Доза късмет и страхотно каране донесоха нова победа на Верстапен през 2024 година

Макс Верстапен спечели шестата си победа от началото на сезон 2024 във Формула 1, след като триумфира в надпреварата за Гран При на Канада.

Нидерландецът имаше нужда от доза късмет, за да стигне до третата си поредна победа в Монреал, която дойде в едно изключително интересно и изпълнено с обрати състезание. Втори в него завърши Ландо Норис, а местата на подиума допълни стартиралият от полпозишъна Джордж Ръсел.

Люис Хамилтън остана в подножието на почетната стълбичка, а вторият пилот на Макларън Оскар Пиастри завърши пети. Точки от Гран При на Канада взеха още Фернандо Алонсо, Ланс Строл, Дениъл Рикардо, Пиер Гасли и Естебан Окон.

След деветия кръг за сезона Верстапен остава начело в генералното класиране във Формула 1 със 194 точки и аванс от 56 спрямо Шарл Леклер, който не завърши заради повреда в двигателя. Трети на седем пункта зад монегаска е вторият от днес Норис.

Верстапен се откъсна с повече от 50 точки пред Леклер

Сезон 2024 във Формула 1 продължава след две седмици с надпреварата за Гран При на Испания на пистата „Каталуния“ край Барселона.

ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА КАНАДА ВЪВ ФОРМУЛА 1:

Старт на състезанието - Отлично потегляне за Ръсел, който запази първото си място в късия спринт до първия завой. Без промени на позициите в топ 4, по-назад Рикардо бе изпреварен от Алонсо и Хамилтън.

1/70 - С екстремно мокрите гуми Магнусен спечели шест позиции в първата обиколка, изкачвайки се до осмото място.

2/70 - До края на втория тур Магнусен стигна до петото място, след като изпревари последователно Рикардо, Хамилтън и Алонсо. Зад него Нюлкенберг стигна до десетото място от 17-та позиция на старта, също с екстремно мокрите гуми.

3/70 - Още едно място напред за Магнусен, който с лекота изпревари Пиастри с много по-добро ускорение на изхода от фибата. Хюлкенберг стигна до осмата позиция.

4/70 - В челото Ръсел водеше с 3.1 секунди пред Верстапен, който имаше аванс от 2.5 пред Норис. Британецът бе настигнат от Магнусен. По-назад Леклер получи информация от бокса, че има нещо нередно в неговия двигател.

6/70 - Пресечната точка за гумите дойде и пилотите с интермедия започнаха да дават по-добри времена от тези с екстремно мокри гуми. Сарджънт излетя от пистата на шестия завой, но продължи след кратък престой в зоната за сигурност.

Алонсо обърка спирането за финалния шикан, което даде шанс на Хамилтън да го атакува в първия завой, но в него британецът напусна трасето и двамата запазиха позициите си.

7/70 - Магнусен влезе в бокса, за да смени екстремно мокрите гуми с интермедия, но механиците на Хаас не бяха готови за датчанина и стопът му продължи 8.6 секунди. Той се върна на пистата на 14-то място.

8/70 - Верстапен започна да топи пасива си спрямо Ръсел, който вече беше на само две секунди пред световния шампион.

9/70 - Проблемите за Леклер продължаваха и той бе информиран, че губи по половин секунда на правите заради повредата в неговия двигател.

10/70 - Авансът на Ръсел падна до само секунда след две много бързи обиколки от страна на Верстапен.

11/70 - Хюлкенберг, който все още беше с екстремно мокрите гуми, започна да губи позиции от пилотите с интермедия. Той бе изпреварен от Рикардо в битката за седмото място в спирането за последния шикан, но секунди по-късно австралиецът бе наказан с 5 секунди за фалстарт.

13/70 - След като настигна Ръсел Верстапен започна да поддържа темпо, сходно с това на пилота на Мерцедес и дистанцията между двамата оставаше постоянна. Двамата губеха по около 0.4 секунди на обиколка от Норис, който бе на малко над 5.2 зад тях.

15/70 - Лека неточност за Ръсел във втория завой, но Верстапен не успя да се възползва и двамата запазиха позициите си. Само в 14-я тур те загубиха близо две секунди от Норис.

17/70 - Верстапен излетя от пистата в първия завой и мина през тревистата част на зоната за сигурност, което му коства две секунди.

18/70 - Системата DRS бе активирана, след като в голямата си част пистата изсъхна и имаше ясна суха линия. Активацията на DRS дойде в перфектния момент за Норис, който започна да притиска Верстапен на дългите прави на пистата.

20/70 - Норис се възползва от DRS системата на дългата права преди финалния шикан и изпревари Верстапен за второто място. На само секунда пред него беше и лидерът Ръсел.

21/70 - Още в първия си опит да поведе Норис го стори, изпреварвайки Ръсел в спирането за финалния шикан. Ръсел изпусна шикана, мина през зоната за сигурност и загуби позиция и от Верстапен на старт-финалната права.

22/70 - За само обиколка с чиста писта пред себе си Норис отвори аванс от повече от 4.5 секунди пред Верстапен.

23/70 - Алонсо и Хамилтън бяха много близо един до друг в първите два завоя и дори се стигна до лен контакт между двамата, но те продължиха с битката си за петото място.

24/70 - Пилотите на Макларън продължаваха да показват страхотно темпо и след като Норис поведе, съотборникът му Пиастри застигна Верстапен и Ръсел.

25/70 - Кола на сигурността! Сарджънт се завъртя на четвъртия завой и се удари в стената, което принуди рейс директора да неутрализира състезанието с кола на сигурността.

Неутрализацията дойде в най-неподходящия момент за Норис, който точно беше подминал входа за бокса и бе хванат от автомобила на сигурността. Заради голямата преднина на британеца, която бе достигнала 11.5 секунди, неговите съперници имаха достатъчно време да реагират и да влязат в бокса, докато пилотът на Макларън направи цяла обиколка зад колата на сигурността.

26/70 - Норис спря в бокса и се върна на пистата на третото място зад Верстапен и Ръсел.

27/70 - След всички спирания в бокса Верстапен водеше пред Ръсел, Норис, Пиастри, Хамилтън, Алонсо, Цунода, Строл, Окон, Рикардо, Албон, Леклер, Ботас, Сайнц, Магнусен, Гасли, Перес, Хюлкенберг и Джоу. От тях единствено Цунода, Окон и Ботас не спряха в бокса зад колата на сигурността.

28/70 - Леклер се прибра в бокса и премина към сликовете, въпреки че дъждът бе в близост до пистата.

29/70 - Рестарт! След няколко обиколки с ниско темпо колата на сигурността се върна в бокса и състезанието бе подновено. Отличен рестарт за Верстапен, който запази първото си място пред Ръсел, Норис и Пиастри.

30/70 - Още в средата на първата обиколка след рестарта над пистата започна да вали доста силно.

33/70 - Верстапен водеше със секунда пред Ръсел, който имаше аванс от 1.2 пред Норис, който както и на старта загуби малко дистанция от водачите с по-бавно загряване на интермедия, но постепенно започна да подобрява темпото си и да дава по-добри времена от лидерите.

35/70 - В средата на дистанцията Верстапен водеше с 1.4 пред Ръсел, който имаше сходен аванс пред Норис. А дъждът изглежда отмина и пистата отново започна да изсъхва, при това доста бързо.

40/70 - Състоянието на пистата отново позволи системата DRS да бъде активирана. В края на обиколката Гасли спря от 17-то място за сликове.

42/70 - Грешка на Норис, който скъси втория завой, но запази позицията си зад Ръсел и пред съотборника си Пиастри. По-назад и Магнусен премина към сликовете.

43/70 - Състезанието за Леклер приключи след неуспешния опит с по-ранно преминаване към сликовете.

Хамилтън спря в бокса от петото място и премина към средно твърдите гуми. Британецът се върна на пистата на осмото място.

44/70 - Пиастри отговори на стопа на Хамилтън и също посети механиците си. Заедно с него в бокса влязоха Алонсо, Цунода, Строл, Окон, Албон и Хюлкенберг. Пиастри запази позицията си пред Хамилтън.

45/70 - Верстапен и Ръсел спряха, но Норис остана на пистата с интермедия. Верстапен и Ръсел запазиха позициите си пред спрелите по-рано Пиастри и Хамилтън.

46/70 - Норис отново остана на пистата с интермедия, всички останали вече бяха със сликове.

47/70 - Норис спря в бокса и излезе на пистата на първата позиция, прескачайки Верстапен и Ръсел с две много бързи обиколки.

48/70 - Със студените си гуми Норис не успя да ускори добре от втория завой върху влажната част от пистата и бе изпреварен от Верстапен, чиито гуми бяха в оптимална работна температура.

49/70 - Грешка на Норис на фибата позволи на Ръсел да го атакува в спирането за шикана в края на обиколката и пилотът на Мерцедес си върна второто място.

50/70 - Верстапен се оплака, че има проблем с поведението на колата си върху бордюрите и това си личеше от неговите времена, които бяха с половин секунда по-слаби от тези на Ръсел.

51/70 - Грешка на Ръсел в шикана на завои 8 и 9, което позволи на Норис с лекота отново да излезе на второто място.

53/70 - И Перес отпадна от състезанието след контакт със стената на шестия завой, който счупи неговото задно крило.

54/70 - Кола на сигурността! Инцидент между Сайнц и Албон на завои 6 и 7 отпрати пилота на Уилямс в стената и това наложи втората неутрализация на състезанието. Ръсел и Хамилтън спряха в бокса за нови гуми зад колата на сигурността. Ръсел премина към средно твърдите гуми, а Хамилтън към твърдите.

Повторенията показаха, че инцидентът на Сайнц и Албон започна със завъртане на пилота на Ферари, който бе ударен от своя съперник в неговия опит да избегне безконтролния испанец. И двамата напуснаха състезанието.

58/70 - Рестарт! Пистата беше почистена от всички отломки, които бяха разпръснати след инцидентите на Перес, Сайнц и Албон и състезанието за Гран При на Канада беше подновено 12 тура преди неговия край. Нов отличен рестарт за Верстапен.

59/70 - Верстапен отвори аванс от 1.8 само в първата обиколка след рестарта. Норис бе на 0.8 пред Пиастри.

60/70 - Норис отново имаше нужда от малко повече време, за да загрее гумите си, но щом го стори британецът веднага даде време с 0.2 по-добро от това на Верстапен.

61/70 - Верстапен отговори на Норис и прибави 0.3 към своя аванс в 61-ия тур.

62/70 - С по-свежите си гуми Ръсел пробва атака срещу Пиастри с много късно спиране за фибата, но не успя да затвори маневрата си, след което двамата имаха сходно темпо на дългата права преди последния шикан с DRS и Пиастри остана на третото място.

63/70 - Ръсел с много агресивна атака от външната страна на последния шикан, след която се стигна до контакт между него и Пиастри, който принуди британеца да мине през зоната за сигурност, което му коства позиция от Хамилтън.

65/70 - Хамилтън не срещна никакви затруднения срещу Пиастри с DRS преди финалния шикан и излезе на третото място. Неговият пасив от Норис бе само 1.9 секунди, като пилотът на Мерцедес беше със секунда на обиколка по-бърз.

66/70 - Пиастри бе изпреварен и от втория пилот на Мерцедес, губейки позиция от Ръсел на права преди последния шикан.

68/70 - Ръсел си върна загубената от Хамилтън позиция с категорична атака в спирането за последния шикан. Хамилтън пробва контра на старт-финалната права, но DRS-ът позволи на Ръсел да остане отпред.

Край на състезанието - Макс Верстапен с победа №60 в своята кариера, Ландо Норис удържа Джордж Ръсел в спора за третото място.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти