Макс Верстапен спечели третата си победа от началото на сезона във Формула 1, след като триумфира в надпреварата за Гран При на Япония. Състезанието на „Сузука“ бе много интересно, а драмите в него започнаха още в третия завой.
Тогава Дениъл Рикардо и Алекс Албон се ударих и това доведе спиране на надпреварата за половин час. След забавяне от близо половин час тя бе подновена, а чакането определено си заслужаваше.
Заради високата деградация на гумите и множеството спирания в бокса през цялото време имаше битки и изпреварвания, включително в бързите завои в първия сектор. Всички тези изпреварвания и размени на позиции не се оказаха затруднение за Верстапен, който се ориентира перфектно и стигна до една сравнително лесна победа, неговата трета поредна в Страната на изгряващото слънце.
На 12.5 секунди зад световния шампион финишира неговият съотборник Серхио Перес, с което тенденцията да виждаме само двойни победи от началото на 2024 година продължи. За Ред Бул тя е трета след тези в Бахрейн и Саудитска Арабия, а преди две седмици двойният триумф в Австралия бе за Ферари.
Победителят от състезанието в Мелбърн Карлос Сайнц се качи на подиума и днес, след като финишира на третото място. С това си призово класиране испанецът продължи серията си от финиширания в топ 3 във всяко състезание, в което той участва този сезон. Сайнц завърши трети и в Бахрейн, след което спечели в Австралия. Той си тръгна с празни ръце единствено от Саудитска Арабия, където дори не стартира, заради апенденктомията, която трябваше да му бъде направена по спешност.
Вторият пилот на Ферари Шарл Леклер направи невероятен първи стинт на състезанието, който му позволи да направи само едно спиране в бокса и да прогресира от осмата си стартова позиция до четвъртото място на финала. Ландо Норис, който тръгна трети, бе изпреварен от пилотите на „черните кончета“ и завърши на пети.
Точки от четвъртия старт за сезона взеха още Фернандо Алонсо, Джордж Ръсел, Оскар Пиастри, Люис Хамилтън и представителят на домакините Юки Цунода. Японецът бе един от тези, които изпреварваха в S-образните завои в първия сектор в хода на дистанцията.
В класирането при пилотите Верстапен увеличава своя аванс на върха на подреждането, в което със 77 точки той води с 13 пред съотборника си Перес. Третото място се заема от Леклер, който изостава с 5 пункта от Перес и води с 4 пред Сайнц.
Верстапен записа втория си максимум за сезона във Формула 1
Сезон 2024 във Формула 1 продължава след две седмици с надпреварата за Гран При на Китай, която се завръща в календара за първи път от 2019 година насам. Уикендът в Шанхай ще бъде първият, който ще включва обновения за този сезон спринтов формат.
Формула 1 ще има нов спринтов формат през 2024 година
ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА ЯПОНИЯ ВЪВ ФОРМУЛА 1:
Старт на състезанието - Никакви затруднения за Верстапен в спринта до първия завой и световният шампион запази първата си позиция пред Перес и Норис.
1/53 - Червен флаг! Катастрофа между Албон и Рикардо в завой №3, която налага спирането на състезанието, тъй като предпазните стени трябва да бъдат ремонтирани. Добрата новина е, че и двамата излязоха от своите коли.
Повторенията показаха, че Рикардо затвори пътя пред Албон на влизането в завоя, при което се стигна до контакт между двамата, които ги отпрати в стената. Онборд камерата от колата на Рикардо ясно показа, че австралиецът дори не погледна вдясно, където бе Албон, преди да тръгне да отварят траекторията на влизането в завоя, а тайландецът вече бе започнал да се изравнява с пилота на Рейсинг Булс.
В половината обиколка, която бе направена преди спирането на състезанието, промени в челото не настъпиха и Верстапен водеше пред Перес, Норис, Сайнц, Алонсо, Пиастри, Хамилтън, Леклер, Ръсел и Хюлкенберг преди рестарта. Единствено местният любимец Цунода загуби две позиции в първите метри и заемаше 12-то място, зад Хюлкенберг и Ботас.
