Concorso d’Eleganza Villa d’Este е най-ексклузивното и богато на традиции събитиe за исторически автомобили и мотоциклети. Историята му започва още през 1929 г., когато в Черноббио, Северна Италия, под името “Coppa d’Oro Villa d’Este“ за първи път е организирано изложение за новостите в автомобилния бранш. Следват десетилетия история, изпълнена с много промени. През 1999 г. BMW Group става патрон на проявата, а от 2005 г. BMW Group Classic съвместно с Grand Hotel Villa d’Este е организатор на събитието с участието на редки красоти, на което всяка година се стичат хиляди ентусиасти и участници от цял свят.
Мотото на тазгодишния класически уикенд „Около света за 80 дни – пътуване през ера от рекорди“ е препратка към 19-и век, когато светът става изключително мобилен. Дори преди създаването на автомобила хората са успявали да обиколят света, използвайки транспорт като железницата и парахода.
В съответствие с мотото, полето на изява на впечатляващи редки модели въодушевява целия свят и събира златните моменти на историята. Палитрата от автомобили е рекордна: никъде другаде няма да видите конкуренция в конкурс за красота с кандидати, разполагащи с от един- до дванадесетцилиндров двигател и мощност от 1.5 до 450 к.с. Най-големият по обем двигател е в Rolls-Royce Phantom I – 7668 куб. см. Като изключим петдесеткубиковите двуколесни машини, най-малкият агрегат е в една Intermeccanica (493 куб. см.).
Концепцията на Concorso d’Eleganza Villa d’Este предлага впечатляваща комбинация между традиция и визионерство. За това спомага и класът за оценяване на Концептуални возила и прототипи, като тази форма не съществува в нито едно друго събитие за класически автомобили в света. Представените автомобили изразяват творческата страст на водещи съвременни дизайнери в съчетание с представата им за бъдещето. Акцентът е върху дизайн визията на автомобилите на бъдещето като контрапункт на ретроспективното изложение на важни исторически превозни средства в техните области. Раздаването на наградите за дизайн на конкурса става посредством гласуване от публиката.
Впечатляваща история, въодушевяващо бъдеще
Неповторимият чар на Concorso d’Eleganza Villa d’Este се крие в нетрадиционната комбинация от изложени исторически превозни средства на две и четири колела и актуални концептуални автомобили и прототипи. В стилната атмосфера на Villa d’Este и Villa Erba се правят състезания за красота, в които се включват редки и необичайни автомобили от различни епохи. При автомобилите има 51 участници от върхова класа с неповторима история, разделени в осем категории за оценка от журито и от публиката. При мотоциклетите претендентите за отличия са 40, разпределени в 5 категории, а специален клас предлага поле за състезание със сини ленти. Различните класове за оценка са формирани на базата на моменти от историята на автомобилостроенето.
Собствениците на 51-те автомобила идват от 16 страни – най-много (12) са от САЩ. Ще бъдат представени тридесет различни марки автомобили, произведени в седем страни. Със своите дванадесет марки Италия е не само страната с най-много брандове, но и с марката с най-много кандидати – Ferrari (7).
8 автомобилни класа
Клас A. Speed Demons: Endurance Pioneers of the Golden Age.
Този клас напомня за състезанията на дълги разстояния около купата Gordon Bennett, за надпревари като „24 часа на Льо Ман” или „Париж-Руен”. Тук се срещат два състезателни автомобила, които за първи път застават един срещу друг още през 1930 г. на легендарната английска писта „Бруклендс” в Уейбридж, Съри. Става въпрос за френския Ballot 3/8 LC от 1920 г. и Bentley 4 ½ л от 1929 г..
Клас B. Travelling in Style: Around the World in 40 Years.
Луксозни и разточително конструирани автомобили отпреди войната се борят за гласовете на оценителите. Напълно в стила на времето си, кандидате тук трябва да бъдат максимално декадентски като се опитват да оптимизират този дух.
Клас C. Goodbye Jazz, Hello Radio: Full Speed into the 1930s.
През 1932 г. автомобилното радио започва своя победен ход. Ритмичното звучене насърчава водачите да възприемат по-динамичен стил на шофиране. Този клас демонстрира колко различно реагират производителите на тази тенденция: от трансмисия с овърдрайв през капковидна форма на каросерията до компресорен двигател – тук ще видите какво ли не.
Клас D. Faster, Quieter, Smoother: Heroes of the Jet Age.
В този клас се срещат спортни красавици от годините след 1945-а. Заради характера на максимална ексклузивност по-добре се гледа на спортни автомобили, които не само имат мощен мотор, но и каросерия с индивидуален дизайн.
Клас E. The Grand Tour Continues: The Next 40 Years.
След 1945 г. големите луксозни каросерии се завръщат по пътищата. И за луксозния клас са създадени многобройни машини по индивидуална поръчка, както и абсолютни уникати.
Клас F. Fast and Flamboyant: Playboys’ Toys.
Тук стартират болидите за висшето общество – не особено практични, но изключително прекрасни. Състезателни коли, регистрирани за използване по обществените пътища, или машини от Льо Ман, с които ерудирани бохеми са обикаляли заведенията нощем.
Клас G. Supergioiello: Little Toys for Big Boys.
Конкурентите в този клас доказват, че ексклузивният характер на спортните автомобили не се измерва единствено с цилиндри, работен обем и мощност, а дори двуцилиндров агрегат с въздушно охлаждане може да въодушевява. Най-произвежданият „спортист” в тази категория е направен само в 21 бройки, четири екземпляра са абсолютни уникати.
Клас H. Shaped by Speed: Racing through the Decades.
Тези състезателни коли разкриват множеството начини, по които формата може да допринесе за аеродинамичния ефект. Тук са застъпени неповторими естетически машини от 50-те и 70-те години, създадени единствено с идеята да печелят надпревари.
Петте мотоциклетни класа
За седми път Concorso d’Eleganza Villa d’Este на езерото Комо се превръща и в най-ексклузивното събитие на годината за почитателите и феновете на исторически мотоциклети. Състезанието за традиционна красота при класическите превозни средства от различни епохи предлага ретроспекция за големи изпълнения на редки съкровища на две колела в рамките на двата събитийни дни. В рамките на Concorso di Motociclette мотоциклетите се включват в парад в събота, който преминава по улиците на Комо и Черноббио, както и през паркингите на Villa Erba и Villa d’Este. В неделя мотоциклетистите ще бъдат наредени там за оценка от експертното международно жури.
През 2017 г. за пръв път мотоциклетните прототипи ще се подредят на старта като през настоящата година за първи път посетителите ще избират сред всички кандидати най-красивия класически мотоциклет.
Създадените за конкурса за красота класове за оценка дават на посетителите възможността да се докоснат до ключови моменти в историята на мотоциклета и нейните най-важни представители. За да бъде насочено вниманието на публиката към въодушевяващи превозни средства и моменти, са създадени пет класа, както и един специален.
Собственици от пет страни ще представят общо 40 кандидата, произведени в шест страни. Тридесет и пет различни марки правят разнообразието още по-голямо дори от това при автомобилите. С двадесет и пет марки Италия е водач с голяма преднина пред другите. Дванадесет от тези марки правят мотоциклети и днес.
Клас A. Dreams and Adventures – Motorcycles of the 1920s and 1930s for the Great Journey.
Тук участват мотоциклети за дълги разстояния, с които преди около 100 години човек е можел да изпълни мечтата си за индивидуално пътуване. На старта застава и белгийският Gillet Tour du Monde, който през 1926 г. става първият мотоциклет, обиколил земното кълбо.
Клас B. The Alternatives – 1950s Scooters that did not come from the Market Leaders.
Този клас представя началото на бума на мотопедите от 1946 г. Концернът за самолети Piaggio пуска на пазара Vespa, а много фирми създават нейни конкуренти с най-различни видове дизайн.
Клас C. The Originals – 1960s Street Scramblers from Japan.
В частност японски дизайнери създават стила Scrambler с високи ауспуси и кормила. Тази тенденция установява Scrambler като самостоятелен сегмент и до днес.
Клас D. Framed in Europe – 1970s Fours in new Clothes.
Honda CB 750 отключва голяма промяна. Четирицилиндрови машини от туръри стават състезателни такива. Европейски специалисти предлагат нови рами за модификация на японски модели или дори цели мотоциклети.
Клас E. Motorcycle Design – New Concept Bikes and Prototypes.
Въодушевяващи концептуални мотоциклети от дизайнерски студиа, които често изобщо не са показвани пред широката публика.
Специално изложение . Youth Dreams – Sporting 50cc in Italy in the 1960s/1970s.
Малки мотопеди с обем 50 куб.см, 1.5 к.с. и максимална скорост 40 км/ ч подлудяват тийнеджърите през 60-те и 70-те години. Дизайнът, вдъхновен от моторспорта предлага основата на тези машини.
Програмата
Още в петък в рамките на дните за публични посещения посетителите могат да се радват на автомобилите, разположени до парковата част Villa Erba, които в събота вечер ще бъдат предложени на аукцион от RM Sotheby’s.
В събота, в 14 ч., стартира улично състезание на мотоциклетите от Villa Erba към Villa d’Este. Следобед ще бъде дадена наградата на публиката “Coppa d’Oro Villa d’Este”, първата важна награда от конкурса.
В неделя 51-те автомобила и 40-те мотоциклета ще бъдат представени пред голямата трибуна в градината на Villa Erba и ще бъдат представени победителите. Накрая, в неделя вечер, в Villa d’Este международно жури от експерти ще даде последната и най-важна награда при автомобилите – отличието “Best of Show“.