(АРХИВ) 25% от глобалните разходи за реклама през 2016 г. ще са в дигитални медии
За първи път от 2009 г. Централна и Източна Европа със спад в разходите за реклама, в България се очаква увеличение
Водещата глобална медийна агенция – Carat, публикува първата си прогноза за разходите за реклама в световен мащаб през 2016 г., заедно с най-актуалните данни за 2015 г.
Увеличение на рекламните инвестиции с 4,6% до 540 милиарда долара през 2015 г. показва прогнозата, получена на база на данните от 59 държави от Северна и Южна Америка, Азиатско-тихоокеанския регион и Европа. Пазарен оптимизъм се отчита и в предвижданията за 2016 г. – 5% ръст на разходите, които рекламодателите правят за реклама на годишна база в световен мащаб.
Дигиталната реклама продължава да държи първенството по отношение на ръст на рекламните бюджети със 17,4% увеличение през 2014 г. Заради предвижданията за силен ръст на мобилната и видео рекламата, съответно с над 50% и 21% през 2015 г., прогнозите са през 2016 г. инвестициите в дигитални медии да достигнат 25% т.е. една четвърт от общите разходи за реклама в глобален мащаб.
През 2014 г. всички пазари са отбелязали ръст - Западна Европа с +2,3%, +4,5% за Северна Америка, +5,3% за Азиатско-тихоокеанския регион и Латинска Америка с +11,4%. Очакванията са тази тенденция да се запази и през настоящата година.
Изключение прави Централна и Източна Европа – прогнозата за първи път е с отрицателен знак от 2009 г. насам – спад с около -2% от общите разходи за реклама, заради окачваната рецесия на най-големия пазар в региона – руския. Предвижданията за намаление на рекламните инвестиции през 2015 г. засягат всички видове медии: -4,1% за телевизия, -14,8% за вестници, -18,7% за списания, -4,7 за радио, -3,9 за външна реклама, -10% за кино реклама. Дигиталните медии са единствените, които се очаква да избегнат негативния тренд с прогнозно увеличение на инвестициите от 12,9% на годишна база.
За България прогнозата на Carat е за увеличение на общите рекламните инвестиции през 2015 г. с над 3%, като най-добре представящата се медия отново ще бъде дигиталната с ръст на годишна база от 9%. В основата на този ръст ще бъде бързо навлизащата и у нас автоматизирана реклама (т.нар. programmatic buying), която се очаква през 2015г. да се покачи с 300%.
Джери Булман, главен изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network, част от който е и Carat, коментира: „Най-новата прогноза на Carat повишава още повече оптимизма в доброто бъдеще на световната реклама. Тежките времена вече са зад нас, пазарите с отрицателен ръст вече са малцинство и може да гледаме положително към прогнозите за растеж през 2016г. на всички ключови пазари.
Силата на дигиталната реклама и преразпределението на бюджетите продължава да бъде горещата тема на пазара. Мобилните устройства променят достъпа до информация, начина по който се разглежда съдържание, търсят се продукти, купуват се стоки и това естествено се отразява и на подхода, който прилагаме към стратегиите на своите клиенти“.