Във Формула 1 обсъждат сериозно връщането към V10 моторите

През февруари президентът на ФИА Мохамед бин Сулайем изненадващо обяви, че Формула 1 може да се върне към атмосферните V10 двигатели, които да работят с екологично гориво. В началото това прозвуча като нереалистично предположение, но сега стана ясно, че има вариант Формула 1 да се откаже от моторите с хибридни системи и това може да стане неочаквано скоро.

За сезон 2026 Формула 1 трябва да премине към новите хибридни системи, които трябва да са по-евтини и не толкова сложни като сегашните. При тях ще отпадне мотор-генераторната група MGU-H, а мощността на електрическата система трябва да нарасне три пъти. Също така, ще се използва и въгледорно неутрално гориво.

И Верстапен подкрепи връщането към V10 моторите във Формула 1
И Верстапен подкрепи връщането към V10 моторите във Формула 1

Според непотвърдена информация, сега отборите и представителите на Либърти Медия – собственикът на търговските права на Формула 1, обсъждат да се откажат от тези планове. Така във Формула 1 ще се използват още две години сегашните задвижващи системи и през 2028 година ще влязат V10 моторите. Една от причините за това са опасенията, че през 2026 година с новите задвижващи системи, новите шасита и гуми е напълно възможно един отбор да получи сериозно предимство и да доминира, както стана през 2014, когато дебютираха настоящите задвижващи системи и Мерцедес дръпнаха далеч напред.

Зак Браун: Макс ще напусне Ред Бул в края на годината
Зак Браун: Макс ще напусне Ред Бул в края на годината

Втората причина за отказа от новите хибридни системи са твърде амбициозните цели, които са поставени пред създателите им. Налице са и опасения, свързани с безопасността – очаква се, че разликата в скоростта на автомобилите на пистата да е твърде голяма в зависимост от това дали хибридната система се зарежда или не.

Как Карлос Сайнц помогна за силното класиране на Алекс Албон в Австралия
Как Карлос Сайнц помогна за силното класиране на Алекс Албон в Австралия

Засега идеята е на етап обсъждане – да се запази за още две години действащият регламент за двигателите, а от 2028 да се мине към по-евтините и компактни V10 двигатели, които ще са по-шумни и по-зрелищни за феновете.

Спонсорите на Перес вече преговарят с Кадилак?
Спонсорите на Перес вече преговарят с Кадилак?

ФИА вече създаде работна група, посветена на завръщането към V10 двигателите, но доставчиците на мотори във Формула 1 не са на едно мнение по този въпрос. В едната група са тези, които изостават с развитието на задвижващите системи за сезон 2026 и които активно искат Формула 1 да се откаже от тях. Разбираемо е, че лидер на тази група е Ред Бул, но изненадата е, че и Ферари се озова в нея. В другата група влизат Мерцедес, Ауди и Хонда и те настояват на това, че преходът към новите задвижващи системи през 2026 трябва да се състои. Производителите са направили сериозни инвестиции в развитието на тези системи – говори се за нас милиард и половина долара и явно никой не иска да отпише тези пари.

Макларън ли е големият фаворит за победата в Китай?
Макларън ли е големият фаворит за победата в Китай?

В Мелбърн от ФИА са предложили друг вариант на отборите – новите задвижващи системи да започнат да се използват от 2026, но жизненият им цикъл да не е пет години, а само три и от 2029 година Формула 1 да се върне към V10 моторите. Официално никой не коментира хода на преговорите, но се разбра, че ФИА, Либърти и отборите не са стигнали до едно мнение. А срокът за това решение съвсем накъся – то трябва да е факт най-късно през лятото.

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Добави коментар

Като регистриран потребител имате достъп до всички налични функционалности.Вход / Регистрация

Анонимен потребител

Чрез тази опция вашите коментари ще излизат публикувани като 'Анонимен', а част от фунцкионалносите може да не са достъпни.

Още от Моторни спортове

Виж всички