Шефовете на австрийския мотоциклетен гигант КТМ не крият своето желание да имат втори сателитен отбор в MotoGP още за старта на сезон 2024 в кралския клас. До момента това желание на марката от Матигхофен не беше удовлетворено от промоутъра на шампионата Dorna Sports.
Позицията на испанската компания е, че разширяване на стартовата решетка в MotoGP ще има само чрез включването на нов заводски отбор, но не и със сателитен такъв. Нов заводски екип в кралския клас обаче едва ли скоро ще има, тъй като Сузуки няма да се върне, а Кавазаки и БМВ нямат намеренията да се местят от Супербайк в MotoGP.
MotoGP отряза КТМ за втори сателитен отбор
Но изглежда, КТМ ще има много сериозен коз, който да използва в тази битка с Dorna за втори сателитен екип. Въпросният коз е свързан със съдбата на Хонда и Ямаха и желанието на Dorna японските тимове да получат отстъпки от правилата за развитие, каквито няма как да получат за догодина, тъй като вече имат по един подиум този сезон.
MotoGP променя правилата, за да помогне на Хонда и Ямаха?
Все пак Хонда и Ямаха могат да получат отстъпки, но само и единствено, ако останалите производители (Дукати, Априлия и КТМ) дадат своето съгласие това да се случи. Именно това желание на Dorna и силният коз, който държи всеки един производител, може да позволи на КТМ все пак да се пребори за втори сателитен отбор.
Има шанс австрийският производител да използва своето одобрение за промяната в правилника, която да даде отстъпки на Хонда и Ямаха, като разменна монета срещу получаването на втори сателитен екип. Една от причините в Матигхофен толкова много да искат още един екип е главоболието с пилотите, което само си докараха.
Към днешна дата КТМ има договри с петима пилоти за 2024 година, но разполага с един мотор по-малко. Ясно е, че Брад Биндър и Джак Милър ще останат в заводския екип, а Пол Еспаргаро почти сигурно ще запази мястото си в Tech3 ГАСГАС. Вторият мотор в сателитния тим ще бъде или за Аугусто Фернандес, който прави много силен дебютен сезон в MotoGP, или за Педро Акоста, който вече получи уверение от КТМ, че ще кара в кралския клас догодина.
Педро Акоста ще кара в MotoGP догодина, но не се знае за кой отбор
Ако КТМ все пак се пребори с Dorna и получи правото на втори сателитен отбор, това не само ще реши проблема им с пилотите и техните места, но и ще им позволи да привлекат в своите редици някое голямо име като Марк Маркес. Не е тайна, че шесткратният световен шампион не е щастлив от случващото се в Хонда и с радост би се разделил с отбора, а потенциално преминаване в КТМ изглежда неговият единствен реалистичен шанс това да се случи догодина.
Маркес възнамерява да остане в Хонда догодина
„Ние няма да подкрепи предложението за отстъпки за Хонда и Ямаха – каза шефът на КТМ Пит Бейрер в интервю за германското издание Speedweek – Затова си има причини. Ямаха бяха вицешампиони през 2020 и 2022, а през 2021 станаха шампион (с Фабио Куартараро). В същото време Хонда спечели достатъчно точки за отстъпките, за да не може да се класира за тях с подиумите на Марк Маркес и Пол Еспаграро миналата година и победата на Алекс Ринс през тази.
„Според нас нито една от тези марки не е в позицията да оправдае нуждата от отстъпки. Това са отбори с традиции, които ще се справят и без отстъпки. Какво да кажем за другите производители, които се бориха, за да стигнат до върха? Колко време Дукати имаха проблеми да се върнат в челото след титлата от 2007? Ние и Априлия също се борихме дълго. Само защото Ямаха нямат победа една година не означава, че имат нужда от отстъпки“, категоричен бе Бейрер.
Тази позиция на КТМ разбира се може да се промени, ако от Dorna склонят да позволят на австрийския производител да създаде втори сателитен екип, с което моторите в MotoGP отново да станат 24, колкото бяха и преди изтеглянето на Сузуки в края на 2022 година.
Снимки: Gettyimages