120 години Škoda в моторните спортове

120 години Škoda в моторните спортове

Състезателните корени на чешката марка могат да бъдат проследени до известните мотоциклетни състезания на дълги разстояния от началото на XX в. Поемайки щафетата, автомобилите ŠKODA вече повече от един век печелят планински изкачвания, състезания и ралита по целия свят. Световният рали шампионат на ФИА през 2021 г. започва с победа в своята категория за ŠKODA FABIA Rally2 evo на Рали Монте Карло ŠKODA FABIA Rally2 evo продължава традицията, започната от легендарни автомобили като ŠKODA POPULAR, ŠKODA 130 RS и ŠKODA FAVORIT 136 L ŠKODA Моторспорт се развива върху основите на 120-годишна традиция. 

През 1901 г., мотоциклет L&K, създаден от бащите основатели на компанията - Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент, участва в 1,200-километрово състезание между френската столица Париж и Берлин в Германия. Преминавайки от две на четири колела само четири години по-късно, L&K става популярно име и в автомобилните състезания. Надграждайки върху такива забележителни моменти като победи в своя клас на Рали Монте Карло и 24-часовото състезание в Спа-Франкоршан (Белгия), ŠKODA отбелязва още победи на състезателните писти и рали трасетата през 70-те и 80-те години на XX век. Днес, ŠKODA FABIA Rally2 evo продължава успешната история на ŠKODA Моторспорт като печели титли по целия свят, от национални шампионати до Световния рали шампионат на ФИА.

Ранни години и първи победи 

Любовта към моторните състезания започва още от бащите основатели на команията - Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент (L&K). След като основават компания за ремонти и производство на велосипеди в Млада Болеслав, по това време част от Австро-унгарската империя, те започват да произвеждат мотоциклети в далечната 1899 г. Само две години по-късно, L&K взема участие в състезанието между Париж и Берлин с едноцилиндровия модел TB. Заводският пилот Нарцис Подседничек е първият състезател мотоциклетист, пристигнал на финала в германската столица - за съжаление, извън официалното отчитано време. Той е дисквалифициран, макар и приеман за морален победител. Макар че самият Вацлав Клемент е запален мотоциклетен състезател, той и неговият бизнес партньор Вацлав Лаурин виждат своето икономическо бъдеще на четири колела и впоследствие прекратяват производството на мотоциклети. 

От 1905 г. автомобилите L&K продължават историята на успеха на компанията. Laurin & Klement FCS поставя рекорд на пистата Брукландс в Англия (1908 г.). Задвижван от четирицилиндров двигател с мощност от около 100 конски сили, откритият автомобил достига скорост от 118.72 км/ч. От 1910 г. в продължение на пет последователни години, заводският отбор на L&K, състоящ се от три автомобила, печели златен медал на прочутото Австрийското Алпийско Рали (Alpenfahrt). За пръв път през 1912 г. автомобил с логото на L&K се появява в списъка с участници в Рали Монте Карло.

1936 – 1986 г.: ŠKODA се налага като важен фактор в моторните състезания 

През 1925 г. базираната в Пилзен индустриална компания ŠKODA става стратегически партньор на Laurin & Klement. Възползвайки се от новите възможности, автомобилите, носещи сега марката ŠKODA, изследват нови технологични граници, например, с централна тръбна рамка, независимо окачване и аеродинамично усъвършенствана каросерия. През януари 1936 г., ŠKODA POPULAR SPORT заема второ място в своята категория в изтощителното, дълго почти 4000 км. Рали Монте Карло. ŠKODA RAPID повтаря този успех една година по-късно. 

През 1948 г. серийният модел ŠKODA 1101 завоюва тройна победа в своя клас на 24-часовото състезание в Спа-Франкоршан (Белгия). Версията ŠKODA SPORT, двуместен модел базиран на ŠKODA 1101, взема участие в прочутото 24-часово състезание на Льо Ман през 1950 г. През 1953 г. двигател със суперчарджър осигурява на ŠKODA SUPERSPORT скорост до 197.8 км/ч, което я прави най-бързият чешки автомобил на своето време. И двата вида открити спортни автомобили, базирани на серийния модел ŠKODA 1101, постигат много обеди на пистите в Източна Европа. По-късно, версията ŠKODA 1100 OHC е още едно доказателство за брилянтните инженери на марката, преодоляващи ограниченията на т.нар. Желязна завеса. Откритият двуместен автомобил със стъклопластово купе е почти непобедим. Представена през 1959 г., ŠKODA OCTAVIA TS постига успех след успех в туринг класа с кубатура по-малка от 1.3 литра. 

През 1961 г. финландският екипаж на Еско Кейнанен и Райнер Еклунд не само печели в своя клас на Рали Монте Карло, а заема и сензационното шесто място в общото класиране. През 1962 и 1963 г. отново екипажи с ŠKODA OCTAVIA TS печелят в своя клас. ŠKODA 1000 MB отваря нова глава за марката през 60-те години. Първата ŠKODA със задно задвижване и задно разположен двигател отново представлява нов технологичен подход и в състезателните автомобили. С наследника й ŠKODA 130 RS, по-специално норвежкият рали състезател Джон Хогланд постига многобройни впечатляващи успехи. Автомобилът, който заради техническото си изпълнение е наричан приятелски с прякора “Porsche от Изтока”, печели победата в своя клас на Рали Монте Карло през 1977 г. и Рали Акропол през 1978, 1979 и 1981 г. 130 RS донася и титлата за конструктори на Европейския шампионат за туринг автомобили през 1981 г. за ŠKODA. Наследникът й, ŠKODA 130 LR, носи победи в класа си на Рали RAC, британския кръг от Световния рали шампионат, през 1985 и 1986 г. 90-те години: Още успехи в Световния рали шампионат (WRC) Присъствието на ŠKODA в модерните моторни спортове започва с Рали Монте Карло през 1991 г. Павел Сибера/Петр Грос, със ŠKODA FAVORIT 136 L, печелят в своя клас четири поредни години (1991- 1994 г.). 

През 1994 г. ŠKODA печели и F2 купата в Световния рали шампионат на ФИА за автомобили с двигатели с обем под 2 литра и една задвижвана ос. През 1996 г. новата ŠKODA FELICIA Kit-Car печели в своя клас в Рали Монте Карло, отново с екипажа Сибера/Грос. С шведския професионален пилот Стиг Блумквист зад волана, ŠKODA FELICIA Kit-Car постига и впечатляващо трето място в общото класиране на Рали RAC във Великобритания. През януари 1997 г. Емил Тринер/Юлиус Гал повтарят победата в своя клас на Рали Монте Карло. 

С модела ŠKODA OCTAVIA WRC, представен през 1999 г., заводският отбор за пръв път се включва в Световния рали шампионат на ФИА в най-високото ниво. Автомобилът с мощност 300 конски сили и задвижване на всички колела с турбо двигател е първият т.нар. Световен рали автомобил на марката (World Rally Car). 2001-ва е особено година успешна за ŠKODA Моторспорт. Германският заводски екип Армин Шварц/Мафред Хиймер започва сезона с четвърто място в общото класиране на Рали Монте Карло. Няколко седмици по-късно, в най-трудното рали на дълги разстояния в шампионата, рали Сафари в Кения, марката бележи най-големия си успех в WRC: Шварц/Хиймер постигат зaбележителното трето място в общото класиране. 

ŠKODA OCTAVIA WRC е успешна и в много национални шампионати. От 2003 до 2007 г. нейният наследник, ŠKODA FABIA WRC, също оставя значими следи в историята на чешката марка. През 2005 г. легендарният пилот Колин МакРей е на път да завърши на втора позиция в австралийския кръг на WRC, когато злополучен проблем при сервизно обслужване го спира. 2000-те години: ŠKODA FABIA SUPER 2000 и ŠKODA FABIA R5 пишат историята на моторспорта През 2009 г. ŠKODA FABIA SUPER 2000 превзема рали сцената. През 2012 и 2013 г. този автомобил с двулитров двигател и задвижване на всички колела печели в своя клас на Рали Монте Карло с екипажите на Кевин Абринг/Лара Ваннесте (Холандия/Белгия) и Сеп Вийганд/Франк Кристиян (Германия/Германия). 

Други крайъгълни камъни за ŠKODA FABIA SUPER 2000 са трите поредни победи в Европейския рали шампионат на ФИА: През 2012 г. с Юхо Ханинен/Мико Маркула (Финландия/Финландия), през 2013 г. с Ян Копецки/Павел Дреслер (Чехия/Чехия) и през 2014 г. с Есапека Лапи/Яне Ферм (Финландия/Финландия). Освен това, Юхо Ханинен печели S-WRC категория на Световния рали шампионат на ФИА през 2011 г. и Междуконтиненталния рали шампионат (IRC) през 2010 г., а Андреас Микелсен и Ола Флоен (Норвегия/Норвегия) печелят титлата в IRC през 2011 и 2012 г. Азиатско-тихоокеанският рали шампионат на ФИА (APRC) три поредни години (2012-2014) е спечелен от екипажи, пилотиращи ŠKODA FABIA SUPER 2000. ŠKODA FABIA SUPER 2000 печели общо 50 национални и международни титли по света и така пише най-успешната глава от историята на ŠKODA Моторспорт - докато нейния наследник, ŠKODA FABIA R5, не я задминава. ŠKODA FABIA R5, задвижвана от 1.6-литров турбо двигател, е мигновен успех. 

Заводските пилоти на ŠKODA Моторспорт печелят в WRC2/WRC2 Pro категория на Световния рали шампионат през 2016 г. на (Есапека Лапи/Финландия), 2017 г. (Понтус Тидеманд/Швеция), 2018 г. (Ян Копецки/Чехия) и отново през 2019 г. с обновената ŠKODA FABIA R5 evo (Кале Рованпера/Финландия). Френските частни състезатели Пиер-Луи Лубе/Венсан Ланде са короновани като шампиони в WRC2 през 2019 г. със ŠKODA FABIA R5 evo. ŠKODA печели и титлата за конструктори в WRC2/WRC2 Pro пет поредни години от 2015 до 2019 г. През тези години ŠKODA печели многобройни титли в Европейския рали шампионат на ФИА (ERC), Азиатско-тихоокеанския рали шампионат на ФИА (APRC), Южноамериканския рали шампионат на ФИА (CODASUR), Африканския рали шампионат на ФИА (ARC). Множество национални шампионати са спечелени от екипи, състезаващи се със ŠKODA FABIA R5 или ŠKODA FABIA R5 evo. 2020: ŠKODA FABIA Rally2 evo продължава историята на успеха През 2020 г. ŠKODA FABIA R5 evo е преименувана на ŠKODA FABIA Rally2 evo, за да се съобрази с новата система за класовете на ФИА. 

Същевременно, ŠKODA Моторспорт променя своята стратегия за Световния рали шампионат на ФИА от изпращане на собствени екипажи към подкрепа за частни тимове и екипажи, състезаващи се със ŠKODA FABIA Rally2 evo. Един от тях, Toksport WRT, става отборен шампион в WRC2 през 2020 г. Сред 14-те титли и трофеи, спечелени от клиентите на ŠKODA Моторспорт през 2020 г., една е историческо постижение за чешката марка: Бари Маккена и Джеймс Фултън от Ирландия спечелиха ARA National Championship Trophy в САЩ, първа такава титла за ŠKODA FABIA Rally2 evo. Сезон 2021 на WRC започна с още една победа за ŠKODA FABIA Rally2 evo. Андреас Микелсен/Ола Флоен (Норвегия/Норвегия) извеждат автомобила от новото поколение от 2021 г., с който се състезава подкрепения от ŠKODA Моторспорт отбор Toksport WRT, до първото място в категория WRC2 на Рали Монте Карло. 

