Пирели изпраща още една успешна година във Формула 1

Пирели изпраща още една успешна година във Формула 1

Официалният доставчик на гуми във Формула 1 Пирели изпраща още една успешна година в спорта, в който е ексклузивен доставчик от 2011 насам.

През 2023 година гумите на Пирели са изминали общо 307 925.8 километра в рамките на 22-та състезателни уикенда, които се проведоха. Това се равнява на близо осем обиколки около Екватора. В тези 22 уикенда са били използвани общо 6 847 комплекта гуми, а пилотите са навъртели общо 60 473 обиколки. Огромна част от тези обиколки са направени с гумите за сух асфалт, като само в 6.31% от времето са били използвани гумите интермедия или за екстремно мокра настилка.

Пирели няма да прави нови модели сликове за 2024
Пирели няма да прави нови модели сликове за 2024

Напълно очаквано най-използваният модел гума е бил С3, който е отговорен за цели 105 499 от километрите (36.57%). Това беше и единствената смес за суха настилка, която беше на разположение на пилотите във всеки един състезателен уикенд. Моделът С4 беше вторият най-използван (27.43%), следван от С2 (15.41%), С5 (13.55%) и С1 (5.73%). Общо 3 800 километра бяха направени с прототипните гуми, които бяха използвани в петъчните тренировки в Испания, Япония и Мексико.

От гледна точка дължината на стинтовете най-дългият такъв беше дело на Оскар Пиастри в Гран При на Саудитска Арабия. Тогава австралиецът спря в края на първата обиколка за смяна на предното крило и изкара до финала без повече спирания в бокса. Така той направи общо 302.5 километра с един комплект от модела С2.

С този си стинт пилотът на Макларън подобри с два километра постижение на Естебан Окон от Гран При на Азербайджан. В Баку пилотът на Алпин стартира с С3 и изкара първите 50 обиколки на състезанието с тях, общо 300.5 километра, преди да спре в бокса в края на предпоследния тур.

Пистата край бреговете на Каспийско море беше арена и на най-дългия стинт, който беше направен с гумите С5. Той беше дело на Валтери Ботас, който изкара целия спринт от 17 обиколки (102 километра) без смяна на гуми. Финландецът държи рекорда и за най-дълги стинт с С1 – 32 обиколки (188.4 км) във Великобритания. Неговият съотборник Гуаню Джоу постигна най-дългия стинт с С4 – 43 обиколки (212.7 км) в Сингапур.

Състезанието с най-много смени на гуми (в състезателни условия и при червен флаг) беше това в Нидерландия. То включваше общо 82 смени на гуми заради постоянните смени в метеорологичните условия. На „Зандвоорт“ всеки един от петте типа гуми беше използва за поне една обиколка. Състезанието в Маями беше това с най-малко смени на гуми, само 20. Общата бройка на смените на гуми, включително в спринтовите състезания, в рамките на сезона беше 871.

В Нидерландия се проведе и най-студеното състезание, от гледна точка температурата на въздуха, която беше едва 15.1 градуса. В Лас Вегас пък беше отчетена най-ниската температура на асфалта – 18.5 градуса. Най-гореща беше настилката в Унгария – 53.6 градуса, а в Остин бяха двете най-горещи надпревари. В Тексас температурата по време на спринта беше 34.7 градуса, а в състезанието беше 32.8 градуса.

От доставените общо 9 660 комплекта гуми 240 са били от модела С1, 620 от С2, 1 840 от С3, 1 600 от С4, 1 440 от С5, 2 420 интермедия, 1 380 за екстремно мокра писта и 120 прототипни гуми.

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички