Нюи за подскачането: Другите трябваше да се сетят

Ред Бул беше първият отбор във Формула 1, който се справи с подскачането на болидите при максимална скорост на правите този сезон. Подскачането се появи като негативен страничен ефект от новите технически правила и граунд ефекта и засегна най-сериозно Мерцедес, а Ферари успяха да намерят начин да не губят скорост, въпреки че и техният автомобил подскачаше на правите.

63-годишният Нюи се занимава със създаването на състезателни автомобили от 42 години и граунд ефектът е една от любимите му теми, като това определено се отрази добре на новия автомобил на Ред Бул за сезон 2022 във Формула 1.

“Изучавал съм значението на граунд ефекта в аеродинамиката и последният ми проект като студент беше за използването му при състезателни автомобили - обясни Нюи пред списание auto motor und sport. - През 1980 година търсех къде мога да започна стаж и писах на няколко отбора, които използваха коли с граунд ефект, за да им привлека вниманието. Повечето от тях дори не ми отговориха. Но Харви Постълуейт, който по това време работеше във Фитипалди, ми предложи стаж при тях, в аеродинамичния им отдел.”

Ред Бул си търси нов счетоводител
Ред Бул си търси нов счетоводител

Но реалността се оказала по-различна от очакванията на Нюи.

Хамитън: Направихме малки стъпки напред въпреки тежкото подскачане
Хамитън: Направихме малки стъпки напред въпреки тежкото подскачане

“Всъщност, оказа се, че направо ме назначиха за шеф на аеродинамичния отдел - допълни Нюи. - Просто бях сам в този отдел, други нямаше. Още тогава натрупах опит, свързан с подскачането на автомобилите, които използваха граунд ефект.”

Ред Бул строи нов аеродинамичен тунел
Ред Бул строи нов аеродинамичен тунел

Над 40 години по-късно Нюи видял възможността за ново проявление на подскачането още в ранния етап на проектирането на RB18 на Ред Бул.

Карлос Сайнц: 2022 беше кошмарен сезон!
Карлос Сайнц: 2022 беше кошмарен сезон!

“Досетих се какво ни очаква, но бях изненадан колко е силен този страничен ефект - обясни Нюи. - Всъщност, другите също трябваше да се сетят за това. Това е феномен, който е заложен в гените на новото поколение автомобили.”

Ръсел прогнозира, че Мерцедес трудно ще спечели през 2022 година
Ръсел прогнозира, че Мерцедес трудно ще спечели през 2022 година

Нюи обаче допълни, че разкриването на подскачането на ранен етап от създаването на автомобила не е никак лесно. Проблемът е, че при изпитанията в аеродинамичен тунел моделът не подскача и този страничен ефект няма как да бъде симулиран. Което донякъде обяснява и защо другите тимове във Формула 1 имаха повече трудности при справянето с него.

Последвайте каналите ни в:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти