В началото на сезон 2023 организаторите на MotoGP въведоха спринтовите състезания в кралския клас. За разлика от спринтовете във Формула 1, тези в MotoGP бяха част от всеки един състезателен уикенд и се провеждаха в събота следобед.
Световният шампион за 2021 година Фабио Куартараро обаче е на мнението, че това не е било правилно. По думите на френския пилот на Ямаха не е случайно, че нито едно състезание през изминалия сезон, без значение дали става дума за спринт, или основна надпревара, не беше започнат от всички титулярни пилоти.
Маркес: В спринтовете пилотите получават повече контузии
„Не е случайно. Това е голям проблем. Спортът е много опасен, а като пилот аз ви гарантирам, че в спринтовете ние се изморяваме повече, отколкото в дългите състезания. Модерните мотори ни натоварват много физически, не мисля, че имаме нужда от спринт всяка седмица.
„Във Валенсия в края на сезона трибуните винаги са пълни, така че защо ни е още един старт в събота? Не можем да продължаваме така. Не организирам аз нещата и не знам какво мислят останалите пилоти, но смятам, че не това е начинът.
„Сега дали ще имаме 42, или 44 няма да е голяма разлика. Но е жалко, че имахме толкова много състезания и в нито едно не карахме всички титуляри. Жалко е“, обясни Куартараро.
Куартараро предпочита спринтовия формат на Формула 1, пред този на MotoGP
За негово съжаление едва ли ще има намаляване на броя на спринтовете, тъй като статистиката ясно показва, че те са имали желание ефект. В 15 от 20-те кръга, които се проведоха през 2023 година посещаемостта в събота беше по-висока спрямо предходни години. Единствено в Индонезия и Аржентина бе отчетен спад, в Индия състезанието беше дебютно, в Австралия графикът беше обърнат и основната надпревара беше в събота, а за Остин няма данни.
Спринтовете в MotoGP увеличиха публиката
Догодина календарът на MotoGP предвижда общо 22 кръга със завръщането на Арагон и дебюта на Казахстан, който не се състоя по-рано този сезон. Дори и визитата на пистата „Сокол“ отново да пропадна то състезанието ще бъде заменено с Гран При на Унгария на „Балатон Парк“, която е резервен старт.
MotoGP планира да се завърне в Унгария през 2025 година
Според пилота на Априлия Алейш Еспаргаро това разширяване на календара не е най-правилното решение. Той също така добави, че по време на всяка среща на комисията по безопасността пилотите са искали намаляване на броя на спринтовете.
MotoGP обяви рекорден календар с 22 кръга за 2024 година
„Мислите си, че в комисията по безопасност ние пилотите не сме искали да намалят спринтовите състезания? При всяка среща, всички пилоти го искаме. Но линията е много тънка, разбирам позицията на шампионата.
„Пистите бяха празни миналата година. През тази година посещаемостта се подобри и според тях това е заради спринтовете. Аз обаче не съм сигурен. Ако ми кажат, че трябва да се състезавам 25 пъти, защото ще имаме три пъти повече фенове, тогава ще се състезавам толкова.
„Аз обичам спорта, но не съм сигурен, че това е решение, ние не сме машини. Моят живот е лесен. Аз пристигам на пистата с частен самолет в четвъртък. Но механиците ми идват във вторник и седят до понеделник и не печелят нищо. Така че трябва да намерим правилния баланс.
„Никой няма правилният отговор как да подобрим шампионата. Аз критикувам графика и календара. Но в същото време осъзнавам, че Dorna работи здраво, за да промени ситуацията.
„Те взеха нов човек (Дан Росомондо), който се опитва да промени нещата, промениха графика, опитват се да ни сближат с феновете. Опитват неща и ние трябва да ги аплодираме. Но от друга страна ние пилотите страдаме заради от тези промени“, заяви Еспаргаро.
Снимки: Gettyimages