Според различни китайски медии местният автомобилен гигант Geely планира да купи британския производител на спортни автомобили Астън Мартин, включително и заводския тим на компанията във Формула 1. Основен акционер в компанията и тима е Лорънс Строл, бащата на Ланс Строл, който кара за Астън Мартин във Формула 1.
В Китай обаче смятат, че ако Geely успее да купи Астън Мартин, то за 2025 година съотборник на голямата звезда на тима Фернандо Алонсо ще е Гауню Джоу, който има договор със Заубер до края на 2024.
Ето защо Астън Мартин не ливна вода на Алонсо в Гран При на Катар
Geely е един от гигантите в световното автомобилостроене, като притежава редица известни и не толкова популярни марки: Волво, Polestar, Lynk & Co, Протон, а отскоро и британската автомобилна икона Лотус. Отделно от това са плеядата китайски марки под шапката на Geely за местния пазар. Също така, Geely притежава 50% от възродения Smart, където е партньор с Мерцедес и почти 10% от Daimler AG, компанията-собственик на Мерцедес.
Лорънс Строл продава Астън Мартин?
В същото време китайците имат все по-важна роля в Астън Мартин - през май беше потвърдено, че Geely вече притежава 17% от Aston Martin Lagonda Global Holdings - шапката на Астън Мартин. Geely е третият по големина акционер в британската марка, а най-големият е Yew Tree Consortium, който е собственост на Строл-старши и държи 25% от компанията. Акционер №2 по брой акции е държавният инвестиционен фонд на Саудитска Арабия.
Китайци вече притежават 17% от Астън Мартин
В рамките на китайския гигант вече съществува самостоятелно подразделение - Geely Group Motorsport, което обаче досега е активно в пистовите състезания с туристически автомобили - WTCR, като това стана възможно чрез марката Lynk & Co и тима Cyan Racing, който пък произхожда от някогашния тим Polestar Racing, който постигна най-големите си успехи с Волво в WTCC.
Астън Мартин с 53 милиона долара загуби за сезон 2022
За да реализират китайските амбиции обаче решаващи ще са действията на Лорънс Строл. Канадският милиардер все още не успява да излезе на печалба от инвестициите си в Астън Мартин - както в автомобилната марка, така и във Формула 1. Той влезе в британската компания през 2020 и оттогава насам курсът на акциите на Астън Мартин постоянно спада.
Астън Мартин ще атакува победата в Льо Ман през 2025 година
При последната покупка на акции от Астън Мартин от Geely се съгласиха, че до август 2024 година делът им не може да надхвърля 22 процента, а този на компанията на Строл - 25. Така че най-интересното тепърва предстои.
Тото Волф: Можем да победим Ред Бул преди 2026
Снимки: Gettyimages