Бавно, но сигурно времето навън се оправя, което за хората с мотоциклети означава само едно – време е да събудим машините от зимен сън. Официалното откриване на мотосезона в София е на 24 март, но слънчеви дни може да има и по-рано, така че вече спокойно можем да започнем да си правим планове за приключения за идното лято, да вдигнем покривалото на машината, която спи в гаража, и да извадим каската и якето от гардероба.
Разбира се, подготовката за пролетта започва още от зазимяването, когато за последно сме прибрали мотора в гаража. В най-добрия случай сме го почистили от последното пътуване, откачили сме клемите на акумулатора (и сме го прибрали на топло, ако мястото, на което живее моторът ни, е студено), оставили сме го стабилно облегнат на степенката и сме го завили грижливо, за да може да си почине през зимата и днес да е в състояние отново да излезе на улицата.
Ако не си от хората, които обичат да се грижат сами за мотоциклета си, нямаш необходимите технически познания или просто предпочиташ някой друг да свърши това вместо теб, запиши час за сервиз. Това ще ти спести доста главоболия и ще ти даде гаранция, че мотоциклетът наистина е в добро техническо състояние и е напълно готов да излезе на пътя.
Ако пък гаражът е твоето място, прочети следващите стъпки:
1. Изтупай праха
Махни покривалото и дръпни всичко, с което си подпрял мотора. Разчисти наоколо и го наведи да легне на страничната си подпора. Махни всички тапи, парцали или каквито други материали си ползвал, за да запушиш тръбите на ауспусите и въздушните отвори и да ги опазиш от животни и боклуци. Ако си нанесъл някакво защитно покритие върху рамката, джантите и веригата, го измий добре.
2. Провери горивната система
Огледай добре резервоара за течове на гориво и смени филтъра за бензин. Прегледай внимателно всички тръбички и фитинги за пукнатини. Отвори капачката на резервоара и виж дали бензинът вътре не е натрупал отлагания. Ако ти изглежда чисто, продължавай нататък, но ако имаш съмнения, по-добре го източи и сипи нов, преди да запалиш двигателя.
3. Смени маслото
Много производители препоръчват маслото на двигателя и филтърът да се сменят преди зимата и след нея, защото, докато не се кара, в него може да се образува конденз, а това не е полезно. Ако пък си го сменил скоро и знаеш, че е в добро състояние, провери нивото на маслото в резервоара, преди да тръгнеш.
4. Провери всички течности
Първо огледай тръбичките и връзките, за да си сигурен, че няма пукнатини и течове. Ако имаш съмнения за някоя, по-добре я смени. Провери нивото и консистенцията на всички течности. Ако някоя не ти изглежда както трябва, я смени и долей там, където има нужда. Смени стария антифриз и въздушния филтър.
5. Зареди акумулатора
Ако преди да прибереш мотора, си свалил акумулатора, държал си го на топло и сега е зареден, може само да почистиш кабелите и да го закачиш отново. Ако си го оставил да зимува на мястото си, то най-вероятно е паднал и ще трябва да се зареди или да се смени с нов. И в двата случая огледай проводниците за корозия и се увери, че клемите са стегнати плътно. Ако акумулаторът ти е с доливане, може да добавиш дестилирана вода.
6. Провери внимателно гумите
Гумите на мотоциклета са също толкова важни, колкото и целият останал мотор. Всъщност това са единствените две точки, които свързват теб и мотоциклета със земята, и състоянието им е от огромно значение както за поведението на машината, така и за сигурността ти. Затова отдели време да ги разгледаш внимателно – провери грайферите, налягането, огледай за пукнатини, балони и плоски петна. Напомпай ги до показанията, зададени от производителя. След това разгледай джантите и затегни спиците, ако имаш такива, и сложи смазка на лагерите.
7. Тествай спирачките
Първо провери налягането в резервоара за спирачна течност. Ако има нужда от доливане, сипи още, а ако консистенцията ти се струва недобра, източи резервоара и сипи нова течност. След това огледай тръбите, по които минава, и виж дали не са се появили пукнатини от стоенето. После премини на самите спирачни апарати, накладките и дисковете – ако са износени, задължително ги смени. Почисти всичко със спрей за спирачки. Сложи масло в лоста на предната ръчна спирачка.
8. Запали двигателя
След всичко това дойде време да чуеш отново гласа на двигателя. Но първо свали запалителните свещи и ги почисти. Ако по някоя има твърде много нагар, смени всичките. След това виж разстоянието при електрода и премери дали отговаря на спецификациите на производителя.
9. Огледай добре рамката, окачването и кормилото
Не тръгвай още. Огледай рамката и обтекателя за пукнатини. Обърни внимание най-вече при окачването на двигателя. Размърдай мотора, за да усетиш дали има луфтове. Ако някъде има нужда от затягане, направи го. Провери дръжките и напръскай буксите на кабелите с контактен спрей. Виж колко са затегнати гайките на предната и задната ос. Сложи малко масло на всички лагери и на стойката, провери състоянието на всички гайки и крепежи – ако има нужда, ги стегни.
10. Провери внимателно веригата и пиньоните
Внимателно огледай пиньоните за износени зъби. След това виж дали веригата не се е разхлабила. Ако е в нормите, я напръскай със специален спрей за вериги.
11. Прегледай всички кабели
Огледай кабелите и електрониката – виж за охлузвания и друг видими повреди. След това тествай всички бутони и светлинни индикатори. Провери дали фарът, задните светлини и мигачите работят и пробвай клаксона.
12. Провери всички лостове
Седни, но преди да тръгнеш, провери за луфтове извън оказаните от производителя на ръкохватката на газта и натисни всички лостове – ако нещо има нужда от смазване, не го отлагай. Подай газ, усети дали ръкохватката се движи добре и се вслушай в звука. Остави двигателя да поработи няколко минути навън на свободен ход. Изчакай да достигне температура и настрой оборотите при нужда/възможност.
13. Направи застраховка
Преди да излезеш на улицата, си направи застраховка. И на теб, и на мотоциклета.
14. Сложи си каската
Накрая просто си сложи каската и останалата защитна екипировка и излез да се слееш с природата на машината си.