Формула 1, най-високо технологичният спорт на планетата, който обаче не може да реши един наглед елементарен проблем, а именно къде точно е границата на трасето.
В правилника е ясно описано, че границите на всяко трасе се определят от две бели линии, които минават в неговите два края по цялата му продължителност. На пръв поглед в това няма нищо сложно, но през последните 5-6 години се нагледахме на какви ли не различни интерпретации и тълкувания.
Един уикенд това правило се спазва, в следващия за външна граница на трасето се смята външният ръб на бордюрите. Често дори се случва тези граници да се променят по време на самия състезателен уикенд след оплаквания на пилотите, че им е трудно да спазват ограниченията. Това се случи на „Портимао“ и „Имола“ през миналата година, когато след края на свободните тренировки състезателния директор Майкъл Маси обяви, че за да е по-лесно на пилотите, границите се местят да външната част на бордюрите. Та не са ли това най-добрите състезателни пилоти на планетата? Не трябва ли те да могат да спазват толкова основна задача, като спазването на ограниченията на трасето с лекота, а не да искат те да се променят, за да им е лесно на тях?
Този проблем стана основна тема на множество дискусии след вчерашната Гран При на Бахрейн, в която външната граница на пистата в завой №4 бе променяна неколкократно. В първата свободна тренировка пилотите бяха свободни да правят каквото си искат. След това състезателният директор обяви, че всеки пилот, който запише обиколка, в която е бил с всичките си гуми отвъд бялата линия на изхода от въпросната крива, ще губи своята обиколка. В състезанието обаче имаше поредно ново тълкувание. Тогава пилотите бяха свободни да правят отново каквото си искат когато са сами на пистата, но ако се борят за позиция задължително трябва да правят това в рамките на трасето белите линии. Защо обаче в едната ситуация е позволено да излизаш извън пистата, а в другата не?
Верстапен обясни защо не е могъл да атакува Хамилтън повторно
Точно тук идва и проблемът във вчерашната надпревара. Макс Верстапен направи великолепна маневра срещу Люис Хамилтън за водачеството четири тура преди края, но излезе извън очертанията на трасето и му бе наредено да върне позицията на седемкратния световен шампион. Самият британец открито заяви по радиото си, че е нарушавал очертанията на трасето от самото началото на състезанието, но бе печеливш в единствената ситуация, в която това имаше пряка връзка с изхода от надпреварата. Още повече, че състезателният директор промени своята интерпретация на правилото този уикенд в средата а самото състезание, когато от Мерцедес казаха на Хамилтън да се придържа към ограниченията на пистата.
Дори и ръководителят на Мерцедес Тото Волф заяви след края на вчерашното състезание, че трябва да бъде сложен край на „Шекспировите творби“ относно границите на трасетата.
„И аз съм объркан. В началото ни бе казано, че екскурзиите извън очертанията на четвърти завой няма да бъдат санкционирани. След това изведнъж ни бе казано, че ако продължим да го правим ще бъдем санкционирани. В крайна сметка това ни позволи да спечелим състезанието, защото Макс направи своето изпреварване извън границите на трасето и бе принуден да върне позицията. Смятам обаче, че ние трябва да сме постоянни в тълкуванието на правилото за ограничения на пистата. Те трябва да са ясни и свещени, а не Шекспирови творби“, заяви австриецът.
Проблемът с ограниченията на пистите се появи когато голяма част от трасетата, които приемат Формула 1 направиха своите зони за сигурност асфалтови. Това позволява на пилотите да минават през кривите с повече скорост без съществена опасност от повреда ако не успеят да останат в ограниченията. През годините от ФИА изпробваха какви ли не методи за справянето с този проблем. В Унгария и Германия през 2016 година на част от завоите бяха инсталирани сензори, които подаваха сигнал когато пилот мине извън границите на трасето. Този метод обаче не се задържа много. В други случи организаторите инсталираха легнали полицаи във външните, а и вътрешните части на завоите. Това обаче се оказа твърде опасно, защото ако колите са малко по-ниски и минат върху тези изкуствени неравности много лесно могат да излетят и да доведат до нараняване на пилоти, маршали и фенове.
След като тези два метода не позволяват спазването на ограниченията по безопасен начин, какво остава пред ФИА? Все още най-ефикасният метод е във външната част завоя да има повърхност, върху която пилотите да имат по-малко сцепление и да избягват на всяка цена. Независимо дали говорим за естествена или изкуствена трева, чакъл или нещо друго това е доказано най-лесният метод за спазването на ограниченията на трасето, ако от ФИА не спрат да угаждат на пилотите и постоянно да променят интерпретацията на едно толкова просто правило. Единствените трасета, на които то не е проблем са градските такива. При тях границите на пистата в повечето случаи се определят от бетонни или метални мантинели, които не си взаимодействат добре с автомобил от Формула 1 при контакт.
Крайно време е ръководните органи и в частност Майкъл Маси да започнат да си вършат работата и да спрат в оскверняването на този спорт, който носи радост на милиони по света. Не е редно най-елементарното правило да създава най-големите главоболия в спорт, в който се инвестират милиарди долари годишно.