Волейболната легенда Любо Ганев е поредното спортно величие, което се обяви против предложените промени в закона за хазарта. Вицепрезидентът на БФВолейбол е категоричен, че ако евентуално промените бъдат приети, българският спорт ще пострада сериозно. Ганев говори пред колегите от "Блиц":
- Г-н Ганев, какво е мнението ви относно развихрилата се дискусия около лотариите и хазартните игри, които са основни спонсори на спорта? Трябва ли да бъде забранена рекламата им?
- Ако се правят промени, не трябва да се правят от днес за утре. Трябва да се види какво се предлага, какви са плюсовете и минусите. Как така ще се забранява рекламата на такъв вид компании? Това са фирмите, които дават много и подпомагат българския спорт. Без тях спортът ни просто не може, това е истината. Има фирми, които правят и по-големи обороти от букмейкърите и хазартните компании. Например - "Мини Марица Изток", "Енерго про", "ЧЕЗ", но да сте видяли на някоя фланелка на отбора да пише "ЧЕЗ", "Булгаргаз", "Мини Марица Изток 1, 2, 3"... няма и да видите. Така, че за нас като хора, които се занимаваме със спорта, и не можем да разчитаме само на помощта на държавата, е много важно да задържим тези компании. Да, държавата прави много и помага, но е логично неин приоритет да са здравеопазването, пенсии, училищата... Естествено, спортът остава на по-заден план. БФВ като спортна федерация, както и всички спортни клубове, търсим навсякъде начини да подсигуряваме бюджетите си. И повярвайте ми, след като отговарям в БФВолейбол за маркетинга и рекламата, тропам на абсолютно всяка врата. И досега успяваме да се договорим почти винаги само с такива компании - лотарии и букмейкъри. Тази промяна в закона, която се дискутира напоследък, не може да се прави току-така. Да, може да има някакви промени, но държавата така е устроена, че с едната ръка като ти вземе нещо, с другата трябва да ти подаде нещо. Ако държавата излезе и каже, че ще спре парите за спорт от тези дружества, но ще дадем, примерно, от енергетиката - така може, добре ще е. Но точно както се поставя темата, няма как да стане. Хазартните компании не правят нищо незаконно. Това са фирми, които си плащат данъците. Фирми на светло, правят чист бизнес. Какъв е проблемът, че те помагат на българския спорт? Ако спре рекламата, която тези фирми правят по телевизиите в момента, нито една телевизия няма да може да си позволи да купи правата на нито един спортен форум. Световното по футбол, примерно, знаете ли колко пари е платила БНТ... Знаете ли колко пари искаме ние за правата на Световното по волейбол? А тенис? Всеки иска да гледа Григор Димитров на живо. Тези събития, за да се излъчват, някоя телевизия трябва да плати за тях. В момента е стагнация на пазара. Да сте видели реклама по телевизията на "Булгаргаз", на "Енерго про", на "Марица Изток"? Няма и да видите. Да не говорим, че има много други предприятия, които са с огромни оборити, но не правят реклами, защото са монополисти. "Топлофикация София", примерно, защо да плаща за реклама, след като е монополист. На никого не дава пари. Каква е тази социална дейност тогава? Точно богатите компании трябва да излъчват социална дейност. Не само за спорта, нека дадат пари на училища, примерно... да помагат на младите - на бъдещето на България.
- Позицията ви очевидно е категорична?
- Да, категоричен съм, че не трябва да се посяга на хазартните компании, които подпомагат спорта. Защо да нямат право да рекламират? Да не би да продават наркотици? Това ми е ясната и категорична позиция - ако ще се правят промени, нека бъдат дискутирани, да се видят плюсовете и минусите. Какво би влязло в държавната хазна като бюджет... Тези фирми като излязоха на светло, от 20 милиона плащани данъци, сега плащат 200 милиона. Защо трябва да ги отрежем с лека ръка и пак да ги караме да минат на тъмно?
- Стана ли ясно коя телевизия ще излъчва мачовете от Световното по волейбол, на което ще бъдем домакин съвместно с Италия?
- Още нямаме подписан договор. Държавата е платила таксата от 5 милиона долара на международната волейболна федерация, но всички други разходи по домакинството БФВолейбол трябва да ги плати сама. Няма как да отидем и да кажем "Ей, господа, вие дадохте 5 милиона долара на FIVB за таксата, дайте ни още 1 милион, за да можем да платим хотели, залите, храната, рейсовете, охраната". За това са нужни около 2 милиона лева. Опитваме се от телевизията, на която ще продадем правата, да получим нещо насреща. И стотина хиляди лева да вземем, пак е нещо. Най-малкото ще помогнат за охраните на залите и за транспорта.
- Държавата дава ли достатъчно на спорта?
- Държавата помага много. Помощта е достатъчна, ако разчиташ да правиш само това, но ние искаме да се мерим с най-добрите. Не само да играем наравно със силните, а и да спим в хубави хотели като тях, да тренираме в хубави зали, да пътуваме с хубави авиокомпании. А не, например, да ходим да тренираме в зала "Христо Ботев", защото наемът за "Арена Армеец" е 15 хиляди лева. Държавата дава много, за което адмирации и поклон до земята, но нито една федерация, нито един клуб, не трябва да разчита само на помощта от държавата. Защото спортът вече не е приоритет на държавната политика. Има много други по-важни неща преди спорта. Винаги съм апелирал да се търси допълнително финансиране, както ние правим в БФВолейбол. И е факт, че голяма част от него идва точно от хазартните компании. Има и доста малки спомоществователи. Например, някой доставчик казва, че ще вози отбора без пари, а в замяна да сложим името му на екипите. Друг пък да дойде и каже: "Аз ще храня волейболистите, сложете и моята фирма на екипите". Така правят в Италия. На екипите на отборите им има десетки надписи на фирми, които им помагат. Ще ви дам пример. Като играех в Кунео, собственикът на един ресторант ни даде 5000 долара. А ние - целият отбор, като направехме две вечери при него, банкет след някоя победа - хем му връщаме парите, хем му правим реклама. Връщаме му парите като оборот. И с дискотеките също. Ако някой собственик на нощен клуб ни даде 7-8 хиляди лева, и като му закараме два пъти волейболистите да празнуват, това си е голяма реклама за дискотеката.
- Сигурно получавате и откази от фирми, които молите за помощ?
- Сега подновихме партньорството с "Лидъл". Избрахме и фирма за автомобили, която да е официален превозвач по време на Световното първенство. Знаете за договора, който сключихме с Националната лотария. Това са важни за нас партньори, които ни позволяват да задоволяваме нуждите на отборите и състезателите ни. Един пример ще ви дам. На връщане от Олимпиадата в Рио де Жанейро 2016 година половината италиански отбор начело с Иван Зайцев пътуваха в бизнес класа, която е почти 4 хиляди евро - от Рио до Италия. Щом тяхната федерация си позволи да плати толкова за пътуването на състезателите им, това означава, че ако ние искаме да побеждаваме Италия, най-малкото трябва да предоставим тези условия и на нашите волейболисти. Защото те гледат тях, пътуват заедно в самолета. И какво да им кажем: "Вижте сега, пичове, вие ще пътувате икономична класа, наврени в ъгъла като сардини в консерва, защото не можем да си позволим да плащаме толкова много.". Ние като федерация се опитва да прави най-доброто - не само за мъжете, а и за жените. Имаме 11 отбора - юноши, старша възраст, девойки... На всички трябва да им се осигурят условия за подготовка, зала за тренировки, треньорски щаб, екипировки, хотели, абсолютно всичко. Разходите са много големи. Неслучайно нашата федерация е сред тези с най-големи бюджети. Получаваме и много домакинства, имаме огромно лоби в Международната волейбола федерация и в Европейската конфедерация. Това означава, че получавайки тези домакинства, ръководителите на волейбола, които са над нас, ни разчитат и очакват да се справяме. И наистина го правим добре. Но за да го правим на високо ниво, трябва да търсим финансови средства. Доста партньори имаме, не е само Национална лотария. За предстоящото Световно за първи път партньорът на БФВолейбол става партньор и на Мондиала. Досега само федерацията по волейбол се водеше партньор. Вече компаниите - партньори, имат право да асоциират логото си с това на Световното, което е с ранг на Шампионската лига във футбола. На всеки наши партньори даваме възможността да се асоциират с бранда Световно първенство по волейбол. Последното такова е проведено в България преди цели 48 години. Ние винаги ще заставаме зад компаниите, които ни помагат, при нужда ще ги защитаваме. Те не са длъжни да ни помагат. Трябва да браним и техния интерес, ако искаме да продължат да помагат и да имаме спорт на високо ниво.
Carlsberg "Домът на Феновете" е новата секция на Sportal.bg за игри. С регистрацията си Вие ще можете да персонализирате Вашето съдържание и да участвате в нашите игри за страхотни награди.