От началото на 2021 година отборите във Формула 1 оперират при условията на ограничени от правилника бюджети. През сезон 2021 те разполагаха със 145 милиона щатски долара, през 2022 таванът бе на 140 милиона, а през 2023 ще падне до 135 милиона. Тази цифра се базира на сезон от 21 състезания, а за всяко повече или по-малко таванът се увеличава или намалява с по 1.2 милиона.
Разбира се това ограничение се отразява на способността на отборите да развиват своите коли в хода на сезона. В миналото богатите тимове можеха да си позволят да развиват до безкрай своите машини, докато по-малките екипи нямаха този лукс. Сега за всички условията са еднакви, което би трябвало да доведе до изравняване на силите в даден момент.
Защо Ферари загуби развойната война през 2022 година?
По думите на главния инженер на Ред Бул Пол Монахан, наличието на таван на бюджетите е накарало водещите отбори да променят тотално своята философия относно разработката и използването на нови части. Самото анализиране и създаване на нови компоненти попада извън ограничението на бюджетите, но щом една част бъде използвана на пистата, дори и за само една обиколка, то тя се приспада от бюджета на всеки екип.
Нюи: Формула 1 става все по-интересна
„Трябваше да променим дисциплината си. В миналото можехме да разглеждаме идеи, които щяха да променят драстично нашата кола, но и щяха да са много скъпи, ние бяхме в хубавата позиция да можем да си го позволим. Но това се промени. Нашата инженерна дисциплина се промени, за да се адаптираме към тези правила. Това, което правихме в предишните години, вече не можем да си го позволим“, обясни Монахан.
Снимки: Gettyimages