Историята на Renault Clio: най-продаваната френска кола

В гръцката митология Клио е една от музите, а глаголът "kleio" означава "да направиш известен". Далновидно име за малкия модел на Renault, който се радва на успех и слава още от появата на първото поколение.

Годината е 1990. Наследявайки култовото Renault 5, Clio излиза бодро на пазара и заявява, че е не по-малко добро от брат си 5. Французите го пускат като "всестранно развита малка кола, направена със същото внимание и отговаряща на същите критерии като големите". Изобщо не подозират какво ще последва. През следващата година, за да задоволи и най-странните желания на своите клиенти, Renault представят Clio Baccara със сива кожа, орехова топка на скоростния лост, кожени панели на вратите и хромирани елементи по таблото. През 98-а следва и версията Clio Initiale, която е в същия луксозен дух. Така преходът от 5 към Clio се превръща в едно от най-добрите решения на французите. Освен от една кола към друга, то е и преминаване от цифри към букви - за имена на коли Renault вече предпочитат нещо по-запомнящо се и по-...човешко.

 

Clio бързо се превръща в Европейска кола на годината за 91-ва със своя "забележителен стил, високо ниво на качество, простор в купето и багажника и екстри, непознати за този клас автомобили". Първото поколение на модела идва с ABS, климатик, електронно-контролирана автоматична скоростна кутия, аларма, серво на волана и дори електрически странични огледала с подгряване.

През 1992 година с Clio в Русия се снима хокеистът Леонид Комаров, а слогънът е "Този лукс за всеки? Това е комунистическата мечта! Кой има нужда от по-големи коли, когато има Clio?". Във Великобритания като един от главните герои в продължителната рекламна кампания "Nicole and Papa" за Clio, Никол се превръща във втората най-разпознаваема личност в страната. Проучване разкрива, че повечето британци разпознават нея, а не тогавашния премиер Джон Мейнджър. Не само това, но по време на второто издание на кампанията, изразът "Va Va Voom" е приет в Оксфордския английски речник.

 

Второто поколение се появява през 1998 година и е със 7 сантиметра по-дълго, 16-клапанен двигател и предни и странични въздушни възглавници. За третото става време след още седем години. То е още по-широко и просторно, с още повече екстри и още по-високо ниво на сигурност. Превръща се в първия представител на сегмента си с 5 звезди от NCAP и за награда Renault му правят комби версия. През 2006 година отново получава наградата Европейска кола на годината и така за първи път един и същи модел печели престижното отличие два пъти. Четвъртото Clio излиза на пазара през 2012 година, което вече носи новия дизайн език на Renault.

Освен като любима градска количка, Clio стана известна и със спортните си версии. През последните 25 години те бяха на пистата и по рали отсечките, давайки повод за гордост на собствениците си и Renault. През 1998 година на Автомобилния салон Париж е представена Clio V6, която след възторжените реакции на публиката, е произведена в лимитирана серия. Задвижвана от 3.0-литров, 6-цилиндров, централно разположен отзад двигател, първоначално Clio впряга 230 кс. под капака. Пет години по-късно моторът й е модернизиран и мощността й е увеличена до 255 кс., които ускоряват горещия хечбек на Renault от 0 до 96 км/ч за само 5,8 секунди.

 

През 1990 Clio 1 е дълъг 3,71 м и, нараствайки прогресивно с всяко следващо поколение, настоящият модел вече е дълъг 4,06 м. Историята на Renault отразява в голяма степен тази на Clio. Между 1990 и 2016 компанията се разраства с бързи темпове. По време на първото Clio световните годишни продажби на Renault са възлизали на 1,8 млн. Днес Groupe Renault обхваща три различни марки и обвързана с Nissan под шапката на Алианса продава годишно над 2,8 млн. автомобила в 125 държави.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти