Новият автомобил на Ферари за сезон 2025 във Формула 1 – SF-25, е еволюция на болида от миналата година, но с някои сериозни промени.
Разбира се, най-голямата и видима промяна е новата концепция на окачването – в Маранело заложиха на концепцията пулрод, която трябва да намали „потъването“ на предницата при спирането, да позволи намаляване на клирънса и като цяло предницата да стане по-стабилна и поведението в колата в бавните завои да е по-добро плюс по-висока скорост в тях.
Официално: Кадилак влиза във Формула 1 през 2026
В хода на тестовете в Бахрейн обаче двамата пилоти на тима Шарл Леклер и Люис Хамилтън са се оплакали от „несигурното поведение“ на SF-25 на спиране за завоите, което води до загуба на време при влизането в кривите, но в тима са оптимисти, че този дефект може да се изчисти с работа по настройките на колата.
Бортолето: Много съм благодарен на Фернандо Алонсо
Но какви са другите нови решения по SF-25, които останаха в сянката на новото предно окачване?
SF-25 получава нова версия на пода от края на миналата година, благодарение на който трябва да се намали чувствителността на колата към промените в клирънса, без обаче това да се отразява на ефективността на работата на аеродинамиката. Анализаторите говорят за „по-изгладена геометрия“ на ръбовете на пода, което означава по-постоянна работа на аеродинамиката и съответно по-предвидимо поведение на шасито.
Жак Вилньов ще се състезава с един от болидите на Жил
Също така, при SF-25 целта е била да се постигне омекотяване на окачването, което позволява леко „мърдане“ на задницата в завоите, без обаче това да означава сериозна загуба на сцепление. Тази възможност почти отсъства при автомобилите, които трябва да са много по-твърди, като Ред Бул, и отнема от механичното им сцепление.
Що се отнася до работата на аеродинамичния пакет, тук идеята е да се преследва по-постоянно представяне и действие, а не пикови стойности, които обаче да са свързани със сривове и изместване на аеродинамичния център твърде често. SF-25 може и да не е аеродинамично максимално добре притиснатата кола към пистата, но пък това отчасти ще се компенсира от подобряването на механичното сцепление с подобренията и по задното окачване.
Шумахер: Леклер има шанс за успех с Ферари, Люис едва ли ще е шампион
Дали всичко това ще проработи както е замислено? Първите отговори ще започнат да идват още в Мелбърн.
Снимки: Gettyimages