Най-трудното състезание за човек и машина – рали Дакар 2019 започва днес с първия етап от столицата на Перу – Лима до Писко. Общо 541 състезатели и 334 машини, от които 137 мотоциклета, 26 АТВ машини, 130 автомобила и 41 камиона ще се наредят на старта на 41-вото издание на рали Дакар след техническа и административна проверка. Преди самия старт всички екипажи отпразнуваха старта на любимото си състезание с церемония в Лима пред многобройните фенове.
Тази година за първи път в историята на рали маратона той ще бъде проведен само в една страна – Перу, след като Чили, Еквадор и Боливия се отказаха от евентуално домакинство по финансови причини. Етапите ще бъдат десет, като състезателите ще вземат глътка въздух на 12 януари в Арекипа, когато е насрочен деня за почивка.
Новост в регламента е възможността състезателите с автомобили и камиони, които се откажат в първата седмица от надпреварата, да се завърнат в рали рейда през втората и да имат собствено класиране, така че да не се обърква стартовият ред.
Сред стартовите имена фигурират тези на 13-кратния победител на рали Дакар – Стефан Петерханзел и на миналогодишния победител Карлос Сайнц, които ще управляват Mini, на деветкратния рали шампион Себастиен Льоб с частния отбор PH Sport и Peugeot 3008DKR и основната им конкуренция в лицето на Toyota и Насър Ал-Атия.
При мотоциклетите фаворитите не са никак малко. Победителят от 2016 година – австралиецът Тоби Прайс (KTM) получи болезнена фрактура на палеца на дясната си ръка преди две седмици, което може и да се отрази на възможностите му през следващите десет дни, докато Сам Съндърланд (KTM) и Матиас Валкнер (KTM), които триумфираха през последните две издания, са в отлична форма. Триото ще срещне и настъпателната нагласа на сините мотори на Yamaha и амбицията на пилотите на Honda.
Колкото до най-големите машини – камионите – Kamaz отново са фаворити. Най-големият им конкурент обаче – Херар де Рой се завръща през 2019-a след едногодишна пауза със своя Iveco. Холандецът и неговите съотборници са единственият екип, който е побеждавал Синята армада, откакто рали маратонът се премести в Южна Америка. Защитаващият победата си Едуард Николаев обаче знае, че стартира с психическо предимство - "Знам, че ще бъде по-тежко от обикновено, но това го прави и по-вълнуващо. Очакваме интересно и драматично състезание и не сме уплашени".
Първият етап от Дакар 2018 ще бъде 84-километрово състезателно предизвикателство изцяло на пясък.