През последните няколко години използването на червените флагове в състезанията от Формула 1 стана едва сравнително честа практика, която има своите поддръжници и противници.
До 2020 година спирането на надпреварите беше една крайна мярка, която се използваше само при проливни дъждове или много тежки катастрофи. В последните четири години обаче има регистрирани 20 спирания на състезания, от общо 94 в цялата история на спорта. В част от случаите това е напълно обяснимо, но в други червеният флаг изглежда малко пресилен.
Тази тенденция за използването на червените флагове беше наложена от бившия рейс директор Майкъл Маси, който спря Гран При на Италия през 2020 година след инцидента на Шарл Леклер на „Параболика“. Тогава спирането бе наложено от нуждата предпазните заграждения да бъдат поправени след удара на монегаска.
Още следващата седмица Гран При на Тоскана на „Муджело“ беше прекъсната два пъти след различни инциденти, а до края на скъсения сезон имаше още един червен флаг след зверската катастрофа на Ромен Грожан в Бахрейн. През 2021 година беше поставен рекордът за най-много използвания на червения флаг в рамките на един сезон с общо седем. През 2022 спиранията бяха три, а през този сезон – шест.
Но какви са плюсовете и минусите от това използване на червените знамена от страна на рейс директора? Големият плюс е, че по този начин се гарантира пълната безопасност на маршалите, които ремонтират предпазните заграждения или почистват пистата след даден инцидент. Отделно така те получават малко повече време, за да си свършат качествено работата, знаейки, че състезанието така или иначе е спряно и не се губят обиколки, докато колите са в бокса.
От гледна точка на пилоти едно такова спиране, особено в средата на дистанцията, дава шанс за прегрупиране и изготвянето на по-добра стратегия за втората половина на състезанието. Практически в този случай, както беше в Мексико тази година след катастрофата на Кевин Магнусен, червеният флаг става като почивката на полувремето във футбола.
Може би големият минус е, че с червения флаг се губи повече време за провеждането на цялото състезание, но това е за сметка на повечето състезателни обиколки, които се правят. Отделно, още един минус е наличието на още един старт от място, който, както видяхме в Австралия тази година, може да доведе до доста голям хаос.
Балансът при използването на червените флагове е много тънък и напълно обяснимо винаги има недоволни, когато едно състезание бъде спряно. Един такъв пример беше първото спиране на надпреварата в Австралия тази година, когато надпреварата бе прекъсната след инцидента на Алекс Албон, не заради поражения по предпазните стени или нещо друго, а за да бъде почистена идеалната линия от чакъла.
Мнозина упрекнаха Нилс Витих за решението му да спре състезанието в Мелбърн тогава. Същата беше и причината за второто паузиране на надпреварата в Австралия, което пък доведе до третия старт от място и голямата катастрофа, когато беше единственото логично използване на червения флаг в рамките на деня. С тези три прекъсвания Гран При на Австралия от 2023 година стана състезанието с най-много спирания в историята на Формула 1.
Но какво мислите вие, трябва ли да има толкова спирания на състезанията, или използването на колата на сигурността и виртуалната такава е напълно достатъчно?