2/53 - След забавяне от близо половин час пилотите се върнаха на пистата, за да се наредят за втори път на стартовата решетка. Пилотите на Мерцедес преминаха от средно твърдите към твърдите гуми за рестарта. Част от техните съперници в челото запазиха гумите си от първия старт, а друг ги смениха с нови сликове от същия тип.
Рестарт - Верстапен отново беше безгрешен и запази първата си позиция пред Перес. Зад тях Норис и Сайнц също запазиха позициите си. Леклер пък изпревари Хамилтън в спора за седмото място.
3/53 - Верстапен дръпна с 0.8 секунди пред Перес в първата обиколка след рестарта.
5/53 - Ръсел се изкачи на деветото място, изпреварвайки местния любимец Цунода с помощта на DRS на старт-финалната права.
6/53 - Строл се справи с лекота с Окон в спора за 12-та позиция, използвайки системата DRS, за да изпревари пилота на Алпин на старт-финалната права.
Перес допусна лека грешка на изхода от "Дегнер 2", която му коства няколко десети спрямо Верстапен. Разликата между двамата надскочи двете секунди. Като цяло в челото разликите започнаха да се отварят и никой от пилотите в топ 10 не разполагаше с DRS.
10/53 - Леклер започна да пресира Пиастри в спора за шестото място, след като влезе в DRS зоната на австралиеца.
11/53 - Норис стана първият пилот в челото, който влиза в бокса за предвидена смяна на гуми. Британецът премина от средно твърдите към твърдите сликове на Пирели за втората си серия от обиколки.
12/53 - Пиастри също посети механиците на Макларън за смяна на гуми. Австралиецът дублира хода на своя съотборник и също премина към твърдите сликове.
13/53 - Ръсел започна да пресира своя съотборник Хамилтън, който предложи на екипа да пропусне младия британец. Това предложение бе прието от Мерцедес, които наредиха размяна на позициите и това се случи в края на обиколката.
В същото време Алонсо спря в бокса и се върна на пистата със средно твърдите гуми, малко пред спрелия обиколка по-рано Пиастри.
15/53 - Перес и Сайнц влязоха заедно в бокса. И двамата се върнаха на пистата с нови средно твърди гуми. Те бяха прескочени от спрелия доста по-рано Норис, който направи няколко много бързи обиколки. Разликата между британеца и Перес беше 3.2 секунди, а тази между Перес и Сайнц - 4.7
16/53 - И Верстапен направи първото си спиране в бокса, връщайки се на пистата на третото място, зад Леклер и Ръсел, които тепърва трябваше да спират. Нидерландецът, който също заложи на средно твърдите смеси, изпревари Ръсел още в края на първия сектор.
17/53 - Норис с брилянтна атака срещу Хамилтън от външната страна на първия завой, която беше успешна. До края на обиколката седемкратният световен шампион беше изпреварен и от Перес, който атакува от вътрешната страна на 130R.
18/53 - Норис изпревари и втория пилот на Мерцедес Ръсел, този път с по-конвенционална атака от вътрешната страна на първия завой.
Перес с второ поредно изпреварване в 130R, този път неговата жертва бе Ръсел, който подобно на Хамилтън по-рано, нямаше шанс да се защити.
19/53 - Сайнц използва по-свежите си гуми и с по-добро излизане от фибата изпревари Хамилтън на влизането в "Лъжицата".
21/53 - Верстапен си върна първото място, изпреварвайки Леклер в подхода към първия завой, възползвайки се от по-свежите си гуми и системата DRS.
Сайнц с ново изпреварване на "Лъжицата", маневрата на испанеца срещу Ръсел бе почти точно копие на неговата атака срещу Хамилтън.
22/53 - Перес си върна загубената при стоповете позиция от Норис с късна атака в спирането за шикана в края на обиколката.
Ръсел най-накрая направи първото си спиране в бокса и се върна на пистата с още един комплект от твърдите гуми.
Заедно с британеца в бокса влязоха още Цунода, Магнусен, Строл, Ботас и Сарджънт. Най-бързи бяха механиците на Рейсинг Булс, които позволиха на Цунода да спечели две позиции и да се върна на пистата начело на тази колона от коли.
23/53 - Хамилтън се отправи към механиците на Мерцедес и смени износените си твърди гуми с нови такива.
