Собствениците на MotoGP – Dorna Sports са пределно наясно колко важни са за здравето на шампионата японските производители. След оттеглянето на Сузуки в края на миналата година лампичките на ръководителите на испанската компания светнаха в яркочервено и те са наясно, че не могат да си позволят загубата на още един производител, особено японски такъв.
В момента в кралския клас участват Хонда и Ямаха, които са в конкуренцията на европейските марки Дукати, Априлия и КТМ. От началото на този сезон, с много малки изключения, балансът на силите е твърдо в полза на производителите от Стария континент и най-вече Дукати.
Именно поради тази причина от Dorna Sports обмислят да предложат една промяна в правилника, която да позволи на Хонда и Ямаха по-бързо да стопят изоставането си от Дукати, Априлия и КТМ.
Жоан Мир: С Ямаха се случва това, което стана и със Сузуки
„Ние работим здраво по това да помогнем не само на Хонда, но и на Ямаха, защото те могат много бързо да се върнат в челото. В миналото Хонда и Ямаха проявиха разбиране с правилата за отстъпките. Това беше важно, защото именно тези правила позволиха на Дукати, Сузуки, КТМ и Априлия да настигнат конкурентите си и да влязат в челото. Другите производители ще разберат позицията на Dorna, че системата за отстъпки трябва да се промени“, заяви спортният директор на MotoGP Карлос Еспелета пред Radio Catalunya.
Самото правило за отстъпки датира от 2014 година насам, а въпросните отстъпки се дават на марките, които не се представят на нужното ниво. Самите отстъпки включват по-голяма свобода за тестване със състезателните пилоти, наличието на повече двигатели на пилот за сезон и възможността тези агрегати да бъдат развивани в хода на самите сезони, а не да бъдат хомологирани още в началото. Друга отстъпка е възможността производителите, които разполагат с тях да имат шест участия на своя тест пилот с „уайлд кард“ в хода на даден сезон, а не само три, както са марките, които нямат отстъпки. Последното предимство е възможността отборите да развиват много повече своята предна аеродинамика, която иначе е лимитирана до две версии на пилот за целия сезон.
За да се класира за отстъпките даден производител трябва да завърши цял сезон без нито един от неговите пилоти да се качи на почетната стълбичка в основно състезание. Това означава, че Хонда и Ямаха няма как да получат отстъпки за догодина, тъй като Алекс Ринс от LCR Хонда спечели Гран При на Америките в Остин, където Фабио Куартараро финишира трети.
Именно поради тази причина Dorna ще предложи на всички производители да се направи изключение за Хонда и Ямаха, които в миналото се съгласиха да ограничат своята развойна дейност, което пък позволи на техните съперници първо да ги настигнат, а след това и изпреварят. При това гласуване решението ще трябва да бъде единодушно и дори един екип да възрази, то Хонда и Ямаха ще продължат да страдат.
Снимки: MotoGP