Макс Верстапен си гарантира четвъртата си поредна световна титла във Формула 1, след като завърши на петата позиция в надпреварата за Гран При на Лас Вегас, която беше спечелена по доминантен начин от стартиралия от полпозишъна Джордж Ръсел.
Британецът запази първото място в началото, след което беше притисната от Шарл Леклер в битката за лидерството и дори беше близо до това да го загуби в началото на петия тур. След това обаче пилотът на Мерцедес увеличи темпото си и практически загуби първата позиция за само обиколка по време на първите спирания в бокса.
Втори финишира Люис Хамилтън, който се възползва от отличната скорост на Мерцедес този уикенд, за да прогресира от десетото място на старта, за да оформи двойната победа на Сребърните стрели в Града на греха. Седемкратният шампион направи много силен финален стинт, в който се опита да догони съотборника си, но дори и за него изоставането, което той натрупа в началото, се оказа прекалено голямо. На финала двамата пилоти на Мерцедес бяха разделени от 7.3 секунди.
Трети и четвърти финишира съотборниците във Ферари Карлос Сайнц и Леклер, които в заключителните обиколки успяха да догонят и изпреварят Верстапен. За нидерландецa обаче това не беше абсолютно никакъв проблем, тъй като с петото си място той си гарантира още днес четвъртата си поредна световна титла.
Неговият единствен съперник преди старта в Града на греха Ландо Норис финишира шести и взе допълнителната точка за най-бързата обиколката. Оскар Пиастри, Нико Хюлкенберг, Юки Цунода и Серхио Перес оформиха зоната на точките в 22-рия кръг за сезона във Формула 1.
В генералното класиране при пилотите Верстапен е недостижим на върха с актив от 403 точки и аванс от 63 пред Норис. Трети с изоставане от 21 спрямо британския пилот на Макларън е четвъртият от днес Леклер.
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Лас Вегас
При отборите Макларън продължава да води с 608 пункта и аванс от 24 пред Ферари. Третото място е за Ред Бул, а пасивът на Биковете от първата позиция е 53 точки. След двойната победа в Лас Вегас Мерцедес намали пасива си от Ред Бул на 130 точки, но за Сребърните стрели е практически навъзможно да се отлепят от четвъртата позиция.
Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Лас Вегас
До края на сезона във Формула 1 остават още два кръга, а първият от тях ще е още следващата седмица, когато ще се проведе Гран При на Катар. Пистата „Лусайл“ ще приеме и последния спринт за годината.
Най-интересното от надпреварата за Гран При на Лас Вегас във Формула 1:
Старт на състезанието - Перфектно потегляне за Ръсел, който не срещна никакви затруднения в спринта до първия завой, зад него Леклер напредна с две позиции, изпреварвайки Гасли и съотборника си Сайнц в първия завой. Верстапен и Норис запазиха позициите си.
1/50 - Лоусън и Магнусен няколко пъти бяха гума до гума в спора за 13-то място в първия тур, но не се стигна до инцидент между двамата, въпреки че те се докоснаха неколкократно.
2/50 - В края на втория тур Ръсел водеше с 0.8 пред Леклер, който се беше откъснал на повече от секунда пред Сайнц.
3/50 - Много бързо обиколка позволи на Леклер да се доближи на 0.3 от лидера Ръсел и вече монегаскът мислеше за атака срещу пилота на Мерцедес.
4/50 - Верстапен се справи с Гасли и се изкачи на четвъртото място, въпреки грешното задно крило на Ред Бул този уикенд.
5/50 - Страхотна битка между Ръсел и Леклер в спирането за първия завой, но британецът парира атаката на своя съперник, тъй като успя да заеме вътрешната траектория. Впоследствие пилотът на Мерцедес успя за половин обиколка да се откъсне на повече от секунда пред Леклер, което остави монегаска без DRS, а Сайнц вече можеше да отваря задното си крило.
7/50 - Сайнц си върна второто място, което загуби на старта, с атака срещу Леклер в спирането за завой №14 в края на The Strip. Двамата пилоти на Ферари обаче нямаха отговор за темпото на Ръсел, който вече беше на повече от три секунди пред тях.
8/50 - Още една загубена позиция от страна на Леклер, който беше изпреварен от Верстапен за третото място. Монегаскът изпитваше сериозни затруднения с поведението на своя болид, тъй като губеше по близо три секунди на обиколка. Зад него Норис изпревари Гасли за петата позиция.
9/50 - Леклер и Норис влязоха в бокса, за да преминат от средно твърдите към твърдите гуми. Двамата се върнаха на пистата в дъното на класирането, зад тях бяха само Алонсо, Албон и Строл, които също вече бяха спрели.
10/50 - Верстапен изпревари и Сайнц, който също беше повикан в бокса, за да се отърве от средно твърдите сликове, които създаваха проблеми на Ферари. Заедно с испанеца в бокса влязоха още Цунода, Гасли и Пиастри, който имаше и 5-секундно наказани за фал старт.
11/50 - Ръсел имаше аванс от цели 9.6 секунди пред Верстапен, който влезе в бокса в края на обиколката, което позволи на Хамилтън да се изкачи на втората позиция, но на цели 15.6 зад съотборника си. Верстапен се върна на пистата пред пилотите на Ферари, които бяха и зад Колапинто.
12/50 - Лидерът Ръсел също направи първото си спиране в бокса и се върна на пистата на второто място, на 3.5 зад Хамилтън.
13/50 - И Хамилтън посети механиците на Мерцедес, връщайки първото място на съотборника си Ръсел. Седемкратният шампион се върна на пистата непосредствено зад Норис, който беше на виртуална пета позиция.
15/50 - Гасли напусна състезанието с терминална повреда в двигателя на неговия Алпин. Тя се прояви точно на изхода от завой №16 и французинът директно се прибра в бокса, което означаваше, че няма да има нужда от прекъсване на състезанието.
16/50 - След първите стопове Ръсел водеше с 9.6 пред Верстапен, който имаше аванс от 2.3 пред Сайнц. По-назад Хамилтън изпревари Норис в спирането за завой №14.
19/50 - Хамилтън влезе в DRS зоната на бъдещия си съотборник Леклер и започна да притиска монегаска за четвъртото място. Двамата се движеха на малко над три секунди зад Сайнц, който пък изоставаше на около 2.3-2.4 от Верстапен. Отпред разликата между Верстапен и Ръсел си оставаше в рамките на 9.6.
22/50 - След щурите първи обиколки темпото в челото се стабилизира и пилотите даваха сравнително сходни времена, което означаваше, че разликите между тях не се променяха. Най-сериозната битка си оставаше тази между Хамилтън и Леклер, но седемкратният шампион така и не успяваше да се доближи достатъчно в зоните за спиране, за да атакува.
25/50 - В средата на дистанцията Ръсел водеше с 10.3 пред Верстапен, който имаше аванс от 2.1 пред Сайнц. Испанецът беше настигнат от Леклер, който влезе в неговата DRS зона и успя да се откъсне на малко над секунда пред Хамилтън. В същото време Пиастри направи второто си влизане в бокса и отново заложи на твърдите сликове.
26/50 - Сайнц поиска да направи второ спиране в бокса, а в същото време Леклер вече започна да се показва в огледалата на своя съотборник.
27/50 - Сайнц получи нареждане да пропусне Леклер, след което се отправи към бокса, но не успя да спре навреме и продължи за още една непредвидена обиколка. По-късно стана ясно, че това не е било грешка на испанеца, а нареждане от страна на отбора, тъй като механиците не са били готови. Цялото това объркване коства Сайнц над три секунди. Верстапен и Хамилтън пък направих вторите си спирания и отново се върнаха на пистата с твърдите сликове, на пето и шесто място.
28/50 - От втория опит Сайнц направи своя втори стоп, но се върна на пистата на над четири секунди зад Хамилтън.
31/50 - След като прескочи Сайнц, Хамилтън много бързи догони Верстапен и го изпревари в спора за виртуалната втора позиция в спирането за завой №14. В края на обиколката Леклер направи безаварийно второ спиране и се върна на пистата на четвъртото място, на 3.7 зад Верстапен, непосредствено пред Сайнц.
32/50 - С вече вработените си гуми Сайнц не срещна затруднения срещу Леклер и задмина съотборника си в спирането за петия завой.
Лидерът Ръсел също направи второто си спиране в бокса и се върна на пистата на първото място, на цели 13.0 пред Хамилтън.
35/50 - Хамилтън не се беше отказал от битката за победата и с няколко бързи обиколки стопи изоставането си от Ръсел до 9.3 секунди. Неговите гуми бяха с пет тура по-стари от тези на водача. Само в последните две обиколки Хамилтън навакса 1.8 от пасива си.
37/50 - Хамилтън продължаваше с бързите си обиколки и вече изоставаше с 8.0 от Ръсел. Двамата имаха буфер от 5.0 пред Верстапен, който имаше преднина от 1.7 пред Сайнц.
38/50 - Двойно изпреварване от страна на Перес срещу Лоусън и Магнусен в спирането за завой №14, което позволи на мексиканеца да се изкачи на 12-то място.
40/50 - Десет тура преди финала Ръсел водеше с 6.9 пред Хамилтън, който се движеше на 6.7 пред Верстапен, който вече беше притискан от съотборниците във Ферари.
41/50 - Сайнц с изкачи на третото място с много късна атака от вътрешната страна в спирането за 14-ия завой.
42/50 - Леклер помисли за атака от външната страна в спирането за първия завой, но се отказа и запази позицията си зад Верстапен.
43/50 - Разликата между Ръсел и Хамилтън падна до 5.2, а техният аванс пред Сайнц беше цели 9.0.
45/50 - Ръсел повиши своето темпо и напредъкът на Хамилтън спря. Дистанцията между двамата преди финалните пет тура беше 4.9 секунди.
46/50 - Леклер се изкачи на четвъртата позиция с категорична късна атака срещу Верстапен в подхода за завой №14. Това загубен място обаче не беше проблем за Верстапен, който продължаваше да се намира в позиция да си гарантира титлата, тъй като Норис се движеше пети на цели 9.9 зад него.
48/50 - Норис спря в бокса за нов комплект меки гуми, за да атакува най-бързата обиколка. Идеята на Макларън беше по този начин британският тим да ограничи загубите си от Ферари в битката за титлата при конструкторите.
49/50 - Хамилтън се отказа от преследването на Ръсел и в началото на финалния тур двамата бяха разделяни от 7.0 секунди.
Финал - Джордж Ръсел спечели със 7.3 пред Люис Хамилтън, Карлос Сайнц оформи подиума, а с петото си място Макс Верстапен си гарантира световната титла във Формула 1 за 2024 година.
Снимки: Gettyimages