26/53 - Перес пробва атака срещу Леклер за второто място, но въпреки много по-новите си гуми не успя да задмине монегаска, който все още не беше спирал в бокса.
Тези стари гуми костваха на Леклер при преминаването на "Дегнер 2", тъй като монегаскът излезе от пистата и загуби позицията от Перес. В края на обиколката пилотът на Ферари и Норис спряха заедно в бокса. Те се върнаха на пистата с твърдите сликове, като Леклер успя да запази позицията си пред Ръсел, докато Норис остана зад пилота на Мерцедес.
28/53 - Норис прекара само обиколка зад Ръсел, след като изпревари своя сънародник от външната страна на първия завой с помощта на DRS системата на старт-финалната права.
30/53 - Авансът на Верстапен беше 11.0 секунди пред Перес, който на свой ред имаше преднина от 5.3 пред Сайнц.
32/53 - Пиастри направо второто си спиране в бокса и отново заложи на твърдите гуми. Австралиецът се върна на пистата на деветата позиция, на 13.1 секунди зад Хамилтън, чиито гуми бяха с девет тура по-стари.
В същото време Ръсел с оплака от турбуленция в кокпита, която се опитва да махне каската от главата му.
33/53 - Перес и Алонсо с втори спирания в бокса. И двамата преминаха от средно твърдите към твърдите смеси. Перес се върна на пистата на пета позиция, непосредствено зад Норис, който на свой ред бе на 2.3 зад Леклер.
34/53 - И Верстапен направи второто си спиране в бокса, преминавайки към твърдите сликове на Пирели. Световният шампион се върна на трасето на второто място, на 4.9 зад Сайнц, който тепърва трябваше да спира за втори път.
35/53 - Перес се справи с лекота с Норис в битката за временната четвърта позиция, използвайки системата DRS на старт-финалната права.
36/53 - Перес не срещна особени затруднения и в атаката си срещу Леклер, за да се изкачи на виртуалната втора позиция зад Верстапен.
В края на обиколката лидерът Сайнц влезе в бокса и премина към твърдите гуми за финалните 17 тура на състезанието. Испанецът се върна на пистата на седмото място, на секунда зад Хамилтън, който бе с гуми на 13 обиколки.
37/53 - Ръсел с второ спиране в бокса, британецът премина към средно твърдите гуми, а в същото време съотборникът му Хамилтън бе изпреварен от Сайнц в първия завой.
39/40 - Хамилтън също направи второ спиране в бокса и подобно на Ръсел се върна на пистата със средно твърдите гуми на Пирели. Седемкратният шампион зае деветото място след втората си визита при механиците на Мерцедес.
43/53 - Много опасна ситуация, в която Сарджънт излетя на "Дегнер 2" и се върна на пистата на заден ход, но за щастие имаше достатъчно голяма дупка в колоната и не се стигна до по-сериозен инцидент.
44/53 - Сайнц се изкачи на четвъртата позиция с много лесно изпреварване срещу Норис в първия завой. На само две секунди пред испанеца бе и неговият съотборник Леклер, чиито гуми бяха с десет обиколки по-стари от тези на Сайнц.
46/53 - Сайнц се върна в позиция за качване на подиума, след като изпревари Леклер в подхода за първия завой. Двамата отново бяха оставени да се борят свободно с единствената инструкция да не губят време, докато правят това.
49/53 - Ръсел пробва атака срещу Пиастри в битката за седмото място в спирането за шикана, но се стигна до контакт между двамата, след който Пиастри скъси пистата, за да запази позицията си. Стюардите обявиха, че ще разгледат инцидента за избутване на пилот извън трасето.
51/53 - Алонсо намали темпото си, за да даде DRS на Пиастри, което да позволи на австралиеца да парира атаките на Ръсел. Стратегията е сходна с тази на Сайнц от състезанието в Сингапур миналата година.
53/53 - Въпреки тактиката на Алонсо Ръсел все пак изпревари Пиастри в битката за седмата позиция в началото на финалния тур.
Край на състезанието - Макс Верстапен се върна на пътя на победата, Серхио Перес оформи двойния триумф на Ред Бул в Япония, а подиумът допълни Карлос Сайнц.
Снимки: Gettyimages