Верстапен отново неудържим, Норис завърши втори, а Алонсо се върна на подиума

Макс Верстапен постигна своята победа №17 за сезона във Формула 1, след като спечели надпреварата за Гран При на Сао Пауло. За него това е втори успех на „Интерлагос“, където той спечели и през 2019 година, когато състезанието още носеше името Гран При на Бразилия.

Нидерландецът направи два отлични старта в първите четири обиколки, след което трябваше да парира две атаки на Ландо Норис в осмия тур, но той стори това перфектно. А причината Верстапен да трябва да прави два старта бе червеният флаг, който бе показан във втората обиколка след катастрофата между Кевин Магнусен, Алекс Албон и Нико Хюлкенберг още в първия завой на надпреварата.

След този инцидент Албон и Магнусен отпаднаха, докато Хюлкенберг успя да продължи, но нямаше темпото да се бори за точки. Жертви в този инцидент станаха и двамата австралийци Оскар Пиастри и Дениъл Рикардо, които се прибраха в своите гаражи в края на първата обиколка. Те се върнаха в състезанието при рестарта, но бяха с обиколка изоставане и нямаше как да се борят за точки.

А отпред след като се защити от двете атаки на Норис Верстапен наложи типичното си темпо и се откъсна от британеца, за да стигне до победата с аванс от 8.2 секунди. Норис затвърди очакванията, че ще бъде най-сериозният съперник на световния шампион днес, но силите отново не му стигнаха за нещо повече от второто място, най-бързата обиколка и приза за пилот на деня.

Трети на подиума се качи Фернандо Алонсо, за когото това е първо призово класиране от Гран При на Нидерландия в края на август насам. Във втората половина от дистанцията двукратният шампион трябваше да се защитава от атаките на Серхио Перес, който не се е качвал на подиума от Гран При на Италия насам. 

Мексиканецът успя да изпревари пилота на Астън Мартин в началото на предпоследния 70-ти тур преди Алонсо да си върне третото място в спирането за четвъртата крива в последната обиколка. Това обаче не беше краят на този дуел, който завърши с фотофиниш. Той бе спечелен от Алонсо, който пресечи финалната линия на само 0.053 секунди пред Перес, който отново не успя да се качи на почетната стълбичка в Бразилия. 

Пети след най-доброто си състезание за годината завърши вторият пилот на Астън Мартин Ланс Строл, който имаше два сравнително слаби старта, но след тях показа много добро темпо и влезе в топ 5. Шести се класира Карлос Сайнц, а точки от 21-ия кръг за годината взеха още Пиер Гасли, Люис Хамилтън, Юки Цунода и Естебан Окон.

С победата си днес Верстапен премина границата от 500 точки от началото на сезона и оглавява класирането при пилотите с общо 524. Втори продължава да е съотборникът му Перес, който с четвъртото си място днес достигна до 528 пункта и води с 32 пред Хамилтън в спора за вицешампионската титла. 

Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Сао Пауло
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Сао Пауло

Този дуел ще се реши във финалните два кръга за годината, а първият от тях ще бъде след две седмици, когато ще се проведе дебютното издание на Гран При на Лас Вегас. 

ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА САО ПАУЛО:

Драма още преди старта - Леклер се завъртя на шестия завой в загряващата обиколка и се удари тежко в стената. Монегаскът съобщи по радиото, че катастрофата му е в резултат на повреда в хидравликата. Той успя да тръгне и да скрие автомобила си зад предпазната стена, което позволи стартовата процедура да продължи. 

Старт на състезанието - Норис и Хамилтън прескочиха пилотите на Астън Мартин с перфектни стартове, зад тях имаше масова катастрофа на първия завой с участието на Магнусен и Албон, които отпаднаха. 

1/71 - Кола на сигурността! Напълно очаквано заради инцидента между Магнусен и Албон състезанието бе неутрализирано с кола на сигурността. Повторенията показаха, че вторият пилот на Хаас Хюлкенберг също бе замесен в инцидента, но той успя да продължи. 

2/71 - Червен флаг! Заради множеството отломки по пистата рейс директорът Нилс Витих избра временно да спре състезанието с червен флаг. 

Преди спирането на надпреварата двамата австралийци Пиастри и Рикардо се бяха прибрали в гаражите на своите отбори. Пиастри заради повреда в задвижващата му система, а Рикардо заради пораженията по задното крило, които той получи в резултат на отломките, които го удариха (гума без джанта). 

След целия хаос в първия сектор на състезанието топ 10 изглеждаше по следния начин: Верстапен, Норис, Хамилтън, Алонсо, Строл, Ръсел, Перес, Сайнц, Окон и Цунода. 

Състезанието за Гран При на Сао Пауло беше подновено в 19:31 часа българско време, а рестартът също беше от място. След като колите им бяха прибрани в гаражите Рикардо и Пиастри трябваше да рестартират надпреварата от алеята пред боксове и практически бяха с обиколка изоставане. 

3/71 - След забавяне от 25 минути колите се върнаха на пистата за нова загряваща обиколка. 

Рестарт! Верстапен с нов отличен старт от полпозишъна и запази първата си позиция пред Хамилтън, който изпревари Норис в спринта до първия завой. Пилотът на Макларън обаче успя да си върна второто място в спирането за първата крива. 

4/71 - Алонсо влезе в тройката, изпреварвайки Хамилтън в спирането за четвъртия завой. 

5/71 - За две обиколки Верстапен успя да се измъкне на повече от секунда пред Норис преди активацията на системата DRS.

6/71 - Норис направи много силен първи сектор и свали изоставането си от лидера до по-малко от секунда. 

8/71 - Норис започна да притиска Верстапен в битката за първото място и нидерландецът трябваше да се защитава в зоните за спиране преди завои 1 и 4. Във втория сектор на трасето обаче световният шампион вдигна темпото и отново отвори аванс от повече от секунда. 

11/71 - Авансът на лидера Верстапен достигна до 2.0 секунди пред Норис, който водеше с 1.5 пред Алонсо. По-назад пилотите на Мерцедес използваха тактиката на Сайнц от Сингапур, за да задържат зад себе си Перес в борбата за позициите в подножието на подиума. 

14/71 - Защитата на Мерцедес се пропука и Ръсел остана без DRS от Хамилтън, което позволи на Перес да изпревари миналогодишния победител в това състезание. Британецът пробва контра на правата преди четвъртия завой, но Перес се беше позиционирал по-добре и успя да спре по-късно, парирайки тази атака на Ръсел. 

18/71 - Перес се справи и с втория пилот на Мерцедес, отново с помощта на високата максимална скорост на RB19 с DRS срещу ниската такава на W14 без отвореното задно крило. На 8.1 секунди пред Перес беше и Алонсо, който продължаваше да се движи на третото място, зад лидерите Верстапен и Норис. 

В края на обиколката Хамилтън влезе в бокса, сменяйки меките си гуми със средно твърди такива. Британецът се върна на трасето на 11-то място, на 3.7 зад Хюлкенберг. 

19/71 - Ръсел последва съотборника си в бокса и също премина от меките към средно твърдите смеси. Пилотът на Мерцедес се върна на пистата на 11-та позиция, на 1.1 зад Хамилтън. 

20/71 - Перес влезе в бокса за първата си планирана смяна на гуми. Мексиканецът също заложи на средно твърдите смеси за втората си серия от обиколки. Той се върна на пистата на 10-та позиция, на 0.7 зад Хамилтън. 

23/71 - Перес си върна загубената от Хамилтън позиция, но този път маневрата бе завършена в четвъртия завой. Хамилтън се защити в първия завой, но тази защита компрометира ускорението му за правата преди четвъртия завой, на която той нямаше шанс да се защити. 

25/71 - В челото Верстапен водеше с 3.6 пред Норис преди първите спирания в бокса на двамата. Точно в този момент Алонсо се отби за първата си смяна на гуми, преминавайки от меките към средно твърдите. Двукратният шампион се върна на пистата на шестото място, на 3.7 пред Перес, чиито гуми бяха с пет тура по-стари. 

26/71 - Сайнц последва сънародника си Алонсо в бокса и подобно на него премина от меките към средно твърдите смеси. Пилотът на Ферари се върна на пистата на деветата позиция, на 1.3 зад Окон, който обаче бе с гуми на 12 обиколки. 

27/71 - Верстапен и Норис влязоха заедно в бокса като и двамата се върнаха на трасето със средно твърдите гуми. Те запазиха позициите си в челото на колоната, а разликата между тях бе 4.8 секунди. 

35/71 - Сайнц изпревари Ръсел още преди зоната за спиране за първия завой, изкачвайки се на седмото място. На малко над секунда пред испанеца бе и вторият пилот на Мерцедес Хамилтън, който вече започна да се оплаква, че има проблем с гумите си. 

37/71 - Сайнц имаше нужда от малко повече от две обиколки, за да настигне и изпревари Хамилтън в спора за шестата позиция. Атаката на испанеца дойде в спирането за четвъртата крива, в която Хамилтън нямаше голям шанс в защитата си. 

41/71 - 30 обиколки преди финала Верстапен водеше с 5.4 секунди пред Норис, който на свой ред имаше аванс от 14.6 пред Алонсо. Испанецът успяваше да задържа зад себе си Перес в спора за третата позиция, а разликата между двамата беше 1.9 секунди. 

43/71 - Лошият ден на Мерцедес продължи да става още по-зле, след като Ръсел се смъкна на деветото място. Британецът бе изпреварен от Гасли, а на само 2.7 зад него беше и Цунода, чиито гуми бяха с цели осем обиколки по-свежи и бе с над секунда на обиколка по-бърз от Ръсел. 

45/71 - Ръсел бе настигнат от Цунода, но се отказа от дуела с японеца, влизайки в бокса за втори път днес. Британецът се върна към меките гуми, като те не бяха чисто нови. 

46/71 - Перес, Хамилтън и Гасли също посетиха механиците си за втори път, като и тримата се върнаха към меките гуми, с които да се опитат да изкарат до финала. 

47/71 - Алонсо отговори на бокса на Перес и посети механиците на Астън Мартин за втората си смяна на гуми. Испанецът също се върна на трасето с меките сликове и успя да запази позицията си пред пилота на Ред Бул, който бе задържан от Цунода в обиколката си след влизането в бокса. 

50/71 - Гасли не остави шанс на Хамилтън да се защити и изпревари седемкратния шампион още преди спирането за първия завой, с което се изкачи на виртуалната седма позиция. 

51/71 - Сайнц посети механиците на Ферари и въпреки проблемите със смяната на задна дясна гума се върна на пистата пред Гасли, Хамилтън и Ръсел

52/71 - Строл последва Сайнц в бокса и запази позицията си пред Сайнц. В същото време Перес се доближи опасно до DRS зоната на Алонсо в битката на двамата за третото място на подиума. 

56/71 - Верстапен направи второто си спиране в бокса и се върна на пистата на 13.0 зад Норис, който тепърва трябваше да спира за втори път. 

58/71 - Миналогодишният победител в Гран При на Сао Пауло Ръсел отпадна от състезанието с повреда в своя автомобил. Британецът получи нареждане от своя екип да се прибере в бокса. 

59/71 - Норис спря за втори път в бокса на Макларън и се върна на пистата на втората позиция, която заемаше преди боксовете. Разликата между него и лидера Верстапен бе 13.7 секунди. 

60/71 - Перес пробва атака срещу Алонсо от външната страна на първия завой, но испанецът не се поддаде на напрежението и с лекота запази третата си позиция. 

61/71 - Със свежите си гуми Норис записа най-бързата обиколка от началото на състезанието, като само в 61-я тур бе с над две секунди по-бърз от Верстапен. 

68/71 - Верстапен имаше комфортен аванс от 8.4 секунди пред Норис, който на свой ред водеше с 20.4 пред Алонсо. На по-малко от секунда зад испанеца продължава да се движи Перес, който обаче не успяваше да се доближи до пилота на Астън Мартин в зоните за спиране. 

70/71 - Перес най-накрая изпревари Алонсо в спора за третото място с една много агресивна атака в първия завой. Мексиканецът се показа от вътрешната страна на кривата в последния момент и въпреки опитите на Алонсо да се защити изпревари пилота на Астън Мартин. 

71/71 - Алонсо си върна третата позиция в спирането за четвъртия завой в последния тур. 

Край на състезанието - Верстапен с победа №17 за годината, Норис втори, а Алонсо спечели фотофиниша срещу Перес с аванс от 0.053 секунди в битката за третото място. 

Следвай ни:

Снимки: Imago

Още от Моторни спортове

Виж всички