Пилотите: Правилата за гумите ще съсипят MotoGP

От Гран При на Великобритания насам в MotoGP важи правилото за спазване на минималното налагяне в предната гума в хода на спринтовете и състезанията. В спринтовете то трябва да е над тази стойност (1.88 bar) в 30% от дистанцията, а в състезанията в 50% от обиколки.

Налягането се измерва в реално време, а за провинилите се пилоти има санкции. През тази година първото нарушение води до официално предупреждение, второто до наказание от 3 секунди, третото – 6 секунди и четвъртото – 12 секунди.

Нови правила за гумите в MotoGP от Гран При на Великобритания

Във вчерашната Гран При на Малайзия общо петима пилоти нарушиха това правило и бяха предупредени. Ако това състезание беше през 2024 година то и петимата щяха да бъдат дисквалифицирани, защото техните мотори реално ще бъдат нелегални.

Пет нарушения на правилата за гумите бяха регистрирани в Малайзия

Разбира се пилотите не са доволни от това правило, най-вече поради факта, че това налягане от 1.88 bar им дава много тесен прозорец, с който да работят преди гумата да стане прекалена твърде и трудна за контролиране щом налягането достигна 2.0 bar. Щом налягането достигне въпросните 2.0 bar предната гума започва по-лесно да блокира във фазите на спиране, което пък увеличава риска от падания.

Мишлен започна тестовете на новата предна гума за MotoGP

Според пилотите тези правила ще „съсипят MotoGP“, тъй като сега те не могат да са толкова агресивни, колкото биха искали, защото трябва да внимават с предната си гума. Един от критиците на правилото е и Хорхе Мартин, който получи своето предупреждение в Тайланд преди две седмици.

Хорхе Мартин: Бях близо до падане във всеки завой

„Жалко е, че не можем да караме на 100% заради това правило – каза испанецът след състезанието в Малайзия вчера – Жалко е. Не знам как точно да го кажа, но това правило... те трябва да го погледната и от нашата гледна точка и минималното налягане да е по-ниско, защото сега не виждаме истински състезания.„Виждаме технически надпревари, защото, ако моят техник не уцели налягането аз няма да мога да натискам и да покажа на какво съм способен. Тази година системата ще е тази, но догодина май при едно нарушение и ще те изхвърлят от състезанието.По този начин унищожават състезанията. За догодина трябва да се направи нещо, иначе ще е голяма трагедия“, добави още пилотът на Прамак Дукати.

До момента само един пилот е нарушавал правилото два пъти. Това е Алейш Еспаргаро, който бе предупреден в Индонезия, а две седмици по-късно в Тайланд той бе наказан с 3 секунди. Испанецът призна, че в Малайзия е бил по-консервативен, за да не получи втора санкция.

„Всъщност да, със сигурност. Ако ли не, ще бъда наказан с 6 секунди, а след това с 12. Мразя това правило, то ще съсипе шампионата“, коментира Еспаргаро след финала вчера.

Пилотът на КТМ Брад Биндър също изрази сходно мнение за правилото, което беше въведено, за да гарантира безопасността на пилотите. По думите на южноафриканеца сигурността ще е по-голяма, ако Мишлен намали минималното налягане.

„За мен нещата са 10 пъти по-опасни когато сме над 2.0 bar. Честно, постоянно имам чувството, че ще се ударя в някого заради тези постоянни блокирания. А щом стигнем до лимита на гумата не можем да завиваме.„Така че вие виждате постоянно как някой изпуска завой и рязко се връща на идеалната линия. Разбирам какво те (Мишлен) казват, че ако налягането е твърде ниско гумата ще падне от джантата. Но аз все още не съм виждал това да се случва и разбира се не искам. Но съм сигурен, че не само аз, а и всички други пилоти, ще бъдем радостни, ако минималното налягане бъде свалено малко“, каза Биндър.

Тази тема постоянно се дискутира от пилотите и шефовете на спорта, но до сега няма никаква реакция от тяхна страна, въпреки множеството оплаквания от страна на състезателите.

„Всеки уикенд молим налягането да бъде свалено, говорим с Мишлен, Карлос Еспелета и Кармело Еспелета. Всеки път говорим за това. Но няма шанс те да го променят. Имам пълната вяра на Пиеро (Тарамасо, шефът на Мишлен), но аз вече 15 години се състезавам в този шампионат и до сега не съм виждал проблем с предната гума.„Той ми казва, че съм бил близо до това предната му гума да експлодира. Окей, той е в пъти по-квалифициран от мен да говори, но до сега не виждал предна гума на експлодира, само задна“, каза Алейш Еспаргаро.

Sportal.bg вече и в WhatsApp, елате и вие!

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти