Шокът от рали “Дакар 1988”: Откраднаха колата на лидера в класирането

Новото издание на рали “Дакар” стартира в петък, а най-голямото офроуд приключение в света е родило хиляди истории, при това не само за битките по етапите и надпреварата с времето. 1988 е идеален пример за това, тъй като тогава крадци успяват да отмъкнат автомобила на лидера в класирането Ари Ватанен и това се оказа само началото на скандала.

Но да караме поред. За 1988 Пежо пуска нов автомобил в рали “Дакар” - 405 Т16, който трябва да смени легендата 205 Т16, който пък от своя страна започна пустинната си кариера след края на група Б в Световния рали шампионат. По това време шеф на тима на Пежо е Жан Тод, а за отбора в рали “Дакар” карат Ари Ватанен, победителят в ралито през 1987 година и Юха Канкунен, който обаче се състезава с 205 Т16. Ватанен е световен рали шампион за 1981 година, а Юха има 4 титли, като през 1986 стана последният световен шампион в група Б. Съперници на Пежо са тимът на Мицубиши, Ланд Ровър и няколко частни пилоти с Порше.

Приключенията на Крис Мийк в рали „Дакар” продължават, този път ще кара

Първата седмица на състезанието в Африка е белязана с няколко тежки инциденти, в които загиват двама навигатори, а двамата пилоти на Пежо окупират първите места в класирането. Единственият, който може да поддържа тяхното темпо е Пиер Лартиг с Мицубиши Паджеро, който обаче отпадна в 11 етап заради повреда в двигателя. Оттук до края на състезанието Ватанен и Канкунен само трябва да стигнат без проблеми до финала и да осигурят двойната победа на Пежо.

Тоби Прайс ще преследва трета победа в рали „Дакар”

Но сутринта на 18 януари става ясно, че Пежо-то на Ватанен е изчезнало от закрития парк в Бамако, столицата на Мали. Бивакът е разположен на голям стадион, а крадците казали на охраната, че са от тима на Пежо и взимат колата, за да я тестват преди следващия етап. Жан Тод разказва за развитието на историята.

Два дни „частни тестове” преди рали „Дакар”

“В 7:15 часа сутрина ми се обадиха в хотелската стая, като от рецепцията ме свързаха с човек, който каза, че може да ми върне колата на Ватанен - спомня си Тод. - Трябваше да стигна с такси до определено място след 20 минути и да нося 25 милиона франка.”

И Насер Ал-Атия ще кара за Дачия в рали "Дакар"

Тод уточнява, че не е приел този вариант и тимът, заедно с организаторите продължават да издирват състезателната кола на Ватанен, като остава загадка как крадците са успели да я подкарат. Малко по-късно колата е намерена изоставена в поле до града. Оказва се, че крадците не успяват да я заредят с гориво и затова я изоставят.

Официално: Дачия стартира в рали „Дакар” с Льоб

Но проблемите за Ватанен не свършват. Състезанието продължава докато полицията и тимът на Пежо търси колата му, а когато я намират, се оказва, че той е надхвърлил всички закъснения, които може да натрупа един пилот в състезанието. Все пак, Ватанен стартира и дори излиза на 7-о място в класирането. Но дирекцията на състезанието решава да изключи Ватанен от надпреварата. Тод обжалва като твърди, че има форсмажорни обстоятелства за закъснението на Ари. Но това не подейства и Ватанен е дисквалифициран. Скандалът не затихва дълго време, а години по-късно Ватанен редовно казва, че в рали “Дакар” има четири победи и половина, като половинката е точно тази от 1988. На финала печели Канкунен, а след това идват още три победи на Ватанен с Пежо и Ситроен.

Още от Рали Дакар

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти