Рали България и курортен комплекс Албена: дълга и славна история

Рали България и курортен комплекс Албена: дълга и славна история

Тази година курортният комплекс Албена ще е домакин на щаба и сервизния парк на рали „България”. Нещо повече – перлата на Северното ни Черноморие ще приеме и първия суперспециален етап на най-престижната родна надпревара. Вечерта на 12 октомври ще предложи 5,96-километрова отсечка по улиците на курорта, която ще е доста атрактивна, предвид, че ще се кара на фарове.

Но това далеч не е първият път, в който мощни автомобили ще раздерат тишината на предпочитаното място за семеен отдих у нас. Курортният комплекс Албена за първи път е домакин на затворения маршрут на най-голямото ни рали през 1974 г. Най-напред стартира серията от автомобили от клас до 850 куб.см, като стартират по две машини едновременно. По 3300-метрово трасе пилотите правят по пет обиколки по алеите на комплекса, носещ името на героинята на Йордан Йовков от едноименния разказ. Най-мощните автомобили стартират в последната серия. И до днес се помни борбата между легендарните западногерманци Райнер Алтенхаймер и Валтер Рьорл. Алтенхаймер с Porsche Carrera взема старта и повежда, следван плътно от Ascona-та на Рьорл. Във втората обиколка Рьорл спира по-късно за завоя до хотел „Братислава” и изпреварва своя сънародник. Алтенхаймер следва плътно своя съперник, но едва на старт/финалната линия успява да го задмине, и не изпуска първото място до финала.

През следващите години именно в курортния комплекс Албена се водят непримирими големи битки за победата, въпреки, че от етапа по алеите на комплекса, не може да се вземе голям аванс. Историята помни, че именно в Албена са отпадали претендентите за победата в ралито като Анджей Ярошевич, Дарио Черато и Мауро Преляско, както и технически проблеми в автомобилите на асове като Илия Чубриков, Роберт Дрогманс и др.
През 1975 г. автомобилите стартират по 4 в една редица, и победата в Албена е за Маурицио Верини с Fiat Abarth 124. През следващата година автомобилите стартират по 3 в една редица и най-бърз е Анджей Ярошевич с Lancia Stratis. Осмото рали „Златни Пясъци” през 1977 г. остана в историята с невероятната борба по затворения маршрут между Алтенхаймер (Porsche) и Ярошевич (Lancia). След първата обиколка от общо пет по импровизираното 3.3-километрово трасе по алеите на Албена води Алтенхаймер, след втората обиколка начело излиза Ярошевич, но на третата Алтенхаймер си връща водачеството. Двамата пилотират до предела на техническите възможности на колите си .... и резултатите са налице – Ярошевич едва завършва етапа и след финала се установява неотстранима повреда в двигателя на неговия Stratos и той отпада. А на Porsche-то на Алтенхаймер се откъсва и „пада” предният спойлер, вследствие на лек удар в полската Lancia…

През 1983 година щабът на ралито се премества в к.к. Албена в хотел Братислава, а стартът и финалът на ралито е пред Администрацията на комплекса. От 1984 година до 2001 г. включително щаб-квартирата на ралито се помещава в 5-звездния хотел Добруджа. Естествено и стартът и финала е пред хотел Добруджа.

От 1987 година автомобилите стартират по един по алеите на комплекса, през интервал от 10-15 секунди. Но голямата новост е, че в колите са и навигаторите, и след направата на 5-те обиколки, екипажът се отправя директно към следващия специален етап – „Аладжа манастир”, който ще е важна част и от тазгодишното рали „България”. Въпреки, че е стартирал десетина секунди по-късно, Дарио Черато настига Патрик Снайерс и при опит да го изпревари преди завоя (в момента е кръговото кръстовище ) до  бензиностанцията,  двете машини Lancia се допират, и Черато се удря в електрически стълб и отпада, а Снайерс печели първата си победа в нашето най-голямо рали.

В периода 1990-2001 г. екипажите правят почти по една обиколка по алеите на Албена. Стартират пред хотел „Добруджа” и финишират до боулинг залата в комплекса. А тази година, както вече споделихме, ще се изправят пред предизвикателен  суперспециален етап на фарове.

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички