Притеснението е голямо, опасенията за фалити на футболни и спортни клубове се увеличават
“За жалост искам да споделя нещо. Вместо да сме много щастливи от победата си над шампиона на България, трябва да бия една камбана, за жалост в такъв момент, но ще бъда първи. Бетинг компаниите, които спонсорират българския спорт са на път да намалят драстично финансирането на спорта, не на ЦСКА, а на българския спорт като цяло. Компаниите, които според мен дават около 70-80% от финансирането на спорта, поради една или друга причина, не съм техен адвокат, но ще се приеме закон, според който ще намалят спонсорството и рекламата в спорта. Но това ще породи една катастрофа в българския спорт на всяко едно ниво и във всеки един спорт. И това, че аз го казвам с изпреварващо време, вие ще видите в най-скоро време какво ще стане с редица футболни отбори, с редица баскетболни отбори, индивидуални спортове и т.н.”, това заяви преди седмица пред Sportal.bg президентът и старши треньор на волейболния ЦСКА Александър Попов.
Шеф на ЦСКА 1948 за Сашо Попов: Браво! Представи ситуацията, каквато е
Повод за думите на волейболния спец стана приетото в края на миналата година решение за драстично завишение на таксите, които държавата събира от организаторите на хазартни игри. Информациите гласят, че целта е да бъде допълнен държавният бюджет с около 140 млн. лева в спешен порядък до края на февруари.
Компаниите поискаха отсрочка на решението, тъй като непредвидените плащания ги сварват неподготвени и сериозно засягат техните бюджети, но такава не им беше дадена. От своя страна казусът скоропостижно рефлектира върху българския спорт и хазартните фирми започнаха да съкращават разходите си за него. Тук отваряме скоба, за да уточним, че най-засегнати от промените в закона ще са букмейкърите, които развиват наземна дейност в България като efbet, Winbet, Inbet, Палмсбет. Т.е. най-големите спонсори на професионалния и аматьорски спорт в страната.
Много хора биха задали логичният въпрос: колко са инвестициите на въпросните бетинг компании и защо футболните и спортни клубове са толкова притеснени?
Причината е очевидна - пари, и то много пари. Според наша информация инвестициите на букмейкърите в българския спорт доближават 100 млн. лева годишно - половината от тях отиват за футбол. В efbet Лига само два отбора не се спонсорират от бетинг компании и това са Черно море и Крумовград. Останалите 14 клуба разчитат на техните пари. Включително и отборите с най-голяма фенска маса - ЦСКА - София и Левски, които получават милиони под формата на спонсорство, осигуряващи им между 25 и 50% от годишния бюджет.
Не по-различно е положението и при останалите. ЦСКА 1948, който през последните години е клубът, даващ най-голям шанс на български момчета заедно със Славия (б.а. с рекламодател bet 365), е изцяло зависим от своя спонсор efbet. Същото се отнася за Хебър и Берое. Информациите за тях гласят, че ако хазартната компания, рекламираща на фланелките им, се оттегли, каквито са индикациите, то те ще фалират. Сега нещата са прости - букмейкърите спонсорират спорта, защото той им прави добра имиджова реклама. Спортът приема техните пари, защото почти никой друг не иска да инвестира в елитните ни състезатели и ДЮШ.
Леко изключение е държавата, но бюджетът на ММС е твърде скромен, за да сме конкурентоспособни на страни с подобно на нас население като Сърбия, Гърция, Унгария, Португалия, Швеция, Норвегия и други. През 2024 г. са предвидени 149 490 400 лева, но като извадим от тях разходите за администрация (3 883 900 лв.), международно сътрудничество (603 300 лв.), спорт за учащи в свободното време (30 185 600 лв.), спортни съоръжения и обекти (14 046 700 лв.) и младите хора (9 393 700 лв.), то за спорт за високи постижения остават 91 377 200 лева. А да не забравяме, че годината е олимпийска.
На практика се оказва, че към момента букмейкърите са по-голям източник на финансиране за елитните ни спортисти, отколкото държавата. Парадоксален, но много показателен пример е един от най-популярните ни клубове извън футбола. Финансирането при него е следното - 40 000 лева помощ от държавата (около 4%), 15% собствени приходи, а останалите 81% ги осигурява хазартна компания.
За добро или лошо това е положението в българския спорт. Ако букмейкърите съкратят с 50% разходите си за реклама в спорта, каквито са индикациите, това означава, че се получава дупка от порядъка на 50 млн. лева. Сума, която държавата едва ли ще компенсира, но може да бъде сигурна, че най-късно през лятото, когато рекламните договори масово ще се подновяват при занижени параметри или прекратяват, клубовете вкупом ще почукат на вратите на финансовото и спортното министерство с молба да им се осигурят липсващите милиони.
Още по-притеснително е, че през декември миналата година от “Възраждане” вкараха техен проектозакон, демонстрирайки тотално невежество и рискувайки да съсипят спонсорските договори на спортните и футболни клубове, а и хазартния бизнес, като цяло, което моментално ще даде възможност на развитие на нелегалните залагания в спорта.