Раздялата със Серхио Перес след края на сезон 2024 година във Формула 1 скъси сериозно списъка със спонсори на бившите световни шампиони Ред Бул. До решението за освобождаването, както и да го наричат от тима и да обясняват, че Перес сам е решил да си тръгне, предположенията, че той може да бъде уволнен бяха посрещани със скептицизъм точно заради многото пари, които вкарват спонсорите му в бюджета на Ред Бул.
С Перес си тръгнаха пряко свързаните с него компании на Карлос Слим Claro, Infinitum и Telcel, които от години подкрепят кариерата на мексиканеца. Но това не са единствените компании, които си тръгнаха от Ред Бул. В списъка попадат и HP, Cash App, Intel, Therabody, Ocean Bottle, BMC, ByBit, Walmart и Poly. Някои от тях остават в спорта, но при други отбори - гигантът HP вече работи с Ферари, а други нямаха решаващ принос за сформирането на бюджета на тима.
Обречен ли е вече Джак Дуън?
Доста тежък удар обаче е загубата на ByBit - борсата за крипто валути плащаше по 50 милиона долара на сезон, за да е партньор на Ред Бул, но 3-годишният рекламен договор изтече и не беше подновен, а по него тимът получи общо 150 милиона долара. Загубата на тези пари е съизмерима и дори надхвърля мексиканските вноски в бюджета на тима, които си тръгнаха с Перес. Също така, тепърва предстои да бъде потвърдено и изплащането на неустойка на Перес, като се смята, че става въпрос за поне 15 милиона долара, но и това ще може да се провери по-късно.
Анди Кауъл взе почти цялата власт в Астън Мартин
В същото време Ред Бул обяви нови партньори и спонсори: Neat, Patron (компанията работи с тима от 2023), Ava Trade, Pepe Jeans и EA Sports, като последните два влизат в повече пари, а преди това EA Sports беше личен спонсор на световния шампион Макс Верстапен.
Мексико или "Имола" ще загуби мястото си във Формула 1 догодина
Разбира се, че спонсорските договори и сумите по тях остават търговска тайна и много рядко се появява достоверна информация за стойностите им, както стана с ByBit, но пък след края на настоящата финансова година от Ред Бул ще обявят структурата на търговските си приходи и тогава те ще могат да бъдат сравнение с тези за 2024 и преди това за 2023. Анализаторите са на мнение, че оттеглянето на досегашните спонсори на тима няма да се отрази на ежедневната работа на отбора, т.е негативният ефект няма да е толкова голям, а също така се очаква, че на 18 февруари, когато е общата презентация на отборите във Формула 1 Ред Бул да представи нови партньори за предстоящия сезон.
Ред Бул загуби един от големите си спонсори във Формула 1
Бриаторе каза защо е избрал Колапинто за резерва
Тепърва предстои да бъде отчетена една нова пазарна тенденция, която може да се отрази ако не финансово, то поне имиджово на тима - хиляди фенове на Формула 1 в Мексико и Япония обявяват в интернет, че вече бойкотират напитките на Ред Бул. В първия случай това става заради раздялата със Серхио Перес, а във втория заради това, че Юки Цунода не получи шанс да кара за първия тим на компанията във Формула 1. Ако тук има негативен ефект, то той първо ще бъде отчетен от търговските отдели на Ред Бул на тези пазари и чак след това ще се дискутира как това ще се отрази на отбора във Формула 1, като най-вероятно няма да има последици, освен за търговските партньори на компанията на тези два пазара.
Либърти Медия обяви новия си шеф
Заради въвеждането на тавана на бюджетите във Формула 1, който и за предстоящия сезон е 135 милиона долара, всички тимове получиха възможност да планират реалистично разходите си и да привличат все повече спонсори, а в случая на лидерите в класирането, огромната част от бюджета им за следващия сезон се формира от парите, които Либърти Медия им изплаща от наградния фонд.
Снимки: Gettyimages