Верстапен с историческа 14-та победа за сезона във Формула 1, Хамилтън и Перес допълниха подиума в Мексико

Макс Верстапен написа нова страница в историята на Формула 1, след като спечели своята 14-та победа за сезон 2022, триумфирайки в Гран При на Мексико Сити. Така той излезе еднолично начело в класацията за най-много победи в рамките на една година. Преди днешния старт двукратният световен шампион делеше първото място с Михаел Шумахер и Себастиан Фетел, които постигнаха по 13 победи съответно през 2004 и 2013.

Верстапен започна днешното състезание с меките гуми на Пирели от полпозишъна и успя да запази лидерската позиция в дългия повече от 800 метра спринт до първия завой. След това нидерландецът направи поредното си невероятно представяне за годината и успя да покрие дистанцията със само едно спиране в бокса (софт/медиум), побеждавайки с 15.1 секунди Люис Хамилтън.

Седемкратният световен шампион заложи на стартегия медиум/хард, но така и не успя да отговори на темпото на Верстапен, въпреки по-твърдите и издръжливи гуми. Трети на подиума на „Ерманос Родригес“ за втора поредна година се качи местният любимец Серхио Перес, който също бе със стратегия софт/медиум. И той, и Хамилтън успяха да изпреварят Джордж Ръсел още в първата обиколка, след като британецът не излезе по най-оптималния начин от третия завой. 

След това британецът се опита да направи много дълъг първи стинт с гумите медиум, за да може да сложи софт до финала, но Мерцедес го извика твърде рано за спирането в бокса и той бе принуден да заложи на хард. Две обиколки преди финала британецът влезе за втори път в бокса, за да сложи меките гуми и да вземе бонус точката за най-бързата обиколка, което той направи във финалния тур. 

Пети и шести след едно анонимно състезание на „Ерманос Родригес“ завършиха двамата пилоти на Ферари Карлос Сайнц и Шарл Леклер. Седми след един невероятен втори стинт с меките гуми се класира Дениъл Рикардо, който успя да стори това, въпреки че бе наказан с 10 секунди. 

Наказанието бе дадено на австралиеца заради удар с Юки Цунода в 51-та обиколка. След това обаче той показа страхотно темпо, направи четири изпреварвания и успя да отвори нужната преднина, за да неутрализира наказанието си. На финала разликата между него и осмия Естебан Окон бе 12.1 секунди, а точки от Гран При на Мексико Сити взеха още Ландо Норис и Валтери Ботас. За финландеца това е първо класиране в точките от състезанието за Гран При на Канада в средата на юни насам. 

Освен рекорда за най-много победи в рамките на един сезон, със своя 4-ти триумф в Мексико, Верстапен подобри и рекорда за най-много точки в рамките на една година. До момента той бе притежание на Хамилтън, който в 21 състезания през 2019 година спечели 413 пункта, а с днешния си успех Верстапен увеличи своя актив за кампанията на 416 два кръга преди края на сезона.

С третото си място днес и шестата позиция на Леклер Перес отново излезе пред монегаска в спора за второто място при пилотите. Преди финалните две уикенда за годината мексиканецът води с 5 точки на своя съперник. Техният дуел за вицешампионската титлата ще продължи след две седмици по време на Гран При на Сао Пауло, където ще се проведе и третият и последен за годината съботен спринт.

Хронология на състезанието за Гран При на Мексико Сити във Формула 1:

Старт на състезанието! Най-добро потегляне направи Верстапен, който с меките гуми успя да запази първата си позиция в дългия спринт до първия завой. Зад него Ръсел загуби две позиции, след като бе изпреварен от Хамилтън и Перес на излизането от третия завой.

1/71 - В края на първия тур Верстапен имаше аванс от 1.4 секунди пред Хамилтън, който заедно с Ръсел започна състезанието с гумите медиум. Перес също бе със софт, с които бе и лидерът.

Стартиралият шести Ботас също загуби две позиции в първата обиколка, като финландецът бе изпреварен от Леклер и Алонсо. Пилотът на Алфа Ромео и Алонсо стартираха с медиум, докато двамата пилоти на Ферари Леклер и Сайнц започнаха със софт.

5/71 - Напълно очаквано колоната започна да се разкъсва, като Верстапен водеше с 1.3 секунди на Хамилтън, който от своя страна имаше аванс от 1.2 пред местния любимец Перес. Мексиканецът пък бе на 2.2 пред Ръсел, който от своя страна имаше сходна преднина пред Сайнц. 

8/71 - След като успя да скъси пасива си спрямо Верстапен до 1.1 секунди, Хамилтън отново започна да се отдалечава от световния шампион, като сега той изоставаше на 1.5 от пилота на Ред Бул.

9/71 - Чак в деветата обиколка станахме свидетели на първото изпреварване в хода на състезанието. То бе дело на Рикардо, който изпревари Джоу в спирането за първия завой. Двубоят между двамата бе за 12-та позиция.

13/71 - Гасли атакува много агресивно Строл в битката за 15-то място, като след късното спиране на французина за четвъртия завой и двамата пилоти напуснаха очертанията на пистата. След тази маневра пилотът на Алфа Таури изпревари своя съперник, но го направи извън ограниченията на трасето.

15/71 - След като инженерът на Верстапен каза на световния шампион да увеличи дистанцията между себе си и Хамилтън, той веднага записа най-бързата обиколка от началото на състезанието, с което разликата между него и пилота на Мерцедес достигна 1.8 секунди.

Напълно очаквано Гасли получи наказание от 5 секунди заради изпреварването си срещу Строл в 13-та обиколка. 

23/71 - Перес стана първият от пилотите в челото, който се отби в бокса за смяна на гуми. Мексиканецът премина от софт към медиум, но заради проблем при закрепянето на задна лява гума стопът му продължи цели 5.0 секунди, при нормален престой от около 2.0 за пилотите на Ред Бул.

Въпреки това забавяне Перес се върна на пистата на шестото място, като пасивът му спрямо Леклер бе 3.8 секунди.

25/71 - Две обиколки след Перес и Верстапен посети механиците на Ред Бул, отново сменайки софт с медиум. Обслужването на световния шампион обаче бе безпроблемно и той се върна на трасето на третото място, точно пред Сайнц. Изоставането на световния шампион спрямо Ръсел бе 14.7 секунди.

27/71 - С новите си гуми медиум любимецът на публиката по трибуните Перес се справи с лекота с Леклер в спирането за първия завой. Така мексиканецът се изкачи на петото място, а следващата му цел бе Сайнц, който бе на 3.2 пред него.

В същото време неговият съотборник Верстапен се оплака на своя отбор, че има проблем с превключването на предавките на своя Ред Бул. Хамилтън пък сподели на своя екип, че има известни проблеми в работата на двигателя си.

29/71 - Хамилтън направо своето първо и очаквано единствено спиране в бокса. Седемкратният световен шампион смени своите гуми медиум с хард. След стопа на британеца разликата между него и Верстапен бе 6.5 секунди в полза на действащия световен шампион.

34/71 - Чак сега Ръсел посети механиците на Мерцедес, слагайки хард, с които да опита да финишира. След стопа си британецът се върна на четвъртото място, като топ 4 след първите смени на гуми изглеждаше по същия начин, както и преди тях.

41/71 - 30 обиколки преди финала на състезанието Верстапен имаше аванс от 9.3 секунди преди Хамилтън.

51/71 - Рикардо пробва да изпревари Цунода в спора за 11-то място при преминаването на бавните завои в началото на втория сектор, но се стигна до контакт между двамата. След него японецът "полята" за секунда, но с ниска скорост, след което той се прибра бавно до бокса, където заради пораженията по задната дясна част на неговата кола той прекрати участието си в състезанието. Така японецът стана първия пилот, който отпадна от днешната надпревара в Мексико.

Заради инцидента с Цунода, Рикардо получи наказание от цели 10 секунди. Преди финалните 16 тура той се движеше на 11-та позиция, непосредствено зад своя съотборник Норис.

56/71 - Верстапен водеше с 12.0 секунди пред Хамилтън, който пък бе на 1.1 на Перес. В 56-я тур мексиканецът записа най-бързата обиколка от началото на състезанието, с която стопи 0.4 секунди на Хамилтън.

62/71 - За по-малко от 10 обиколки Рикардо успя да си проправи път до седмото място, след като изпревари Норис, Ботас и двата Алпин-а на Алонсо и Окон. Заради наказанието си обаче австралиецът все още бе 11-ти във виртуалното класиране. На 7.9 зад него бе съотборникът му Норис. 

65/71 - Виртуална кола за сигурност! Алонсо спря в зоната за сигурност на първите завои с терминална повреда в своя двигател. Секунди преди това да се случи Норис изпревари Ботас в битката за вече деветото място на пистата.

66/71 - Рестарт! Маршалите много бързо отстраниха повредената кола на Алонсо и състезанието бе подновено само 5 обиколки преди неговия финал.

Край на състезанието! Макс Верстапен спечели историческа 14-та победа за сезона във Формула 1, Люис Хамилтън завърши втори в Гран При на Мексико Сити, а за втора поредна година Серхио Перес допълни подиума в домашното си състезание. 

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички