Обикновено новината за удължаването на договора на един или друг заводски пилот в Световния рали шампионат е радостно събитие, което дава нов хоризонт за развитието на въпросната звезда и тима, за който кара той. При новия договор на Тиери Нювил обаче, за когото беше потвърдено, че той ще остане в Хюндай до края на 2025 година, това не е точно така.
В момента Хюндай и Сирил Абитебул разполагат с двама първокласни пилоти, ангажирани до края на 2025 - Ойт Танак и Нювил, но пък французинът не може да каже дали корейският автомобилен гигант все още ще е част от WRC за сезон 2026, който ще е последният по настоящите технически правила.
Танак поведе атаката на Хюндай в Гърция, повреда дръпна Ожие назад
Вече едва ли е голяма тайна, че в най-близко бъдеще Хюндай ще обяви проекта си за влизане в Световния шампионат за издръжливост (WEC) и Льо Ман, което всъщност поставя под въпрос присъствието на марката в WRC. Начело на проекта е Абитебул като президент на Хюндай Моторспорт, а създаването на прототипа за Хиперкар класа е в ръцете на екипа, ръководен от настоящия технически директор на тима Франсоа Ксавие Демезон, който дойде от Уилямс във Формула 1.
Мартин Чой стана навигатор на Елфин Еванс на рали "Еко Акрополис"
Много е спорно какво ще спечели Хюндай в шампионат, който корейците ще са абсолютният новак, без никаква история и опит, като в WEC ще трябва да се борят със заводските тимове на Тойота, Ферари, БМВ, Порше, Кадилак и т.н, които са окупирали челото и на практика дебютантите могат да се надяват на място в дъното на топ 10. Освен ако не са Ферари.
Ожие: Нювил да спре да мрънка и да се научи да кара първи на пътя
Но този проект не означава, че Хюндай ще загърби WRC. Абитебул потвърди неохотно, че през 2026 марката може да бъде представлявана от частен тим в световния шампионат и дотам. Не е казал, че корейците си тръгват. Което ще прозвучи повече от странно, точно когато Хюндай и Нювил са на прага на най-големите си успехи в WRC. Тиери има пет вицешампионски титли и сега е много близо до първото място при пилотите в крайното класиране, а Хюндай - до титлата при конструкторите.
Тиери Нювил преподписа с Хюндай
Хюндай и марките, които гигантът притежава, са достатъчно големи в глобален мащаб, за да поддържат и развиват паралелни програми на най-високо ниво. Както, между другото, прави Тойота в WRC и WEC. Така, че по-вероятно е през 2026 Хюндай бъде представляван от частен тим, за да се завърне през 2027 с нов модел и по новите правила в Световния рали шампионат. Нещо, което в близкото минало се практикуваше успешно от Ситроен и малкия, но изключително ефективен белгийски отбор Кронос, за който кара и Себастиен Льоб. От PH Sport са фаворити за тази позиция, 2C Competition пък имат опит с WRC колите на Хюндай, но пък Нювил отрече възможността неговият отбор да поеме тази програма, което се и очакваше като изявление.
Хюндай може да прехвърли програмата си в WRC на частен отбор
Промоутърът на WRC полага сериозни усилия, за да разшири географията на шампионата, както и да привлече нови участници. И едно евентуално напускане на Хюндай не влиза в тези планове, така че Абитебул сега има силен коз в преговорите за близкото бъдеще, за да получи нещо, което иска за 2027, за когато се очакват и още участници в шампионата - връщаме се пак на слуховете за Субару, поне една китайска марка и т.н. Първо обаче да видим какво ще стане с Хюндай.
Големият сблъсък на Тойота с Хюндай ще е в Чили
Снимки: Gettyimages