BMW Group ускорява темпото в борбата с промените на климата: с въвеждането на Новия клас, компанията завишава целите, които си е поставила през лятото на 2020 г., за значително намаляване на емисиите на CO2 и също така се ангажира с подкрепа на глобалната цел за ограничаване на глобалното затопляне до 1,5 градуса по Целзий. В допълнение към това с Новия клас, BMW Group значително увеличава използването на вторични материали и придържане към принципите на кръговата икономика и работи за по-добри рамкови условия за развитие на пазар за вторични материали.
За ускореното понижаване на CO2, фокусът е поставен върху фазата на използване на автомобилите, която с над 70 % формира най-големия дял от глобалния баланс на CO2 на BMW Group. До 2030 г. емисиите на CO2 на автомобил за изминат километър ще бъдат намалени поне наполовина в сравнение с 2019 г. При сравнение на автомобилните производители амбицията в борбата срещу промените на климата може най-добре да бъде установена, като се разгледа целият жизнен цикъл на един автомобил, включително производството и веригата на доставки: Тук BMW Group планира да намали емисиите на CO2 на превозно средство с поне 40 %.
„Справянето с емисиите на CO2 се превръща в ключов фактор за оценка на предприемаческата дейност. Решаващият фактор за опазване на климата е свързан с въпроса доколко можем да намалим CO2 отпечатъка на автомобилите през целия им жизнен цикъл? За тази цел ние си поставяме прозрачни и амбициозни цели за значително намаляване на емисиите на CO2, които са утвърдени от инициативата Science Based Targets и дават ефективен и измерим принос “, каза в четвъртък в Мюнхен председателят на борда на директорите на BMW AG, Оливър Ципсе, "С Новия клас ние още повече завишаваме нашите стандарти и също така се ангажираме с ясен курс, към постигане на глобалната цел за лимитиране на глобалното затопляне до 1,5 градуса по Целзий."
Едно брутално BMW M4 от българската тунинг сцена
За тази цел BMW Group е първият германски автомобилен производител, който се присъединява към Business Ambition for 1,5°C на Science Based Targets Initiative и се ангажира с целта за пълна климатична неутралност в цялата верига на стойността най-късно до 2050 г. Компанията е убедена, че този път може да бъде изпълнен чрез по-нататъшни технологични иновации и без обща забрана за отделни технологии.
Най-силният двигател по този път към климатичната неутралност е разгръщането на електрическата мобилност, което BMW Group ускорява допълнително с въвеждането на Новия клас. През следващите около десет години компанията ще въведе на пазара около 10 млн. напълно електрически автомобили. До 2030 г. се очаква поне половината от световните продажби на BMW Group да се състоят от напълно електрически автомобили. От началото на 30-те години на новото хилядолетие марката MINI ще предлага само изцяло електрически автомобили.
За да намали наполовина глобалните емисии на CO2 във фазата на ползване до 2030 г., BMW Group продължава да прилага строгите критерии от инициативата Science Based Targets: така например емисиите от производството на гориво и електроенергия са включени в изчислението и разходът се изчислява на базата на цикъл WLTP, включително фиксирана добавка от 10 %. Със своята продуктова стратегия и електрификация компанията също е напът да изпълни изискването на ЕС за автопарка за 2030 г.
BMW отново поглежда към двигателите с водородни горивни с iX5 Hydrogen
Отвъд зелената електроенергия: по-силен акцент върху използването на ресурсите в бъдещето
BMW Group е наясно, че простото увеличаването на броя на електрическите автомобили на пътя не води автоматично до благоприятна за климата мобилност. От решаващо значение е да се намали използването на първични материали и свързания с тях вреден за околната среда добив на суровини и тяхната честа преработка, нерядко свързани с голям разход на енергия и високи CO2 емисии – особено когато става дума за производство на автомобили, една от най-ресурсоемките индустрии.
„През 2017 г. човечеството за първи път изразходва повече от 100 млрд. тона суровини в рамките на една година – ние, от автомобилната индустрия, също трябва да противодействаме на тази тенденция“, каза Ципсе. „Това е стратегически приоритет, който се отнася не само до екологична, но и до икономическа устойчивост; настоящото развитие на цените на суровините показва какви ефекти трябва да очаква една индустрия, която е зависима от ограничени ресурси."
Особено с увеличаващия се дял от захранвани от батерии електромобили се повишава и нуждата от множество суровини като например кобалт, никел и алуминий за високоволтовите батерии на автомобилите. В същото време тук е скрит голям потенциал за повторно използване на материалите в духа на кръговата икономика – защото с партньорите си BMW Group вече е демонстрира техническата възможност за ефективно рециклиране от над 90 % на високоволтовите батерии.
BMW представи новата Серия 2 Купе
Делът на вторичния никел във високоволтовата батерия на новото BMW iX вече е до 50 %, докато делът на вторичния алуминий в корпуса е до 30 %. BMW Group възнамерява значително да увеличи тези стойности за бъдещите поколения на продуктите.
В допълнение към наличността на първични материали и нарастващите цени на суровините, в полза на увеличеното използване на вторични материали и развитието към кръгова икономика говорят и многобройни аспекти на устойчивостта.
Осигуряването на вторични материали е значително по-малко CO2 интензивно в сравнение с първичните материали, което може значително да подобри CO2 баланса на автомобилите, особено във веригата на доставки. При вторичния алуминий спестяването на CO2 в сравнение с първичния материал е коефициент от 4 до 6, при стоманата и термопластмасите коефициентът е от 2 до 5.
Чрез добива на суровини за първичен материал - особено в минното дело – значително се нарушава фундаменталният регенеративен капацитет на екосистемите. Този ефект може да бъде значително намален чрез увеличено използване на вторични материали.
Най-вече т.нар. наречените конфликтни материали крият рискове добивът и търговията им често да са свързани с нарушения на екологичните и социалните стандарти. BMW Group противодейства на този риск с множество мерки и е член на инициативата Responsible Minerals. Най-ефективната стратегия за избягване на риска обаче е намаляването до минимум на добива на такива първични материали.