От ФИА обясниха защо махат DRS от Формула 1
Системата за намаляване на челното съпротивление (DRS), чрез отваряне на задното крило няма да бъде част от Формула 1 при въвеждането на новите технически правила през 2026 година.
Вместо нея ще се разчита на активна аеродинамика, която ще позволява на пилотите на променят ъглите на атака както на задното, така и на предното крило докато са в движение. Аеродинамиката ще има две основни позиции, една за завоите и една за правите, като тя разбира се втората ще е с много по-ниско челно съпротивление.
ФИА представи по-леките и по-маневрените коли за сезон 2026 във Формула 1
Така практически всички коли ще бъдат с ниско съпротивление на всички прави, но от ФИА са намерили друг начин, с който да подпомогнат изпреварванията. От 2026 година пилотът, който се намира в позиция да атакува, ще може да използва повече електрическа енергия от своята батерия, за да атакува своя съперник, който няма да има това право. По този начин ФИА практически ще върне в употреба системата KERS, която се използва между 2009 и 2013, преди спортът да премине към турбо-хибридните моторите през 2014 година.
„Премахнахме DRS защото ние е нужна кола, която подхожда на задвижващите системи, които ще използваме. Ако енергията, която можеш да използваш на правите е ограничена, обикновено ти искаш да имаш възможно най-малко съпротивление, което да те забавя или допълнително тегло, което да има същия ефект.„Затова ние избрахме да преминем към по-малки и по-маневрени коли с малко по-малко притискане, но и с голям фокус върху намаляването на челното съпротивление. Задното крило вече няма да бъде използвано, за да подпомага изпреварванията.„То ще бъде използвано по подразбиране на всяка права от всяка кола, което ще има доста позитивно влияние върху консумацията на енергия и максималната скорост, която ще е по-висока и ще позволи възстановяването на повече енергия във фазите на спиране. А понеже ефектът на отварянето на задното крило ще бъде много голяма, предното също ще се отваря, за да се запазва балансът на колите на правите“, обясни техническият директор на ФИА Ян Моншо.
Във ФИА очакват известно пренареждане на колоната с новите правила
Той също така разясни как ще работи новият режим Manuel Override Mode (MOM), който практически ще замени DRS като средство за изпреварване. По неговите думи двете системи ще работят на сходен принцип и тяхното използване ще бъде базирано изцяло на дистанцията между две коли на пистата.
„Ако си на определена дистанция спрямо колата пред теб преди края на обиколка, то в следващата ти ще можеш да използваш повече електрическа енергия. Тази допълнителна енергия трябва да даде нужното допълнително ускорение, което сега идваше от DRS, за да даде шанс на следващата кола да атакува.„Изпреварванията си остават много важна част от Формула 1. Тя ще бъде атакувана по два начина. Първият е с аеродинамиката и намаляването на ефекта на мръсния въздух. За да можеш да изпревариш ти трябва да си близо до колата пред теб, а ако не можеш да следваш в завоите заради мръсния въздух, то ти трябва да наваксваш тези загуби на правите.„Така че за нас ще е важно колите да могат да продължат да се следват сравнително лесно в завоите, а за да сме сигурни, че това ще е възможно, ние трябва да направим така, че ефектът на мръсния въздух да е минимален. Това е първото. Така стигаш до правата и си сравнително близо до колата пред теб и понеже двете коли ще са със свалени крила, ние ще позволим на колата, която преследва, да използва повече електрическа енергия за определен период от обиколката.„В момента DRS може да се използва когато разликата между две коли в по-малко от секунда, това е напълно достатъчно, но това няма да е случаят с MOM. Логиката ще бъде същата – при определена разлика задният пилот ще може да ползва повече енергия. Това количество е определено и ще даде шанс за атака в края на правата“, обясни Моншо.