30 години без легендарния Сена

1 май 1994 година – ден, който завинаги ще бъде свързван със смъртта на легендарния Айртон Сена. Най-вероятно всеки, който е имал честта на гледа изявите на бразилеца, си спомня къде е бил, когато е научил за неговата кончина.

Сена умирам след катастрофа в седмата обиколка на провелата се по-рано през деня Гран При на Сан Марино на „Имола“. Той се удря с висока скорост в бетонната стена в зоната за сигурност на изхода от завоя „Тамбурело“, който по онова време е бил бърза лява крива.

За мнозина Сена си остава един от най-великите, ако не и най-великият пилот в историята на Формула 1. И до ден днешен много млади състезатели подражават именно на трикратния световен шампион и го смятат за свой идол, въпреки че не са имали късмета да го гледат как се състезава. Бразилецът напуска този свят на 34-годишна възраст със спечелени 3 световни титли, 41 победи, 80 подиума, 65 полпозиции и 614 точки в 161 старта във Формула 1 между 1984 и 1994.

31 години от "Божествената обиколка" на Сена на "Донингтън Парк"
31 години от "Божествената обиколка" на Сена на "Донингтън Парк"

Сена е вторият пилот, който губи своя живот в „черния уикенд“ на „Имола“ преди точно 30 години. Ден по-рано, по време на втората квалификационна сесия, австриецът Роланд Ратценбергер умира след катастрофа на завоя „Вилньов“, превръщайки се в първия загинал пилот във Формула 1 за 12 години.

Роланд, който мечтаеше да се състезава
Роланд, който мечтаеше да се състезава

Всъщност смъртните случаи на „Имола“ можеше да са три, но само чудото спасява Рубенс Барикело при неговата ужасяваща катастрофа в петъчни ден. Тогава бразилецът се забива в предпазните заграждения и се преобръща, но някакси остава жив, заразлика от Ратценбергер и Сена.

След тези три тежки инцидента в рамките на три дни ФИА въвежда драконови мерки за сигурност и през годините борбата колите във Формула 1 да бъдат по-безопасни не е спирала. За последните 30 години само един пилот, Жул Бианки, губи своя живот, а, ако не бяха всички тези подобрения по сигурността тази бройка със сигурност щеше да е по-голяма.

Най-яркият пример, че тези мерки за безопасност работят, определено е случилото се с Ромен Грожан в Бахрейн през 2020 година. Тогава колата на французина се заби в мантинелата до пистата, раздели се на две и се възпламени, но той излезе и имаше само леки обгаряния по ръцете и глезена.

Въпреки случилото се с Грожан обаче опасността във Формула 1 никога не бива да бъде подценяване и борбата за създаването на по-безопасни автомобили не трябва да спира.

Следвай ни:

Снимки: Sportal.bg | Снимки: Imago | Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички