Мечтата на Колтън Херта да премине в отбора на Алфа Таури във Формула 1 понесе сериозен удар, след като Международната автомобилна федерация (ФИА) отказа да издаде необходимия суперлиценз на американския пилот.
Решението на ФИА бе напълно оправдано, тъй като Херта няма събрани необходимите 40 точки, за получаването на суперлиценз. Въпросната система с точките бе въведенена през 2016 година, в отбора на спорния дебют на Макс Верстапен във Формула 1.
Ред Бул се отказа от Херта
Бъдещият световен шампион дебютира в началото на сезон 2015 с екипа на Торо Росо, след като преди това бе прекарал само една година в състезанията с едноместни болид, един сезон във Формула 3 през 2014. Тогава обаче изискванията за получаване на суперлиценз бяха доста по-релаксирани, което позволи на Верстапен, а и на Кими Райконен в началото на века да направят стъпката към Формула 1, въпреки минималния си опит преди това.
Случаят при Херта обаче е малко по-различен, тъй като американецът има натрупан доста богат опит, най-вече от състезанията в Индикар. Там той има 7 победи, 11 подиума и 9 полпозишъна в 65 състезания, а най-доброто му класиране в шампионата е трето място от 2020 година.
Именно този богат опит и успехи, които Херта има обаче накараха част от неговите съперници в Индикар да отправят критики към ФИА. Според тях централата нечестно наказва пилотите в сериите зад Океана, тъй като те не са част от официалната стълбичка към Формула 1 на ФИА, която включва националните шампионати във Формула 4 (в Испания, Италия, Германия, Великобритания и други), Формула 3 и Формула 2.
„Това, което според мен е разочароващо, фундаменталният проблем, е фактът, че спортният елемент често остава на заден план спрямо бизнеса. Трябва да имаме метод, който да не позволи на отборите да взимат пилот, само заради финансите, които те носят със себе си. В крайна сметка тези решения от миналото, дали от алчност или нужда, костваха на Колтън шанса да вземе решението за себе си. Дали би искал да промени хода на акриерата си и да премине във Формула 1. Не точките за лиценза“, написа бившият победител в „Инди 500“ Алекс Роси, който през 2015 година участва в 5 състезания от Формула 1, включително и домашната си Гран При на САЩ.
„Формула 1 е спорт за елита. Те не искат нас. Запомнете това. Те искат парите на американските компании, те искам парите на богатите американци. Тях не ги е грижа за нищо друго. Винаги е било така, винаги и ще бъде“, пък написа Грейм Рейхъл.
Снимки: Gettyimages