Трябва ли да има по-строги наказания във Формула 1 и MotoGP?

От няколко години насам във Формула 1 и MotoGP се забелязва тенденцията наказанията за причинени инциденти на пистата да бъдат сравнително леки и да не отговарят на последствията от съответния инцидент.

Няколко пресни примера са от последните състезания във Формула 1, в които Люис Хамилтън, Логан Сарджънт и Серхио Перес докоснаха свои съперници и провалиха целите им уикенди. За тези си провинения те бяха санкционирани със само 5 секунди, възможно най-лекото наказание, което правилникът предвижда. При тези наказания те практически не загубиха нищо, а за техните „жертви“ последствията бяха далеч по-тежки, което е напълно несправедливо.

В MotoGP ситуацията не е по-различна и от 2019 година насам най-често използваното наказание е дългата обиколка. С нея обаче има два сериозни проблема. Първият е фактът, че тя е едно сравнително леко наказание и не може за изваждане на твой съперник от състезанието или предизвикването на масова катастрофа ти да бъдеш санкциониран със само едно или две преминавания през дългата обиколка, което пак да ти позволи да се бориш за добър резултат.

Другият проблем, който е свързан с дългата обиколка, е фактът, че спрямо трасето тя е с различна тежест. На писти като „Заксенринг“ в Германия, „Херес“ в Испания, „Филип Айлънф“ в Австралия и други наказателната обиколка е доста къса и коства само около две секунди на даден пилот. В същото време на „Ред Бул Ринг“ в Австрия, „Бурирам“ в Тайланд и други тя е по-дълга и отнема 4 или дори 5 секунди, за да се изтърпи, което за едно такова леко наказание е доста голяма разлика.

Но да се върнем на основния въпрос в този материал – трябва ли да има по-строги наказания в MotoGP и Формула 1, върховете на моторните спортове в съответните дисциплини? Лично аз смятам, че отговорът е да, тъй като по този начин пилотите ще знаят, че ще загубят много, ако предприемат твърде оптимистични маневри, които да водят до инцидент с техен съперник.

Бивш пилот иска по-строги наказания във Формула 1
Бивш пилот иска по-строги наказания във Формула 1

Да, подобен ход ще има и негативен ефект, а именно възможността да има по-малко атаки и изпреварвания, но това е нещо, с което лично аз няма да имам проблем. За мен е по-важно атаките и изпреварванията да са чисти, вместо единият пилот да бива изпратен в зоната за сигурност или стената, с което целият му уикенд да бъде провален, а конкурентът му да се размине с някаква лека санкция, която той да може лесно да компенсира.

Тези леки наказания имат място в спорта, но трябва да се използват за нарушения от типа на фалстарт, превишаване на скоростта в бокса или прекалено много излизания извън границите на пистата. За контакти и удари с противници наказанията трябва да са доста по-сериозни и да има минимум преминаване през бокса.

Крайно време е да спрат подигравките с Формула 1
Крайно време е да спрат подигравките с Формула 1

Да, тази санкция също е с различна тежест в зависимост от пистата, но самата идея е наказанието да бъде тежко, а не леко, както е с дългата обиколка или 5/10 секунди. Отделно от това подобно наказание се утежнява допълните и от факта, че то трябва да бъде изтърпяно в рамките на три обиколки след получаването му (същото важи и за дългата обиколка в MotoGP), което не позволя предварителното отваряне на преднина. В същото време санкциите от 5 и 10 секунди се изтърпяват доста по-свободно, което пък донякъде ги олекотява допълнително, защото те се прибавят или към следващото спиране в бокса, или направо към общото време след финала, ако няма повече смени на гуми.

Адекватни ли са наказанията във Формула 1?
Адекватни ли са наказанията във Формула 1?

Тази свобода дава възможността даден пилот, ако има скоростта и ресурса в гумите си, предварително да отвори нужния аванс, за да може тези наказателни секунди да му се отразят по-леко при изтърпяването им.

В заключение ще кажа, че оглед на всички горни факти и за доброто на спорта наказанията трябва да са строги, за да ставаме свидетели на едни чисти битки на пистата, които да не водят до спорове между фенските бази, пилотите, отбори и ФИА в продължение на седмици или дори години след даден инцидент. Примери за такива в историята има много, а най-пресните са от сезон 2021 във Формула 1 и ударите между Люси Хамилтън и Макс Верстапен в спора им за световната титла. Тези инциденти на „Силвърстоун“ и „Монца“ и до ден днешен пораждат дискусии затова дали е имало адекватни наказания, или не, а тези разисквания със сигурност ще продължат още дълго време.

Последвайте каналите ни в:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти