Сезон 2023 във Формула 1 се оказа разочарование за Ферари, тъй като автомобилът SF-23, който е еволюция на болида от 2022 F-75, не беше достатъчно добър, за да даде шанс на Шарл Леклер и Карлос Сайнц в битката за титлата.
SF-23 беше бърз в квалификационни условия, но нестабилните му аеродинамични характеристики плюс агресивното износване на гумите, като ясно се виждаше при по-високи температури на пистата и на трасета, където е необходимо по-силно аеродинамично притискане.
Нюи разкри колко пъти е бил близо до това да подпише с Ферари
Допълнително разочарование се оказа и фактът, че програмата за подобрения и доработки на SF-23, не даде очакваните резултати и едва през лятото с промените по въздушните кутии и експериментите с различни настройки започна подобряване в представянето на тима, а Карлос Сайнц спечели в Сингапур.
Хакинен: В Ред Бул развиват колата по вкуса на Макс
„Идеята ни за 2023 беше да развием колата ни от 2022, като отстраним слабостите на автомобила – обясни техническият директор на Ферари Енрико Кардиле, който отговаря за шасито. – На пистата новата кола се представяше така, както очаквахме. Но се оказа, че посоката на развитие на автомобила е погрешна. И затова трябваше да направим сериозни промени по аеродинамичния пакет – първата стъпка беше летният пакет с промени по пода на колата и въздушните кутии. След това направихме още една крачка напред в Австрия, но малко след това достигнахме върха на възможностите на колата от гледна точка на архитектурата на шасито.”
Леклер: Ред Бул ни превъзхождат в състезателно темпо
Кардиле потвърди, че таванът на бюджетите не е позволил на Ферари да разработи пълноценна Б-версия на SF-23. Един от основните фактори тук се оказа, че бордовете на кокпита на колата са много високи, а за да бъдат свалени по-надолу, колата трябваше да мине през нов цикъл краштестове, организирани от ФИА и на практика да се направи нова хомологация на шасито, което не е никак евтино.
Защо се бавят договорите във Ферари?
„Основната разлика между нас и Ред Бул беше в отворите на въздухозборниците и формата на въздушните кутии – обясни Кардиле. – Нашата идея беше да имаме шаси с повече притискане на предния мост и контрол над завихрянето на въздушните потоци, минаващи над въздушните кутии и около тях. Затова се появиха и каналите в горната част на въздушните кутии, за да влиза оттам допълнителен въздух, но това пък създаде турбулентност. Също така се оказа, че трябва да пренаредим всичко, което събираме във въздушните кутии и оттам дойде и повдигането на бордовете на кокпита.”
Ето кога ще е премиерата на новото Ферари
Кардиле потвърди, че за да бъдат решени тези проблеми е трябвало сериозно преработване на цялото шаси, а оттам и конструирането на нова скоростна кутия, което ни връща към темата за Б-версията на болида.
Хорнър: Сезон 2021 показва, че доминацията ни не е гарантирана през 2024
Снимки: Gettyimages