През 2024 един от претендентите за световната титла в WRC2 Николай Грязин ще се състезава с български лиценз, като същото важи и за навигатора му Константин Александров. Грязин вече е и български гражданин и жител на Варна.
Шефът на рали комисията в АФБ Пламен Иванов потвърди, че Грязин е искал още миналата година да се състезава с български лиценз, но тогава не е получил разрешение от руската автомобилна федерация за трансфера. Сега, на галата на ФИА в Баку този въпрос е бил обсъден и руснаците са се съгласили с желанието на пилота.
Официално: България ще има представител в WRC2
Броени дни след началото на войната на Русия срещу Украйна на 24 февруари 2021 година ФИА отне правото на руските и беларуските автомобилни състезатели и клубове, като представители на страните-агресори, да участват в състезания със своя национален флаг, химн и герб.
България се сдобива с пилот в WRC2
На практика беларуските пилоти не присъстваха на международната сцена и преди войната, но това решение на ФИА доведе до масова миграция на руски пилоти – от картинга до WEC, като състезателите започнаха да се сдобиват с нови лицензи, а някои и с ново гражданство – от страни на Арабския полуостров до Италия или Швейцария. Изключенията останаха две: най-верният на режима на Путин пилот и шеф на отбор Роман Русинов, който отказа да кара под флага на ФИА и съответно той и G-Drive останаха извън WEC. И другият беше Грязин, който кара в WRC и в състезания в Европа под шапката на ФИА, а вместо флага на Русия се появи абревиатурата ANA (Authorized Neutral Athlete).
В Швеция са против руснак да стартира в ралито им
Но дори и неутралния статут на Грязин се оказа недостатъчен, за да му гарантира участие в ралитата от WRC. През 2022 в Естония обявиха, че не искат Грязин на старта на тяхното рали от WRC, като решението беше на държавната власт, а малко по-късно във Финландия тази позиция зае основният спонсор на ралито. В началото на тази година същата ситуация се случи и в Швеция, където местната федерация обяви, че не иска руснаците и само намесата на ФИА ги остави в състезанието. За Финландия пак имаше търкания, но Грязин стартира там.
Ще направи ли отсъствието на Рованпера титлата в WRC "по-малко ценна"?
За 2024 година обаче списъкът с държави, които са в WRC и не допускат руски състезатели става все по-дълъг, а и се стигна до положение, в което ФИА не може да влияе на местните федерации. Което означава, че ако беше останал със статута на неутрален пилот Грязин пак нямаше да може да участва в някои от ралитата, където е най-силен. Става въпрос за Швеция, Латвия, която сменя Естония в календара, Финландия и Япония. Решението на балтийските страни е общо и е взето на ниво държавна власт, така че федерациите са длъжни да се съобразят с него. Япония пък не допуска руснаци от миналата година, но в края на сезона Грязин вече не беше в битката за титлата и не се опита да участва там.
Ситроен ще преследва титлата в WRC2 с два екипажа
Сега с българското гражданство и българските лицензи на Грязин и Александров този проблем отпада.