(АРХИВ) Търговският директор на “Бетано” пред Sportal.bg: Българските фенове са по-информирани в сравнение с тези от други пазари
От близо три години насам Хулио Иглесиас Ернандо е главен търговски директор в Kaizen Gaming. Той следи операциите в десетте страни, в които компанията е на пазара чрез своите брандове Betano и Stoiximan. Освен това испанецът отговаря за разрастването на компанията в Европа и Латинска Америка. Иглесиас Ернандо е завършил Право и Бизнес администрация в Мадрид, като освен това има диплома по Бизнес мениджмънт. В интервю за Sportal.bg той говори за спецификата на работата си в Kaizen Gaming.
1. Вие работите с известни по целия свят клубове с огромна фен база. Каква е тайната за това да спечелите доверието им?Става дума за прозрачност. Когато за първи път отиваме на среща с даден клуб, сме кристално ясни какво искаме и какво можем да предложим. Като сме напълно честни, избягваме всякакво неразбирателство. В началото стартираме с може би скучен, но пък твърде детайлен разговор. Целта е и двете страни да сме наясно кой какво печели от това. За да финализираш една голяма сделка, вероятно трябва да се откажеш от три други. Говорим с много хора и искаме тяхната визия да съвпада с нашата. Става дума за дългосрочно сътрудничество, от което може само да се спечели. Когато клубът разбере, че може да ни има доверие, взаимовръзката ни продължава.
2. Какво е едновременно да работите с някои от най-популярните клубове в една страна, които в същото време са и големи врагове - примерно Порто, Бенфика и Спортинг (Лисабон) в Португалия или Олимпиакос, Панатинайкос и ПАОК в Гърция? Отговорът на този въпрос, макар да е скучен, е същият като на предишния. Честни и прозрачни сме с всички. Примерно, когато преговаряхме с Порто, правехме същото и с Бенфика и Спортинг. И всички те знаеха за това. Обяснихме, че всичко, което си говорим с някой от клубовете, е тайна и съответно няма да го споделяме с другите. Когато вече стигнеш до момента, в който клубовете започнат да ти имат доверие, можеш да започнеш да постигаш невероятни неща. Те вече осъзнават, че ти по никакъв начин няма да направиш нещо, с което би навредил на клуба или на феновете им.
3. Каква е разликата между футболните фенове в Европа и тези в Южна Америка? Предполагам, че чрез вашата платформа имате достъп до достатъчно информация, с която да се разбере поведението им? Като цяло феновете и на двете места много си приличат. Да, някои от тях изразяват себе си повече чрез песни и скандирания, но като цяло при големите клубове те са сходни. Същото важи и за самите президенти на клубовете. По принцип, когато говорим за големи клубове където и да е по света, става дума за изключителни личности, които са начело на тях. Обикновено това са известни и успешни предприемачи, които са виждали много неща и дори са легенди. Такъв пример е Хорхе Нуно Пинто да Коста – собственикът на Порто. (Той е човекът с най-много трофеи (68) и е най-дълго задържалият се президент на клуб в момента в света – още от 1982 година насам - б.р.). Друга такава легенда например е Мануел Руи Коща, който в момента е президент на Бенфика. Този тип хора са добре подготвени и знаят ясно какво искат, а и в повечето случаи имат усет за правене на бизнес. И те искат да чуват нови идеи, да се учат и да разберат какво правят другите. Тези клубове осъзнават, че могат да спечелят от нас, а и в същото време виждат, че вече други огромни клубове правят същото, работейки с нас.
Балъков пред Sportal.bg: Няма да се откажа да бъда треньор в България
4. Разкажете ни за ваша стратегия по разрастване на бизнеса и какви стъпки следвате за това? Каква е тайната за това да превърнете един водещ “играч” на национално ниво до регионален “лидер” и после до един от най-бързо развиващите се глобални участници? Главното нещо в случая е самият продукт. Когато работим с големите клубове, успяваме да задвижим процеса на развитие на продукта до желаните нива. Но ако по принцип ти не разполагаш с добър продукт, после няма да ти помогне дори най-добрия франчайз в света. Когато клиентът се появи, а ти нямаш добър продукт – това е бедствие. Такова нещо се случва: примерно някои компании инвестират много в различни неща, но когато ти отвориш сайта им и той не е на ниво, си казваш: „О, не”. Затова ние в Betano вярваме, че е по-лесно да имаш собствен технологичен екип, за да имаш един от топ продуктите. В България технологиите са на топ ниво и хората там осъзнават, че ние предлагаме нещо специално. На тях им харесва да играят, започват да споделят с приятели и така и други се запалват. Важно е хората да разберат, че това не е просто поредната компания за залози.”
5. Какви са впечатленията ви от българския футбол и българския пазар за залози като цяло? Българският пазар е доста експертен. Даже в сравнение с други пазари българското първенство е сходно със значението, което се отдава на големи лиги като тези в Англия или Испания. Виждаме, че много фенове следят с интерес в шампионата ви. Български фенове като че ли са с три сърца: подкрепят ревностно някой български отбор, но си имат любими тимове още от Англия и Испания. В сравнение с други пазари българските фенове следят много другите шампиони, имат опит от пътувания за мачове по света. И като цяло са много добри в познанията – имат информация за статистика, познават отборите и т.н. Като испанец ще дам пример с привържениците в моята страна, които обикновено подкрепят своя си отбор, но не задълбават в статистика и такива детайли.
6. Как се промениха потребителите и индустрията по време на COVID-19 периода? А как се променихте и вие като работодател и човек, който подкрепя федерации, отбори и атлети в тогавашните трудни времена, когато през първите месеци спортът на практика беше спрян. Наше правило е, а и федерациите го знаят, че искаме да инвестираме обратно в тях. Истината е, че по време на пандемията не сме спрели нито един проект на финансова подкрепа към никого. Преминахме през целия период, продължавайки да подкрепяме клубовете. Това е важно за нас, защото от значение не е това, което говориш, а което правиш. Когато се появи някакъв такъв труден момент, трябва да вярваш в бъдещето. Пред нас имаше две възможности при избухването на пандемията: да решим, че светът свършва, или да повярваме, че ще сме тук още дълго време.
7. Какви са най-добрите уроци, които научихте в работата си с толкова много спортни хора? Те са изключително подготвени. Комуникираме с интелигентни хора, които са в играта още от 50-60-те години на миналия век. Обикновено те са изградили кариери и са направили много пари от други неща извън спорта. Те по-добре ценят разни неща – доверието, отборната работа. Тези хора знаят, че могат да ти се обадят дори за малки неща, както и ти можеш да се обърнеш към тях.