Д-р Виктор Кирков: Електронният футбол е еквивалентен заместител на реалния като телевизионен продукт

Д-р Виктор Кирков: Електронният футбол е еквивалентен заместител на реалния като телевизионен продукт

Д-р Виктор Кирков е спортен мениджър и социален предприемач. По образование е доктор по икономика в научна специалност „Финанси“. 2От 2011 година фирмата му "Спортс Мениджмънт България" ЕООД извършва услуги в областта на спорта и развива различни социални инициативи, сред които и популярния проект за социално включване на хора в риск и в неравностойно положение "Отбор на надеждата".  От 17 февруари тази година „Спортс Мениджмънт България“ е част от оперативното управление на Българска федерация по баскетбол, а самият Виктор Кирков има правомощията на изпълнителен директор в организацията.  На 15 септември тази година „Спортс Мениджмънт България“ постави началото на първото електронно първенство по футбол с български отбори – WINBET е-футбол лига, на което Sportal е ексклузивен медиен партньор.  

 

- Г-н Кирков, организираното от компанията Ви „Спортс Мениджмънт България“ електронно първенство по футбол WINBET е-футбол лига 2020 се превърна хит само за две седмици от старта си. Хиляди хора следят мачовете от шампионата по Sportal TV, като някои от статиите за турнира в нашата медия са прочетени от над 56 000 души. Очаквахте ли подобен главоломен успех в такъв кратък срок?

- Резултатите, които WINBET е-футбол лига 2020 постига, са напълно очаквани. На практика електронният футбол е еквивалентен заместител на реалния като телевизионен продукт. Хората искат забавление, а електронният футбол им го осигурява, при това в доста по-завършена форма. При нас стадионите са пълни, агитките подкрепят безрезервно своите отбори и съдиите винаги отсъждат обективно. Хората търсят съпреживяване и го получават през представянето на геймърите, които управляват любимия им тим. От изключително значение е и с какви партньори развиваш продукта. В лицето на генералния спонсор WINBET и медийния партньор Sportal ние намерихме съмишленици, които също вложиха усилия в развитието на електронното първенство по футбол.

- В България са организирани доста турнири по е-футбол, но не са имали тази популярност. Считате ли, че ключовият детайл за големия интерес е, че участниците в състезанието играят с българските отбори?

- Разбира се, че това е най-ценната характеристика на нашия продукт. Реалното българско първенство, въпреки неконвертируемия си вид, е по-гледано от всеки чуждестранен футболен шампионат, в който играят страхотни футболисти. Никога не трябва да пренебрегваме емоционалните връзки, които е изградил зрителя. Именно те взимат превес над аргументираните и обективни решения, защото футболът не е просто игра. Той е страст.

- Как влязохте гейминг индустрията?    
- С обявяването на извънредното положение през месец март започнах да търся алтернативен вариант за телевизионно присъствие на българския баскетбол. Бях напълно наясно, че прекъсване от половин година може да е пагубно за всеки един спорт и като част от оперативното ръководство на Българска федерация по баскетбол организирах първото официално електронно първенство с български отбори. Българската модификация на NBA2K20 беше разработена от дизайнера Виктор Владов, който е бивш баскетболист. Като коментатор на продукта поканих ютубъра Генчо Пеев, познат също като Пилетино. Със същия екип работим и по новия проект на „Спортс Мениджмънт България“ WINBET е-футбол лига.

- Как точно се реализира проектът WINBET е-футбол лига?
- Компанията ми „Спортс Мениджмънт България“ организира турнира, като наема експерти и договаря партньорства с външни организации. Моята сила е в създаването на продукта и в изграждането на визия за неговото развитие в бъдеще. Наел съм Виктор Владов, за да създаде българските отбори в играта и гарантира партньорството с компанията „Кунами“ - собственик на играта Pro Evolution Soccer, на която е базиран турнира. За видеообработката и коментара съм наел отново Генчо Пеев. Финансирането за реализацията на шампионата е осигурено от WINBET, а медийното отразяване от Sportal. Ключово е и партньорството ни с БФС, без което нямаше да можем да реализираме електронното първенство в този завършен вид.

- Как успяхте да си осигурите авторските права при включването на толкова много различни български отбори в играта?
- Това стана възможно благодарение именно на партньорството на фирмата ми с Български футболен съюз. Националната асоциация подкрепи безусловно проекта, тъй като ръководството й е наясно, че чрез него ще достигне до потенциални потребители на българския футбол, които никога не биха отишли на стадиона. По наша молба БФС направи официално проучване сред всичките клубове от Първа, Втора и Трета лига дали имат желание да бъдат представени в WINBET е-футбол лига със своите оригинални имена, емблеми и екипи. Единствено Локомотив (София) възрази и на негово място в турнира включихме Железничар (София) с различни емблема и екип. Самите футболисти в играта нямат претенцията да дублират образи от реалния футбол. Нямаме пълни съвпадения нито на лица, нито на цели имена, тъй като по този начин бихме нарушили авторски права. Всеки обаче може да интерпретира и коментира електронните футболни мачове по начин, който намери за добре. Наясно съм с рисковете, които поех при реализацията на електронното първенство, но го направих съветвайки се с някои от най-добрите юристи в страната и съм уверен в правотата си.

- Какъв е потенциалът за развитие на електронните спортове в сравнение с реалните такива?

- За повечето хора понятието е-спорт все още е чуждо. За българите над 35 години изглежда странно, че някой може да предпочете да гледа някой да играе игра, вместо самият той да държи джойстика. За сегашното поколение деца и младежи обаче гледането на видеоигри се превърна в изключително популярна дейност, която постепенно ще увеличава присъствието си в традиционните медии като вид развлечение. Затварянето на хората по домовете им заради епидемията от COVID-19 просто ускорява един устойчив процес на завземане на пазарен дял от страна на електронните спортове. В световен мащаб над половин милиард души гледат на годишна база такъв вид продукция, като почти 40% от тях я следят редовно. В България обществото е по-консервативно и този процент е по-нисък, но бързо наваксваме изоставането. Това е необратим процес, какъвто на първо време е раздялата с печатните издания, а на следващ етап и с телевизията във вида, в който я познаваме. Тоталната дигитализация е въпрос на време.
Следвай ни:

Още от eSports

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти