От началото на 21 век във Формула 1 се появиха общо 6 изцяло нови отбора, като 5 от тях отдавна напусна спорта. Единствен екипът на Хаас все още се състезава, като той бе и последният, който се присъедини към стартовата решетка, правейки това през 2016 година.
Първият тим, който се появи във Формула 1 през новия век бе този на Тойота, който дебютира в началото на 2002 година. Японците пристигнаха в спорта с огромни финанси, но различни организационни и политически неразбории не му позволиха да се възползва от тези си ресурси. Японският автомобилен гигант напусна спорта в края на 2009 без нито една победа и само 13 качвания на почетната стълбичка в 140 старта.
Четири години след Тойота на стартовата решетка се появи и екипът на Супер Агури, който малко странно в първата половина на сезон 2006 използваше шасито на Ероуз от 2002 година, с леки подобрения. Напълно очаквано първият сезон на дъщерния тим на Хонда не бе никак положителен и той завърши на последното място в конструкторския шампионат без нито едно влизане в зоната на точките. През 2007 година обаче нещата се подобриха, тъй като тогава тимът на Агури Сузуки използваше автомобилът на Хонда от предходния сезон.
Това позволи на японския тим да се изкачи до деветото място в конструкторския шампионат, благодарение на много силните състезание на Такума Сато в Испания и Канада. На „Каталуния“ бъдещият двукратен победител в „Инди 500“ завърши осми, но най-доброто за него и отбоrа тепърва предстоеше. На „Жил Вилньов“ в Монреал Сато стигна до шестата позиция, като по пътя си към нея той дори успя да изпревари на пистата и действащия двукратен световен шампион Фернандо Алонсо, който по това време караше за Макларън.
За жалост обаче много бързо след успехите от 2007 година финансовите проблеми застигнаха Агури Сузуки и неговият тим и така само четири старта след началото на сезон 2008 Супер Агури затвори врати за винаги.
По-малко от две години след закриването на Супер Агури дойде и голямото разширяване на стартовата решетка във Формула 1 от 2010 година, когато се появиха цели три нови екипа. Това бяха отборите на Лотус (по-късно станал Кетаръм), Върджин (в последствие Маруся и Менър) и ХРТ.
От тях най-малко просъсществува тимът на ХРТ, който участва във Формула 1 само три години и неизменно разполагаше с най-слабия болид на стартовата решетка. Може би най-паметният момент от участието на малкия испански екип във Формула 1 си остава катастрофата между Нарян Картикян и Нико Розберг в Абу Даби през 2012 година, когато германският пилот на Мерцедес се изстреля във въздуха след удар с индийския пилот, който рязко върна газта в серия от бързи завои.
Кетаръм оцеля малко повече от ХРТ, като отборът съществува до края на 2014 година, която обаче едва успя да завърши заради сериозни финансови проблем. Отборът не участва в стартовете в САЩ и Бразилия, след което се завърна за финалния кръг от сезона в Абу Даби след кампания за набиране на средства от феновете.
Най-успешният от тези три екипа бе този на Върджин, който ако не друго, поне успя да стигне до зоната на точките, при това цели два пъти за седем години. Първият път, в който това се случи бе в Монако през 2014 година, когато Жул Бианки завърши на „грандиозното“ за тима 9-то място. За съжаление само няколко месеца по-късно младият френски състезател катастрофира тежко в дъжда в Япония и в средата на 2015 година напусна този свят в резултат на черепно-мозъчната травма, която получи при удара си в крана на „Сузука“.
Подобно на Кетаръм отборът на Маруся пропусна стартовете в САЩ и Бразилия през 2014, както и този в Абу Даби. Това обаче не се оказа края на съществуването на тима, който бе спасен от ирландския бизнесмен Стефан Фицпатрик в навечерието на сезон 2015. Финансите на ирландеца обаче стигнаха само до края на 2016 година и още в началото на януари 2017 тимът бе ликвидиран.
Така стигаме и до Хаас, който влезе във Формула 1 в началото на сезон 2016, но с доста по-различна схема на работа, отколкото традиционно се виждаше в спорта до този момент. Американският екип реши да закупува възможно най-много части от тима на Ферари, включително окачване, скоростна кутия и други.
Това практически намали максимално разходите на Джийн Хаас, което пък и позволи на тимът да оцелее. Това не означава, че и той не премина през своите кризи, но за разлика от Тойота, Супер Агури, ХРТ, Катеръм и Върджин не само още е част от Формула 1, но и започна да регистрира прогрес и на пистата, и извън нея.
ФИА официално стартира процеса по търсене на нови отбори във Формула 1
Както е известно вчера ФИА официално стартира процесът по търсене на нови отбори, които да влязат във Формула 1 най-рано през 2025 година. Както обаче се вижда дори и най-силните кандидатури като тази на Тойота трудно успяват да оцелеят в този спорт. Именно това е и една от причините шефовете на Формула 1 и отборите да не са много отворени към идеята за влизане на нови тимове, тъй като освен, че това ще се отрази на техните приходи, може да стигне и до ситуация, в която има коли, които са с по 3-4 секунди на обиколка по-бавни от лидерите, както се случи през 2010 година.
Снимки: Gettyimages