Пет крайъгълни камъка в състезателната история на ŠKODA L&K “Motocyclette” TB (1901 г.) Вдъхновен от мотоциклетите на братята Вернер от Франция, Вацлав Лаурин изобретява нов принцип за мотоциклетен дизайн като изгражда рамката около двигателя и разполага всички контролни елементи върху дръжките. Мотоциклетът TB е задвижван от едноцилиндров двигател. Бизнес партньорът на Лаурин - Вацлав Клемент, е запален мотоциклетен състезател и L&K скоро се обръща към моторспорта като маркетингов инструмент. На 27 юни 1901 г. заводският пилот Нарцис Подседничек потегля от френската столица Париж по 1200-километровото трасе към Берлин в Германия. Като един от десет състезателя в категорията за мотоциклети и триколесни мотоциклети, Подседничек е единственият състезател, който финишира в последния от трите етапа. Когато неговият L&K преминава през улиците на Берлин в ранните часове на 30 юни, работното време на служителите на ралито вече е приключило. Вместо тях, един полицай свидетелства за неговия час на финиширане. Но тъй като организаторите на ралито се придържат към правилата до последната буква, Подседничек е дисквалифициран, макар да е почитан като морален победител. 

През следващите години мотоциклетите на L&K са сред най-успешните в международните състезания. През 1905 г. заводският пилот на L&K Вацлав Вондржих печели престижното състезание “Coupe International” в Дурдан (Франция), неофициалният световен шампионат за мотоциклети. Въпреки това, L&K преустановява производството на мотоциклети през 1908 г., и от този момент се съсредоточава върху автомобилите. L&K FC (1908 г.) Първият автомобил L&K излиза от завода в Млада Болеслав през 1905 г. Отново, Лаурин и Клемент се обръщат към състезателните спортове, за да рекламират своите продукти. Движеща сила е Ото Йеронимус, роден в Германия инженер и състезателен пилот, нает от L&K като директор по развойната дейност. L&K се превръща в един от най-големите производители на малките автомобили, познати като „voiturette”, но Йеронимус има и наум и мощни състезателни автомобили. Неговият модел FC има четирицилиндров двигател с обем 2.4 литра, който осигурява скорост до 90 км/ч. Един от първите състезавали се с автомобила е граф Александър “Саша” Коловрат, пилот аристократ с корени от Бохемия. Коловрат, известен също като “Граф Киловат”,заради своята енергична личност, вече бил печелил състезания с мотоциклети L&K , когато се насочил към автомобилите. Йеронимус и Коловрат сформират успешен екип, който печели състезания, между които легендарните планински състезания в Семеринг до Виена (Австрия) и Гайон (Швейцария) зад волана на L&K FC. Отново пилотирайки FC модел, Коловрат печели в своя клас на планинското състезание в Збраслав-Иловище през 1908 г. 

Следващата година той се изправя срещу 102-ма съперника в германското рали Принц Хайнрих. Йеронимус извежда L&K FC до победа в своя клас в 700-километровото състезание от Санкт Петерсбург до Москва през 1908 г., а Коловрат има ключова роля за успеха на екипажа на L&K в предизвикателното състезание Санкт Петерсбург - Севастопол и също така печели Трофея на Карпатите (1911 г.). Когато Коловрат, който по това време е член на управителния съвет на L&K, се изправя на старта на второто издание на Рали Монте Карло през 1912 г., това бележи първото участие на марката на най-известното рали днес. ŠKODA POPULAR (1936 г.) През 1930-те години компанията - сега под името ŠKODA - се завръща към моторните спортове. ŠKODA POPULAR е първата ŠKODA с модерна централна тръбна рамка и независимо окачване. Тя дава силен тласък и по посока на състезанията. Зденек Пол и навигатора Ярослав Хаусман привличат голямо внимание, когато вземат участие в Рали Монте Карло през 1936 г. със ŠKODA POPULAR SPORT във версия двуместен кабриолет. Екипажът преминава 3852-километровия маршрут от Атина до Монако за четири дни без нито една наказателна точка. Макар че Пол и Хаусман разполагат с отопление, термоси и подгряване на челното стъкло като екстри в своя автомобил, зимният преход през предимно неасфалтираните пътища в Гърция, Югославия, Унгария, Австрия, Германия и Франция е изтощително приключение. Пол и Хаусман извеждат своята ŠKODA POPULAR SPORT до втора позиция в своя клас, което поражда допълнителен ентусиазъм към рали състезанията в родната Чехословакия. Окуражени от този успех, ŠKODA представят и специалната, подчертано спортна, серия ŠKODA POPULAR MONTE CARLO. 

ŠKODA F3 (1965 г.) Едноместните рали серии служат като трамплин към Формула 1 от създаването й през 1950 г. И днес Формула 3 е едно от първите стъпала по този път, още от началото на състезанията през 1960-те години в множество държави. Шампионати се организират дори зад т.нар. Желязна завеса. Когато през 1964 г. правилата за двигателите се променят към лимит от еднолитров обем, ŠKODA разработва свой собствен състезателен модел за F3. Двигателят е четирицилиндровият двигател на модела 1000 MB, монтиран отзад и осигуряващ мощност до 90 конски сили. Тънката алуминиева каросерия сваля теглото до 410 кг. Автомобилът с открити колела с проектен номер 992 постига максимална скорост от 210 км/ч. През 1968 г. чешкият заводски пилот на ŠKODA Мирослав Фоусек печели Източноевропейския шампионат на Формула 3. Друг дизайн е използван за автомобила Lucia F3, произведен в завода във Врхлаби през 1966 г. Автомобилът със същия захранващ блок е използван в периода 1966-1969 г. в Чехословашкия национален шампионат. 

ŠKODA FAVORIT 136 L (1994 г.) С присъединяването на ŠKODA към Volkswagen Group през 1991 г. дейностите в сферата на моторспорта продължават да се развиват. Още през 1989 г. отделът по моторни спортове разработва рали версия на модела FAVORIT 136 L. С предно разположен двигател и предно задвижване, конструираният от Bertone модел бележи промяна в стратегията за ŠKODA. Двигателят е надеждният 1.3-литров четирицилиндров модел със 110 конски сили мощност, в рали облик. 

От 1990 г. ŠKODA Моторспорт изпраща заводски отбор от два автомобила на избрани кръгове от Световния рали шампионат на ФИА (WRC). Надеждният FAVORIT блести, особено на ралита върху едър чакъл. Павел Сибера и навигаторът Петр Грос печелят в класа си на Рали Акропол в Гърция и финландското рали “1000 езера”, последвани от друга победа в класа си на Ладислав Кжечек/Боживой Мотл на Рали Санремо в Италия. Следват още победи в класовете, между които се откроява победата на Сибера/Грос в категорията им в Рали Монте Карло четири поредни години. През 1994 г. ŠKODA става шампион при конструкторите в т.нар. F2 Световна купа, запазена за автомобили с нормално аспирирани двигатели до два литра и една задвижвана ос. Същата година Сибера/Грос и съотборниците им Емил Тринер/Иржи Клима печелят в своя клас в три от десетте кръга на WRC. За пистови състезателни серии с по-либерални правила, ŠKODA Моторспорт разработва още по-високотехнологична версия на FAVORIT. С увеличена до 1,5 литра кубатура, двигателят осигурява 145 конски сили мощност и е свързан с шест-степенна скоростна кутия. Каросерията е изработена основно от стъклопласт, което прави този автомобил особено лек.

Още от Моторни спортове

Виж всички