-жа Модева блокира стрийминга на неофициални срещи на клуба, както и на мачове на младежките формации на Левски, с мотива, че това конкурира новоразвиваща се дейност на въпросното електронно издание.
О:
Фейсбук страницата Levski (Sofia) е създадена през 2008 година, четири години преди аз да постъпя на работа в клуба. Обявяването й за официална страница на ПФК Левски и администрирането й от външни на клуба лица, няма нищо общо с мен.Извършено е от друг човек или други хора, преди моето постъпване в клуба.
Сегашната визия и функционалност на официалния сайт ( www.levski.bg) e изработен преди моето постъпване, а след постъпването ми в клуба бях ангажирана с експлоатацията му.
Въпроса за стриймването седи в обратен ред.Всички външни стриймове са прекратени, освен при заплащане на такса към клуба( последен пример: Канал 3 с контролите от подготвителния лагер в Правец).
Относно продажбите давам следните данни:
Продажби за 2012 година
във външни онлайн магазини – 9747 лв.
в онлайн магазина на клуба - fanshop.levski.bg – 6360 лв.
продажби за 2013 година
във външни онлайн магазини – 8718 лв.
в онлайн магазина на клуба - fanshop.levski.bg - 16 859 лв.
продажби за 2014 година до 13.08.
във външни онлайн магазини - 1654 лв.
в онлайн магазина на клуба – fenshop.levski.bg - 33 200 лв.
Оборот фен-артикули 2012 година ( стоки от предходни години на склад) – 236 835 лв.
Оборот фен-артикули 2013 година ( стоки от предходни години на склад + минимална инвестиция в нови продукти) – 236 998 лв.
Оборот фен-артикули до 13.08.2014 година ( стоки от предходни години на склад + юбилейни артикули) – 253 295 лв.
*Документи за всичко казано дотук са налични в моята служебна кореспонденция и в ПФК Левски.
Последното, което желая е да се създава напрежение между привържениците и ПФК Левски. По тази причина се оттеглям от заеманата от мен длъжност в клуба.
Пожелавам на ПФК Левски и неговите фенове да вдигнат скоро шампионска купа!
Нека не помрачаваме годината на Вековния юбилей на клуба и спомена от хубавите събития!
Само Левски!